Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompaktkamera med skärpa i kanterna

Produkter
(logga in för att koppla)

Loket2013

Ny medlem
Jag ämnar köpa en ny kompaktkamera eftersom jag upptäckt vissa brister på den jag har (märket utelämnar jag).
1. Vid fotografering av textiler som sedan matas in i datorn utan komprimering ser jag att det är bra skärpa i mitten men oskarpt i kanterna. Bilderna är tagna på 1-2 meters avstånd utan att använda zoom.
2. Då jag tar närbild med blixt utan zoom, c:a 30-50 cm avstånd, blir ena kanten av bilden skuggad eftersom objektivet som åkt ut skuggar blixten.

Vilken kompaktkamera klarar av att ge bra bilder utan ovanstående problem?
Det skall vara en kompaktkamera eftersom den då alltid finns med i fickan.

Tacksam för synpunkter.
/L

Finns många kameror som uppfyller vad du önskar, men det blir enklare att ge råd om du fyller på med lite mer information.

Det är också i hög grad en fråga om fototeknik. Kan du försätta dig i sådan situation att du kan blända ner? Det kommer hjälpa dig avsevärt.

Personligen skulle jag i din sits satsa på en kompakt med effektiv stabilisering, och fota nedbländat på lite länge slutartider (tolkar dig som att dina motiv är statiska).

Mindre sensor kan vara att föredra framför större i ditt fall, då centreringsdefekter och liknande är mindre framträdande på mindre sensorer.

Rent generellt går det tretton bra kompakter på dussinet för tillfället. Vad får den kosta? Vilka övriga egenskaper söker du?

Edit- gjorde en Prisjakt-sökning som kan ge något slags fingervisning:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?lb=s154788028&o=lokal_rank

(Den säger naturligtvis inget om huruvida blixten skuggas av objektivet. Men vad gäller Sony RX100 till exempel så kan den blixten vinklas bakåt med pekfingret när man tar en bild och studsas i taket.)

L,

Om du ofta fotograferar textilier inomhus, kan ett stativ kanske vara en god investering. Då kan du ta bilder utan att använda blixten. Och som det står ovan, kanske kan du använda en annan mindre bländare (större bländartal) och då få bra bilder med din nuvarande kamera.

Jag tycker du ska berätta vad det är, så kan vi kanske hjälpa dig att spara pengar!

Per.

Om det är bra skärpa i mitten så borde det kunna vara bra utåt kanterna också.
Olympus XZ-2 (även XZ-1) gör jobbet åt dig. Den har ett utav marknadens bästa objektiv för kompakter. Dessutom är den mycket prisvärd, 2490 kr på cyber.

Visst kan man blända ned ett objektiv om det inte tecknar så bra i kanterna på full öppning. Men då har man en kamera som kanske rentav är undermålig om man inte kan använda optikens högsta ljusstyrka.

Tack för info.
Jag vill inte namnge min nuv. kamera p.g.a. att den är kanonbra i övrigt och de nackdelar jag upplever kanske inte helt är kamerans fel och då vill jag inte ge den dåligt omdöme. Dessutom är den ett par år gammal och troligen ersatt av annan modell.
Erfarenhetsmässigt anser jag att jag måste ha blixt för att få rätt färgåtergivning. I de flesta fall tas bilderna på platser som inte är optimala ljusmässigt och det finns inte tid eller andra möjligheter att arrangera.
I de fall jag själv kan styra omständigheterna så finns både stativ och annan kamera att tillgå.
Men nu gäller det kompaktkamera - blixt - frihand.

Jag tror nog du kan lösa detta utan att byta kamera.

I första fallet kan det nog räcka med att blända ner (tex till f/8.0) för att minimera risken för dålig kantskärpa, eller se till att du fotar i rät vinkel mot textilerna.

I det andra fallet så kan du säkert använda längre brännvidd (zooma mer) för att slippa få med skuggan med i bilden. Med längre brännvidd kommer du dessutom slippa den den kraftiga distortionen som det blir med närbilder i vidvinkel.

Jag tror nog du kan lösa detta utan att byta kamera.

I första fallet kan det nog räcka med att blända ner (tex till f/8.0) för att minimera risken för dålig kantskärpa, eller se till att du fotar i rät vinkel mot textilerna.

I det andra fallet så kan du säkert använda längre brännvidd (zooma mer) för att slippa få med skuggan med i bilden. Med längre brännvidd kommer du dessutom slippa den den kraftiga distortionen som det blir med närbilder i vidvinkel.

Bländare 8 kan nog vara lite väl mycket för en kompaktkamera om man vill ha optimalt resultat. Är brännvidden kort blir bländarhålet väldigt litet med risk för diffraktion som följd. Bländare 4 eller 5.6 nog bättre i de flesta fall.

Jag tycker du ska berätta vad det är, så kan vi kanske hjälpa dig att spara pengar!

Per.

Gå inte på det här. Det är fotosidan. Det slutar alltid med att man behöver en DSLR och 2.8 Zoomar :)

Även om det finns diffraktion. Ger det verkligen så stor negativ inverkan på bilden vid f8 redan? Kanske ökar kantskärpan och man behåller godtagbar skärpa över hela bilden?

Gå inte på det här. Det är fotosidan. Det slutar alltid med att man behöver en DSLR och 2.8 Zoomar :)

Även om det finns diffraktion. Ger det verkligen så stor negativ inverkan på bilden vid f8 redan? Kanske ökar kantskärpan och man behåller godtagbar skärpa över hela bilden?

Är kameran ett par år gammal är sensorn troligen inte så stor med följd att TS kommer att arbeta med korta brännvidder sannolikt väl under 10mm och då blir bländaröppningen väldigt liten. Samtidigt ger detta stort skärpedjup redan vid inte fullt så små bländaröppningar. Så sannolikt behöver TS inte gå så långt som bländare 8 för att få tillräckligt skärpedjup.

På en vanlig kompaktkamera hamnar bl 8 på mer än bl 22 i motsvarande bländartal för skärpedjup och diffraktion och det märks. Ett klassiskt exempel då detta togs upp var många år sedan då dpreview testade Sony V3 vars programautomatik ofta balde f/8 vilket påverkade dess skärpa. Men visst, bl 8 kan säkert jämna ut skärpan men på en tråkig låg nivå.

På beskrivningen av skörpefelet indrar man om det rör sig om felcentrering av objektivet - om jag inte minns fel var det omtalat hos tidiga exemplar av Canon S100 eller S110.

Jag ämnar köpa en ny kompaktkamera eftersom jag upptäckt vissa brister på den jag har (märket utelämnar jag).
1. Vid fotografering av textiler som sedan matas in i datorn utan komprimering ser jag att det är bra skärpa i mitten men oskarpt i kanterna. Bilderna är tagna på 1-2 meters avstånd utan att använda zoom.
2. Då jag tar närbild med blixt utan zoom, c:a 30-50 cm avstånd, blir ena kanten av bilden skuggad eftersom objektivet som åkt ut skuggar blixten.

Vilken kompaktkamera klarar av att ge bra bilder utan ovanstående problem?
Det skall vara en kompaktkamera eftersom den då alltid finns med i fickan.

Tacksam för synpunkter.
/L
Ricoh GR. APS-C, 28 mm/2,8.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar