Annons

Kompaktkamera med SD, bra filmning å möjlighet att själv ändra lite

Produkter
(logga in för att koppla)

Mirion

Medlem
Min Sony WX10 har slutat att funka:-(. Jag har gått hårt på den så det är nog inte så konstigt. Jag skulle nu behöva en ny kompaktkamera.

Har en Nikon D90 som jag fotar en hel del med å även min IPhone 4s, men jag vill även ha nått mellanläge att bara plocka fram ur fickan.

Vill inte ha helautomatisk utan kunna ändra exponering, WB, blixt mm. Filma är oxå ett krav, gärna att man även kan ta kort när den filmar.

SD minne ville jag ha nu, är nyfiken på ett eye-fi kort. Sedan hade det varit skönt med samma minneskort till båda mina kameror.

Skall surfa runt ikväll men är tacksam om ni har lite förslag.
 
Nikon J1 är visserligen tekniskt en spegellös kompakt men ändå tämligen liten med snabb autofokus och bra filmegenskaper och kostar runt 2800:- med kitzoomen 10-30 (motsv 27-81mm) eller annars med 10/2,8 pankaksgluggen för ett par hundra mindre. Den går ner i en jackficka hur som helst.

Annars kan du leta efter den utgående Canon S100 som har CMOS sensor och som därför också filmar i HD.

Billigt, men aningen större med zoom är Panasonics spegellösa GF3 med antingen 14-42 (28-84mm) kitzoomen eller 14/2,5 (28mm) pankaksvidvinkeln för lite mindre pengar. I samma spår säljs Olympus utgående varianter av EPM/ EPL ut med antingen bara kitzoomen 14-42 eller i paket med även 40-150 (80-300) ut till bra priser. Såg ett av dem med båda zoomarna för 2900:- på Mediamarkt nyligen. Panasonic filmar lite bättre och fokuserar snabbare men Olympis 14-42 är mindre än Panasonics ditto (bortsett från PZ zooomen då förstås).
 
Å tack för alla förslag, har även kollat på Nikon P310.

Idag började min Sony vakan till liv igen, men det känns ju som den är på sista versen så jag vill ha en plan att sätta i verket direkt när den ger upp
 
Olympus xz-1 säljs ju för dryga 2000 - jag har ingen egen erfarenhet med för det priset känns specen väldigt bra.
 
Problemet med CCD kameror är filmningen då det är svårt att få till bra full HD med dessa. Flera 1/2,3" sensorkameror från bl a Sony och Panasonic erbjuder AVCHD liksom Canon S100 i de nedre prisklasserna. Olympus XZ-1 är en bra och prisvärd stillbildskamera men för filmning har den en nackdel med sin 1/1,7" CCD. Steget upp i bildkvalitet till t ex Panasonic GF-3 och Nikon J1 från de billigare kompakterna är stort. Steget upp i stillbildskvalitet från de mer avancerade kompaktmodellerna som t ex XZ-1 är inte stort - men det var ju det med filmning och m43 kamerorna som GF3 och 1" Nikon J1/2 och v1/2 har CMOS sensorer också som lämpar dem för HD filmning.
 
Problemet med CCD kameror är filmningen då det är svårt att få till bra full HD med dessa. Flera 1/2,3" sensorkameror från bl a Sony och Panasonic erbjuder AVCHD liksom Canon S100 i de nedre prisklasserna. Olympus XZ-1 är en bra och prisvärd stillbildskamera men för filmning har den en nackdel med sin 1/1,7" CCD. Steget upp i bildkvalitet till t ex Panasonic GF-3 och Nikon J1 från de billigare kompakterna är stort. Steget upp i stillbildskvalitet från de mer avancerade kompaktmodellerna som t ex XZ-1 är inte stort - men det var ju det med filmning och m43 kamerorna som GF3 och 1" Nikon J1/2 och v1/2 har CMOS sensorer också som lämpar dem för HD filmning.

Det framgår väl inte riktigt vilken prioritering filmningen har. Personligen tycker jag min S95:a med (CCD tror jag) ger bra fimer. TS frågade efter en kompaktkamera och då tycker i alla fall jag att kameror som GF-3 och J1 inte kvalar in.
 
Det framgår väl inte riktigt vilken prioritering filmningen har. Personligen tycker jag min S95:a med (CCD tror jag) ger bra fimer. TS frågade efter en kompaktkamera och då tycker i alla fall jag att kameror som GF-3 och J1 inte kvalar in.

Aldrig lätt: "kompakt kamera" eller "kompaktkamera" - fast det är väl storleken och prestanda som räknas inte officiella typningen? Det finns ju kompakta spegellösa kameror som är mindre än kompaktkameror. "What's in a name? A rose by any other name would smell as sweet" - Shakespear
 
Aldrig lätt: "kompakt kamera" eller "kompaktkamera" - fast det är väl storleken och prestanda som räknas inte officiella typningen? Det finns ju kompakta spegellösa kameror som är mindre än kompaktkameror. "What's in a name? A rose by any other name would smell as sweet" - Shakespear

Så vitt jag kan se har TS använt uttrycket kompaktkamera och eftersom den skall ersätta hennes WX10 så talar väl det mesta för att det är just en liten kamera hon vill ha.

De spegellösa systemkameror som nämnts är ju väsentligt större än en WX10 (så även det föreslagna G-serien).

Ingenting av det hon har skrivit talar väl för att det är ytterligare en systemkamera hon vill ha.

Nåväl, hon har säkert kompetens nog att värdera de givna förslagen och hitta det som passar bäst! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.