Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompaktkamera med bl.a. bra makro

Produkter
(logga in för att koppla)

ekonomisk

Medlem
Hej!

Håller mig kortfattad och hoppas också på sådana svar åter ;-)
  • haft tillgång till Canon IXUS 850IS men är inte nöjd (mkt brus)
  • vill fotografera skarpa macrobilder med bra färg
  • videofilmar inte så mycket utan mest fokus på bra foto
  • bra allt-i-allo kamera annars när man tar bilder
  • får gärna vara snabb (kunna fotografer djur/bilar som rör sig snabbt osv...)
  • ska helst inte låta för mycket då jag är intresserad av att fotografera djur
  • gärna snabbstartad då också så man kan fånga ögonblicket
  • kompaktkamera att kunna stoppa i väskan och ha med alltid

Mina tankar som inte ska hindra er från att ge förslag är
  • Canon powershot SX200IS
  • Panasonic Lumix DMC-T27
Det svåra valet för mig mellan dessa är att canon har mer färg i macro än panasonic men panasonic har mycket bättre skärpa i macro (som jag sett på bilder upplagda på nätet). Panasonicen är bättre på video men det känns för mig som en överflödig grej att betala för då jag vill fotografera främst. Canon har en uppfällbar blixt som åker upp varje gång vid start och det oroar mig att den ska låta och att man inte kan slå av den så den skrämmer när man tar foto på djur i action.

Nu vill jag inte bara ha en bra kamera som kan ta macrobilder utan som tar bra fina skarpa bilder överlag annars också.

Snälla hjälp mig i mitt val! :)

Hej!

Håller mig kortfattad och hoppas också på sådana svar åter ;-)
  • haft tillgång till Canon IXUS 850IS men är inte nöjd (mkt brus)
  • vill fotografera skarpa macrobilder med bra färg
  • videofilmar inte så mycket utan mest fokus på bra foto
  • bra allt-i-allo kamera annars när man tar bilder
  • får gärna vara snabb (kunna fotografer djur/bilar som rör sig snabbt osv...)
  • ska helst inte låta för mycket då jag är intresserad av att fotografera djur
  • gärna snabbstartad då också så man kan fånga ögonblicket
  • kompaktkamera att kunna stoppa i väskan och ha med alltid

Mina tankar som inte ska hindra er från att ge förslag är
  • Canon powershot SX200IS
  • Panasonic Lumix DMC-T27
Det svåra valet för mig mellan dessa är att canon har mer färg i macro än panasonic men panasonic har mycket bättre skärpa i macro (som jag sett på bilder upplagda på nätet). Panasonicen är bättre på video men det känns för mig som en överflödig grej att betala för då jag vill fotografera främst. Canon har en uppfällbar blixt som åker upp varje gång vid start och det oroar mig att den ska låta och att man inte kan slå av den så den skrämmer när man tar foto på djur i action.

Nu vill jag inte bara ha en bra kamera som kan ta macrobilder utan som tar bra fina skarpa bilder överlag annars också.

Snälla hjälp mig i mitt val! :)

Hej!
Jag har inget förslag på vad du ska köpa, däremot på vad du ska låta bli. Jag köpte en Canon Powershot SX200IS för att ha den som ett komplement till mina systemkameror, men har knappt använt den. Det beror på att om man tagit en bild tar det väldigt lång tid innan man kan ta nästa.
Ha det bra! Birgitta

Dina önskemål passar bättre in på en systemkamera! Dvs så när som på storleken! Jag har heller inget konkret förslag och jag undrar om du inte får pruta på dågot/några önskemål för att få till det med en kompakt, som i många avseenden bygger på en massa kompromisser i ett litet fodral. Möjligen skall du kolla på Canon G10 som är en kvalificerad kompakt av det större slaget. Den har bl a en närgräns på 1cm, men vad det innebär i avbildningsskala kan jag inte bedömma.

Mitt råd är också: köp en systemkamera! Då har du själv kontrollen över bilden och när man väl börjar ställa krav så är det dags för systemkamera. Gjorde själv misstaget att gå från enkel kompakt (som jag älskade!) till mer avancerad kompakt som jag knappast har använt därför att den ändå inte gav den frihet jag hade trott. Och det är inte ekonomiskt att göra så!

Visst: en systemkamera är betydligt större. Men man behöver inte släpa med sig all utrustning alltid. Jag har en mindre modell och till vardags kan man ha ett objektiv på och då funkar det att ha den i handväskan. Det tunga artilleriet räcker det att ha med sig när man åker ut särskilt för att fotografera.

Om du tycker att brus var ett problem med din IXUS ska du nog inte titta på en ny kompakt med liten bildsensor, de brusar de med över 200 ISO. Titta i stället efter en kompakt med större sensor, sensorstorleken har direkt inverkan på brusnivåerna, ju större desto mindre brus. Ett exempel på en liten sådan kompakt med något större sensor är Fujifilm FinePix F200 EXR. Men dessa kameror med större sensor har inte samma zoomomfång som de två kameror du föreslagit och kan inte zooma in på samma sätt om du vill komma nära avlägsna föremål. Alla kameror är kompromisser på olika sätt. Kostnaden för det sörre zoomomfång de kameror du föreslagit har är mindre bildsensor och ljussvagare optik. Att optiken är ljussvagare gör att ISO:t måste höjas, vilket genererar brus. Dessutom genererar den mindre sensorstorleken i sig brus. Vill du behålla zoomomfånget och köpa någon av de brusigare kameror du föreslagit är ett sätt att lära sig efterbehandla bilder så att man kan brusreducera dem i ett brusreduceringsprogram, något som kan göra underverk för brusnivåerna. Likadant går färg och skärpa att lägga på i efterhand om man behärskar detta med ett bildbehandlingsprogram. Jag tror alla moderna kompakter tar både fina makrobilder och fina bilder på längre håll. Om man upplever bilderna från de kameror du föreslagit som brusiga beror ju dels på ens krav, dels på hur bilderna presenteras (storlek) och på om de brusreducerats eller ej.

Något att hålla utkik efter är en kamera som har makrofunktion även i teleläget, med denna funktion går det lättare att isolera motivet mot ett snävare utsnitt av bakgrunden som kanske är lugnare än den helhetsvy av bakgrunden som makrofunktion i vidvinkelläget fångar av motivet. Vad jag vet finns detta på Panasonic FZ38, men det är knappast en handväskvänlig kompaktkamera, även om den är liten jämförd med en systemkamera. Denna modell har liten bildsensor och brusar därför på högre ISO, men har å andra sidan ett suveränt zoomomfång om du vill fotografera djur. Dessutom makro i teleläget, vilket kan förbättra dina makrobilder.

Det är fotografen som gör bilderna och det effektivaste sättet till bra bilder är att försöka utveckla sin egen förmåga, vilken kompakt, eller systemkamera du än köper går det att ta fantastiska bilder med, häng inte upp dig på små skillnader i färg eller skärpa mellan olika kompaktkameramodeller, annat, som fotografens förmåga att fånga motivet och ljuset och förmågan att efterbehandla, är av betydligt större betydelse för bra bilder.

Sedan skulle jag bli vansinnig på en blixt som poppar upp hela tiden, säkert att det inte går stänga av blixten i menyerna på Canonen?

Du vill ha bra färg på bilderna, kameror brukar ha inställningar för olika färglägen, håll utkik efter vivid eller något sådant i menyerna så får du mer färg.

Senast ändrad:
Hej!

Vill verkligen tacka alla som svarat! Ni har gett mig något att tänka på.

Vad jag är rädd för med en systemkamera är att jag som person är sådan som tycker om att ta bilder och inte ställa in så mycket på kameran (kan inte allt det där). Jag ser ett gyllene ögonblick på ett motiv och klickar i stort sätt. Blir det lite dåliga bilder så har jag fixat det i Photoshop som jag känner mig mer hemma i än i kamerainställningar. Skärpa/brus är väl det som jag känner är svårast att få riktigt bra i efterbehandling så därför hade jag velat ha en bra grund från kameran att redigera vidare på.

Mina tankar nu är att jag tycker verkligen skärpa och bra macro är viktigt och det kan t.o.m. vara viktigare för mig än storleken på kameran. Vad rekommenderar ni för systemkamera som inte är för dyr men något man ändå kan utvecklas med och inte behöver köpa nytt efter ett tag. Känns som att man väl börjat med systemkamera så lär man sig mer om inställningar osv...

Ifall förslaget var Panasonic FZ38 som ser ut som en systemkamera skulle man då kunna säga att den är lika bra som en sådan eller för 4000-5000kr kan man då få mer för pengarna i en systemkamera?

T.ex. vilka är bra av dessa? Vilken hade ni valt eller har ni något bättre förslag?
* Canon EOS 500D, 5000kr (ny obruten)
* Panasonic FZ38, 4000kr (ny)
* Nikon D3000, 5000kr (ny)
* Sony Alpha 230, 5000kr (ny)

Senast ändrad:
Egentligen är det lättare att fota med systemkamera än en kompakt om man skall ha bra bilder då systemkamerans större pixlar är mer förlåtande vid felexponering och det blir färre fokusfel då den fokuserar snabbare och säkrare i sämre ljus dessuutom. Vid makrofoto är dock skärpedjupet så kort att du bör köra i läge "A" (bländarförval) använda stativ helst och blända ner till bländare 11 eller mer för störst skärpedjup.

Så till valen: Du vill ha en systemkamera och makroobjektiv. Om du vill komma billigast undan är faktiskt Canon 500D billigast av dina förslag då du behöver ett makroobjektiv och då det billigaste av de bra är Tamron 90/2,8 som inte har inbyggd autofokusmotor faller Nikon bort (ej autofokus med detta objektiv). Sony faller bort ifall du vill köpa beg optik sedan och spara pengar för det finns så lite beg Sony. Panasonic alternativet som du nämnde är inte en systemkamera och faller bort p g a detta.

Mina tankar alltså

Kan väl tilläggas att Panasonic FZ38 är ungefär lika brusig som din IXUS då den har en sensor av ungefär samma storlek.

Systemkameror är inte det minsta svårare att använda än kompakter, man kan ha dom inställda på auto-läge och bara "knäppa". Men om man fotar detaljer vill man nog styra skärpedjupet genom att ställa in bländaren. Redan en billigaste sortens systemkamera som Nikon D3000 är mycket bättre än alla kompakter. Tamrons 90mm makro-objektiv, som nämndes, har numera inbyggd fokusmotor och passar alltså också till de billigaste Nikon-kamerorna, dessutom är Nikons eget 60mm inte mycket dyrare. Frågan är vad du avser med makrofotande? Om du vill fota insekter så behöver du definitivt ett makroobjektiv, men vill du fota lite större detaljer typ en blomkruka så går det bra med ett vanligt fast objektiv. Själv fotar jag numera mest med Nikons nya normalobjektiv DX 35mm 1.8, det kostar bara 2000 kronor. Det väger inte heller mycket, och monterar man det på en D3000 så har man en liten och behändig kamera med vilken man kan ta hur skarpa foton som helst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar