Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompaktkamera eller liten nätt system?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joselifine

Medlem
Suck... Behöver en ljusstark kamera som inte väger bly! Behöver ingen superzoom, bara den har en bra macro o fin färgåtergivning. Här finns säkert någon som redan scannat marknaden. Jag har börjat men det är en djungel... Rekommendationer? Har i övrigt en Nikon D300s, men den är oftast för tung för att få hänga med ut. Filmning inte viktig. Har rekat lite (pana Lx100, Sony RxIII, Pana lumix LX7 ? kanske finns det ngn lätt bra systemkamera?)
Tacksam för ev svar.

Fuji X

Suck... Behöver en ljusstark kamera som inte väger bly! Behöver ingen superzoom, bara den har en bra macro o fin färgåtergivning. Här finns säkert någon som redan scannat marknaden. Jag har börjat men det är en djungel... Rekommendationer? Har i övrigt en Nikon D300s, men den är oftast för tung för att få hänga med ut. Filmning inte viktig. Har rekat lite (pana Lx100, Sony RxIII, Pana lumix LX7 ? kanske finns det ngn lätt bra systemkamera?)
Tacksam för ev svar.

De har flera modeller som kan lösa ditt problem. Vi är många som lämnat den stora kameran hemma och gått över till Fuji. Själv har jag en Fuji X-pro 1.

Just nu finns Panasonic Lumix DMC-GM5 + 12-32/3,5-5,6 på Fotokungen för 3990:-

VARNING: Det finns många attraktiva fasta objektiv att köpa till! Jag har fastnat för 7,5 14 20 45 60.

Jag gick själv över från D300s till A7R av just samma anledning och är otroligt nöjd.
Fast jag har inte så koll på macro-gluggar.

Kika på Canon 100D en liten systemkamera med mycket kvick autofokus, har några år på nacken, det kan komma en ersättare, men det är lite tyst om det. Fuji som nämndes nyss är nog entusiasternas nya gunstling med en otroligt fin objektivpark, där objektiven ser ut att vara mindre än dom flesta andra men ändå mycket hög bildkvalitet, fins i flera modeller och olika prisklasser. Ett signum med Fuji är nog att dom leverera FW ( uppdateringar )- som inget annat kameramärke är i närheten av, och då handlar det inte om några buggar att fixa, utan rejäla förbättringar av olika slag.

Fuji X

Fuji har ett bra makro.

Fujifilm Fujinon XF 60/2,4 R Macro, som motsvarar 90 mm på fullformat. Fungerar utmärkt som makro och som porträttobjektiv och kort tele. Skarpt och måttligt stort.

Klarar du dig utan sökare är Fuji X-M1 eller M2 den minsta i systemväg om du vill köra Fuji - vilket jag rekommenderar.

Är utbytbara objektiv inte ett krav - X100S.

Båda är små i formatet, klarar sig i en innerficka men levererar i absolut toppklass bildmässigt.

Googla på tester eller kolla tester på cameralabs.com.

M1 kan hittas begagnad från en 1 500:- utan objektiv.

-J!

Du skriver inte vad du har för budget, så det är svårt att veta vad som passar. Vill du ha något riktigt litet titta på Panasonic GM5, funderade på att skaffa en sådan själv för ett tag sedan men ångrade mig när jag kände på den. Den var helt enkelt för liten, men är litenhet ett måste är den nog för dig.
Vill du ha något mer handfast titta på Olympus Pen F. Finns massvis med optik för både det ena och det andra för m4/3.

Tacksam för ev svar.

Hej!

Jag hade ett tag en RX100III men den orkade inte ens konkurrera med min gamla Samsung NX10 och några fasta pankisar så den fick se sig omplacerad via blocket. Med min fotostil så tyckte jag att inte ens RX100an kunde jämföra sig med en APSC försedd spegellös kamera, det blir något med bilderna från en kompakt som man slipper med en kamera med större/bättre sensor. Mitt råd är att skippa de överprissatta och hajpade lyxkompakterna och satsa på en pytteliten spegellös kamera ist. går man på ett äldre hus kan du satsa pengarna på fina optik ist, om budgeten skall jämföras med en fujifilm X100T får du mycket fina grejer. Problemet blir väl makrobiten.

Tack alla ni som har tipsat! Jag antar att jag kan vänja mig av med att ha en sökare... så jag får kika lite på Fuji XM1 o M2...
Även Panasonic GM5 låter ju intressant. ( Hoppar helt över Sony RX100 III)
Är det lika fin färgåtergivning på dessa modeller tro?
Kameran behöver inte vara liten det är bara bra om den är lätt...
Objektiv: Ljusstyrka känns viktigt - vill gärna kunna laborera lite med skärpedjup

Fuji PRO1 , X100T,Sony A7R , Olympus Pen känns tyvärr lite för exklusiva i nuläget, men man kan ju alltid kolla begagnatmarknaden. Bra att ringa in små bra lätta o sedan- efter att ha känt på dem- ta ett beslut.
Det verkar som om de flesta förespråkar systemkamera framför kompakt om man är van vid resultatet av att fota med systemk.?
Mig gör det inget om kameran har några år på nacken, jobbar ändå med bilderna i datorn så viktigast är basfunktioner som snabb och exakt autofokus o färgåtergivning.

även Canon EOS 100D verka ju ok. Får kolla ihop med tänkbara objektiv o totalvikt på de som kvalar vidare... Spegel eller inte spegel? För o emot?

Tycker man om att laborera med skärpedjup har en större sensor fördelar. Då pratar vi APS-C eller helst FF. Fuji har fler ljusstarka APS-C objektiv än något annat spegellöst system. Går man upp till FF gäller ju Sony, men skall man ha snabb följande AF gäller ju minst A7II och då bör man ha budget för det. För Fuji gäller nog XT10 eller XT1 (XPro1 är seg liksom XE1, har sämre koll på XE2/s). Tänk dock på att det är inte alltid så att dessa ljusstsrka fasta objektiv alltid eller ens brukar ge snabbast AF då i många fall tyngre större linsgrupper måste flyttas.

Kan du avstå lite skärpedjup så kan man få snabb AF med flera objektiv till ffa Olympus EM-1. Objektiven kan bli små och nätta men AF objektiven är som bäst f/1,4 vilket motsvarar skärpedjupet vid f/2,8 på FF/småbild (eller f/2 på APS-C).

Jag köpte nyligen en Panasonic GX7. Att ha som resekamera i mitt fall, så hittills har jag bara skaffat ett superzoomobjektiv till den, men det finns en hel del att välja på. Objektivfattningen är micro4/3.
Den är på väg att gå ur sortimentet hos de flesta handlare (ersatt av den lite större GX8), så de har riktigt bra pris på de få som finns kvar. Kolla Prisjakt Jag har för mig att det inte är så länge sen den kameran var mer än dubbelt så dyr.

D5300

Tacksam för ev svar.

Om du har en D300 så har du möjligen ett antal objektiv som du gillar. Föreslår att du tittar på D5300, finns nogven efterföljare D5500. Den D300 som jag har har min fru "vägrat ta it" med orden "stor, tung och klumpig". Istället har hon nu en D5300 som hon gillar skarpt, en kamera hon alltid bär med sig. Den och ett 35 eller 50 mm objektiv blir en smidig kombination. Semsorutvecklingen har verkligen gått frsmåt sen D300 kom och hennes D5300 ger kanonbilddr.

Absolut Panasonic LX 100, fantastisk kamera, ljusstark o med riktigt bra närgräns o stor sensor, rekommenderas! LO

Tack för alla råd o tips! Jag har faktiskt i nuläget endast en Tamron macro 90/2,8 o ett kitobjektiv 24-120/ 3,5-5,6 till min Nikon D300s just för att jag ev ska byta system. Det viktiga är lättvikt och kvalitet. För mig försvann en del av glädjen att fotografera med den digitala övergången, jag fotograferar gärna med manuella inställningar för att uppnå önskat resultat och har tidigare fotograferat en hel del med mellanformat 6X6..
Däremot får gärna autofokusen vara exakt- är ju meningslös annars.( Väljer därför bort Fuji XM1) Vill inte ha en allmänkamera utan en som går att "kommunicera med" ;)
Vet att det till stor del handlar om objektivvalet...
Fuji är fortsatt intressant, kanske Xt10 eller en begagnad XT1 (fast den är förstås tyngre...).

Har nog lämnat kompakterna o går mot en systemk. Ser att Fuji Xt10 6067kr (Pixmania) ( o Cash back -1850kr via Fujifilm)... kollar vidare på objektiv. Någon som provat XT10 o inte gillar den?

Mja.. kika igen på RX100 III, du bär den i bältet med en liten hård Hama väska, du kommer att undra om du glömt kameran hemma, du märker inte mycket av den, den tar fin fina bilder, kompromissen mot en APS-C kamera är just litenheten, 1 tums sensorn fyller sin funktion just där, Canon har också nya modeller med 1 tums sensorer.

D300s behåller du så klart tills vidare, den kan ju passa att använda när du till exempel tar bilen eller cykeln till en viss fotoplats av något slag som du vill fotografera, inte som flanör-kamera under flera timmar, utan där har du RX100 III att använda, den har ett 24-70 objektiv som ofta är mycket populära till stora FF-kameror, så brännvidden räcker till.

RX100 III innebär inte eller någon inlåsnings effekt till kommande objektiv arsenal. Ser medans jag skrev att du hann med ett nytt inlägg att du lämnar kompaktkamerorna åt sidan.

//Bengt.

Har nog lämnat kompakterna o går mot en systemk. Ser att Fuji Xt10 6067kr (Pixmania) ( o Cash back -1850kr via Fujifilm)... kollar vidare på objektiv. Någon som provat XT10 o inte gillar den?

Då är Cyberphoto bättre med grundpris 6890:- men 15% rabatt i helgen. Jättebra renommé som ÅF och ligger i Sverige. Billigare frakt.

XT10 är väldigt bra. Saknar en ISOratt och vädertätning från XT1 och lite mindre sökare. Vad som inte syns i specarna är att Fuji har riktigt bra optik i sökaren och bra färgkalibrering så sökaren är ännu bättre än bara jämförande specar kan säga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar