ANNONS
Annons

Kompaktblixtar i studio

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Finns det nån porträtt- /modellfotograf här som brukar använda sig av kompaktblixtar vid fotografering av modell? Jag har redan en SB 800 till min D70. Funderar på om jag ska köpa till 2 stycken SB 600... Och på så vis kunna slå 3 blixtar samtidigt. Hur långt kan man utforska porträtt och modellfotokonstens möjligheter med 3 stycken kompaktblixtar är nu min fråga?

Det måste väl vara bättre att köpa flera slavblixtar(billigare) än att punga ut med nästan 6000 till för två blixtar.

För övrigt så finns det väl dem som fotar med blixtljus tror jag.

Jag gör inte på detta sättet men det hörs intressant om det går att styra styrkan på varje blixt. Du kan då även ta med dig "din studio" var som helst och få mycket kontrollerat ljus. Förhållande vis billigt tror jag jämfört med stora batteridrivna aggregat. Och tre småblixtar(+ett stativ eller två) är ju inte så tungt och skrymmande. Bara lite tankar :)

freddes skrev:
Finns det nån porträtt- /modellfotograf här som brukar använda sig av kompaktblixtar vid fotografering av modell? Jag har redan en SB 800 till min D70. Funderar på om jag ska köpa till 2 stycken SB 600... Och på så vis kunna slå 3 blixtar samtidigt. Hur långt kan man utforska porträtt och modellfotokonstens möjligheter med 3 stycken kompaktblixtar är nu min fråga?

Hmm, vad/hur menar du?

Vi använder Elinchrom kompaktaggregat vid nästa all porträttfotografering av människor/djur i studion. Endast vid enstaka fall tar vi fram B-ljus eller genratoraggregaten.
Tror inte att SB600 löser ljussättningsproblemen, dom är väldigt svaga vid tillfällen som porträttfotografering. Fast har aldrig testat!
Ilkka

Det låter intressant med ett belysningskit som går att plocka ner i fotoväskan.

Hur är det tänkt att blixtarna ska riggas upp och hur ska ljuset diffuseras så att det inte blir så hårt.

Det verkar onödigt att sätta blixtarna på vanliga belysningsstativ eftersom dom är dimensionerade för mångdubbelt tyngre grejer. För att få ett bra porträttljus bör man slå blixten i ett paraply eller genom en softbox. Då kanske inte effekten räcker till fullt ut.

Blacknwhite skrev:
Det måste väl vara bättre att köpa flera slavblixtar(billigare) än att punga ut med nästan 6000 till för två blixtar.

För övrigt så finns det väl dem som fotar med blixtljus tror jag.

Ursäkta min okunskap, men vad menas egentligen med slavblixtar?

Skulle du kunna ge exempel på "slavblixtar" som jag skulle kunna använda till min Nikon D70, som är betydligt billigare än SB 600?

PerFogelberg skrev:
Det låter intressant med ett belysningskit som går att plocka ner i fotoväskan.

Hur är det tänkt att blixtarna ska riggas upp och hur ska ljuset diffuseras så att det inte blir så hårt.

Det verkar onödigt att sätta blixtarna på vanliga belysningsstativ eftersom dom är dimensionerade för mångdubbelt tyngre grejer. För att få ett bra porträttljus bör man slå blixten i ett paraply eller genom en softbox. Då kanske inte effekten räcker till fullt ut.

För att diffusera ljust tänkte jag att man kunde slå blixtarna i väggar eller frigolitskivor... Eller kanske genom vita lakan. Men, det är bara lösa tankar från min sida...

Hur jag ska rigga upp det vet jag ännu inte, men det kanske finns nån smart lösning...

Re: Re: Kompaktblixtar i studio

Finland skrev:
Hmm, vad/hur menar du?

Vi använder Elinchrom kompaktaggregat vid nästa all porträttfotografering av människor/djur i studion. Endast vid enstaka fall tar vi fram B-ljus eller genratoraggregaten.
Tror inte att SB600 löser ljussättningsproblemen, dom är väldigt svaga vid tillfällen som porträttfotografering. Fast har aldrig testat!
Ilkka

Ja, du kanske har rätt, de kanske är för svaga...

Hans-C skrev:
Jag gör inte på detta sättet men det hörs intressant om det går att styra styrkan på varje blixt. Du kan då även ta med dig "din studio" var som helst och få mycket kontrollerat ljus. Förhållande vis billigt tror jag jämfört med stora batteridrivna aggregat. Och tre småblixtar(+ett stativ eller två) är ju inte så tungt och skrymmande. Bara lite tankar :)

Precis så var min tanke...

Någon gång sent 70-tal/tidigt 80-tal så minns jag att min pappa övade lite porträttfoto. Han använde 3 st vanliga Braun-blixtar och paraplyer. Resultatet blev bra, dock fick man vänta en stund mellan bilderna för att blixtarna skulle hinna med.

Ska försöka förklara den här gamla bilden och ger er min syn på saken. Den är tagen hemma i min säng med en 300D som har en 550EX som skjuter i taket. Sen har jag laggt på en lös blixt 420EX som även den skjuter i taket strax till höger (kan ha varit vänster) om mig o kameran. Den står på ett Clas Ohlsson stativ som inte alls kostar mycket. Jag har även tagit massa andra bilder med 2st 420EX som slavar o en 550EX på kameran. Även kört med omnibouncers på dem. Det funkar bra som insteg om man känner att man vill vara mobil och kunna leka lite "studio".

MEN det drar batteri så in i he-v-te och visst är det mobilt. Men jag gjorde en värdering och kör numera på riktiga blixtar. Grymt mycket bätte och kostar strax runt 10K. I alla dessa snack om studio och coola kameror skulle jag säga hellre en 300D med hyfsat optik och studio blixtar än en super flasig 20D och vanlig blixt. Nått som jag fått höra enda sen min fotolärare för 11 år sen är LJUSET, LJUSET och åter LJUSET är viktigast delen för en bra bild.

/ Anders aka Zilch

Bilagor

• blixt.jpg
    blixt.jpg
    41.4 KB · Visningar: 316
Här kommer två bilder till som visar vad man kan göra med en Canon 300D samt 18-55 kit objektivet och lite lakan från Åhlens samt Clas Ohlsson stativ och en 550EX samt en 420EX blixt.

Numera kör jag uteslutande Elinchrom Style 400FX blixtar och det är nog ett av de bästa köpen jag gjort förutom min ögonsten mk2'an.

Mvh
Anders aka Zilch

Bilagor

• blixt2.jpg
    blixt2.jpg
    31.6 KB · Visningar: 293
Andra bilden... Dålig kvalitet på jpeg enbart för att de skulle få plats på sidan...

Bilagor

• blixt3.jpg
    blixt3.jpg
    28.5 KB · Visningar: 284
Tack för svaren, Anders!

Jag får se vad jag kommer att inhandla för blixtar i slutet av nästa månad, då jag kommer att få en ganska stor klumpsumma...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar