Annons

Kompakt systemkamera - vilken till bebis och hundar? Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Spannen

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle vilja ha tips på vilken kamera jag ska skaffa. Jag kör idag med Canon 60D men skulle vilja ha en något smidigare tills vår bebbe kommer om en månad. :) Jag har kikat en del på Olympus Pen E-PL5 och Panasonic Lumix G6. G6 är ju såklart klumpigare än E-PL5 men ändå mycket smidigare än 60D. Tycker ni att andra modeller är mer passande så är jag öppen för förslag. :)

Jag kommer mest att fotografera bebisen och mina hundar. En av anledningarna till att jag kikar på just Panasonic och Olympus är att det finns många objektiv i vettiga prisklasser att välja bland men jag är som sagt öppen för förslag.

Jag kan inte åka ut och klämma på några kameror då jag är sängliggande på grund av brutal foglossning. Ni har det allt bra lätt ni män... :p

Hoppas att ni har några tips! :)

Vänligen Ann
 
Snabbt och spontant: Olympusen har lite bättre bildkvalitet. Panasonicen har inbyggd (elektronisk) sökare.

Sen rekommenderar jag starkt att titta på Panasonics G5, den är en ett år äldre modell än G6. Den är otroligt mycket billigare än G6, men skiljer sig inte jättemycket från den senare.
 
Tror du kan göra ett bra kap på supertrevliga Olympus OM-D E-M5 snart i och med att den precis fått en biffigare storebror. Kan vara läge att hålla koll på begagnatmarknaden. En och annan tänker nog sälja sin E-M5 för att byta till E-M1.

Marknadens bästa spegellösa autofokus har annars Nikon 1, och vore jag dig skulle jag satsa på att leta efter en begagnad m4/3 eller Nikon 1.

I och med att du är Canon-fotograf ska du hålla i huvudet att nästa generation EOS-M förmodligen får 70d:s excellenta sensorbaserade fasdetekterande autofokus. Så jag skulle köpa beg i väntan på nästa drag från Canon.
 
Barn och hundar är snabba motiv. Du kommer att behöva snabb autofokus för det. De flesta spegellösa är ganska usla på det här området. Det finns dock ett par med fasdetekterande autofokus som säkert skulle fungera bra bl.a. nya Olympus OM-D E-M1. Troligtvis blir den ganska dyr. och den är precis på väg ut på marknaden så du kanske inte hinner få den i tid till att fånga ditt barns allra första ögonblick, men du kanske kan fixa dem med din 60D i värsta fall.

Andra billigare alternativ med fasdetekterande autofokus skulle kunna Nikon v1 eller v2. Dock har de liten sensor, ungefär som en bättre kompaktkamera vilket gör att de inte är så bra i svagt ljus. Bildkvaliteten blir också ungefär som en från en bättre kompakt jag skulle nog inte göra utskrifter i större format än A2 om det ska se någorlunda vettigt ut. Annars är de nog bland de smidigaste kameror du kan hitta, Den mindre sensorn gör ju att även optiken kan bli mindre. Framför allt nikon v1 är en väldigt prisvärd kamera

Att tänka på om du väljer kameror med mindre sensorer är att du bör väja ljusstarkare optik om du vill kunna ta porträtt med kort skärpedjup
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.