Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt stativ för både foto + video?

Produkter
(logga in för att koppla)

jkm75

Ny medlem
Är det någon som kan ge ett konkret tips på ett bra kompakt stativ som kan funka till både foto och video? En bra kompromiss helt enkelt....

Utrustning som kommer att användas:
Nikon D60 med 55-200 objektiv med VR
samt
Panasonic HD videokamera.

Jag prioriterar kompakt format (hopfällt) samt låg vikt, men för den skull inte "snor-dyrt"

Tacksam för tips!

Jag är ganska ny på det här så kom gärna med erfarenheter om vad man bör tänk på. Vad är den stora skillnaden på ett foto- kontra ett video-stativ?

/Kristian

Hjälp

Är här verkligen INGEN som har tips och kunnande om detta (mer än mig iallafall...)

/Kristian

kan inte tipsa om ett stativ, men ge lite andra tips.

Den stora skillnaden brukar vara stativhuvudet. En stillbildskamera vill man kanska ha på högkant ibland. Brukar inte gå med filmhuvuden, som brukar vara bättre på att panorera. stativ för film brukar vara lite mer robusta med.

Hitta ett stativ som du gillar, leta upp ett huvud som klarar max vikten av vad din tyngsta apparat väger. Kulledshuvud är inte att rekomendera för film...så kolla efter någon annat. Hoppas det gav en liten hint iaf..

Ha det så gott!

/Per

Rapport

Hallå i stugan.

Tänkte bara rapportera om hur det har gått med mina köp. Fick hem min Icebreaker small igår, men tyvärr så fick inte laptopen plats, så idag ska jag skicka tillbaka den och köpa en Medium-size istället. Gillade dock verkligen utformningen av ryggsäcken; robust och stadig, men samtidigt inte klumpig eller överdrivet tung. Ett plus är även att den är snygg på ryggen.

Tack för engagemang ifrån alla olika håll.

Väl mött,
Carolina Berthlin.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto