Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt (snabb)

Produkter
(logga in för att koppla)
På snowboard är höftväska inte så dumt. Svårt att krascha med höften först när man har fötterna fastspända i ngt som sticker ut åt sidorna och håller sig från halfpipen.
 
9900 ser ut att vara en mycket bra kamera.

När priset flyttas ner under 3000, så begränsas alternativen klart och om man dessutom begränsar sig till den som är lätt att få tag i och ännu finns att köpa ny, så är det frågan om inte enda alternativet är Canon SX 710 HS, den sägs ha svårigheter med klara bilder i dåligt ljus och mörker.
Men Ingen är utan någon klar brist någonstans.

Enligt ett test skulle nackdelen med 9900 var att den saknar snabb fininställning precis innan man tar bilden utan kräver att man går in på en meny för sådana justeringar och det är en klar nackdel som fördröjer om man önskar en snabb ändring av ljusstyrka, färg eller liknande.
Canon är mycket enkel och snabb med sådana sista sekunden justeringar.

Den vridbara skärmen på 9900 öppnar upp för nya möjligheter, jag önskar ofta att jag slapp hålla upp kameran för att ta bilder - å andra sidan kan 710 Zooma ända till 120 gånger, vilket gör att man kan ta "omöjliga" bilder på saker man inte ens vet finns.

Sony väcker ingen attraktion och i denna prisklass har ingen annan något annat erbjuda.

Jag skulle sätta valet mellan dessa två och vilken man väljer är inte enkelt.

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_nikon-coolpix-s9900-svart-1270765.html, finns inte bättre för detta pris. Om man vill ha bättre, då tar jag DSLR, tycker oavsett pris att SONY blir mellan S9900 och DSLR och dessutom för det priset skulle man önska lite större zoom än 24-70mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.