Annons

Kompakt/komplement till Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

rickmick

Medlem
Har två systemkameror (7D & 5D Mark II), en IXUS 980 IS. Vilken kompaktis kan ni rekommendera. Jag vill ha en bra som jag kan ha med mig alltid, behöver inte va den minsta, har som sagt en ixus men tycker inte att den är så väldigt bra längre. Borde finnas någon kanonbra, behöver inte vara Canon. Skulle vara kul att ha en riktigt bra kompakt när man inte orkar bära systemkameran.

Mvh

Rickard

Kanske enklare för folk att ge råd om du berättar vad det är du är missnöjd med hos din Ixus. Moderna kompaktkameror kan visserligen filma och har en massa andra finesser, men den grundläggande bildkvalitén är nog inte så mycket högre. Då får du gå upp lite i storlek till t ex Canon S95.

Kompakt

Har själv en G10 o en G12 som jag e väldigt nöjd med!! Dessutom liknande handhavande som andra canonkameror. Tar otroligt bra bilder i dagsljus. Svåra att skilja från 7D!

Ta en titt på nya Lumix GF 3 och nya motordrivna 14-42 zoomen som kommer snart. Jag kan tänka mig att den blir en svår nöt för alla premiumkompakter, G12, P7100 osv, att knäcka,
Ja, om man inte vill ha en kompaktkamera så finns det ju många bra alternativ. Fast nu var det väl just en kompaktkamera som trådstartaren var ute efter?

En S95 är svårslagen, den är kompakt. Går utan problem ner i byxficka/innerficka/bröstficka.

Vill man ha lite mer grepp och kan ta att den inte går ner speciellt bekvämt i byxfickan är G12 ett alternativ.

Låter som att det är S95 jag ska ha! Tack!

Ha inte för höga förväntningar!

Jag har också en Ixus 980 IS och köpte sedan en S95. Sensorn på Ixusen är lika stor/liten som S95 och optiken upplever jag som snäppet skarpare på Ixusen än S95:an.

Den du får med S95:an är framförallt bättre ljusstyrka, mer kontroll och inställningsmöjligheter, RAW-format och vidvinkel! Dock INTE bättre bildkvalité.

Jag upplever också S95:an som lite "pilligare" än Ixusen. Den senare är verkligen point & shoot medans S95:an kräver snäppet mer.

Ha inte för höga förväntningar!

Jag har också en Ixus 980 IS och köpte sedan en S95. Sensorn på Ixusen är lika stor/liten som S95 och optiken upplever jag som snäppet skarpare på Ixusen än S95:an.

Den du får med S95:an är framförallt bättre ljusstyrka, mer kontroll och inställningsmöjligheter, RAW-format och vidvinkel! Dock INTE bättre bildkvalité.

Jag upplever också S95:an som lite "pilligare" än Ixusen. Den senare är verkligen point & shoot medans S95:an kräver snäppet mer.

Ok, låter inte bäst, vill ju bara klicka... RAW är ju det jag är ute efter så det måste nya kameran ha, tack för dina synpunkter.

Ok, låter inte bäst, vill ju bara klicka... RAW är ju det jag är ute efter så det måste nya kameran ha, tack för dina synpunkter.

Visst kan du "bara klicka" med S95:an, det är ju i princip en Ixus med RAW, men eftersom kameran har lite manuella möjligheter så blir det lätt att man "fipplar" mer med den, bara för att det går! :)

Som sagt, S95 är en utmärkt kompakt, det är 980IS också.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto