Annons

Kompakt kamera till min dotter

Produkter
(logga in för att koppla)

Pyrst

Aktiv medlem
Hej! Min dotter fyller snart ar och hon har onskat sig en kamera. Jag har sjalv en canon 50d och skulle ibland uppskatta en liten kompakt kamera att ta med, da det blir lite knoligt ibland att ta med systemkameran pa familjeutflykter etc. Sa jag tankte: har kan jag ju sla tva flugor i en small! Jag koper en schysst kamera till henne, och sa far kanske jag lana den ibland! Fragan ar da: vilken kompakt kamera rekommenderar ni? En som ar enkel, garna tar en kort film och helst ar rosa! Ar den dessutom vattentat sa ar det ju fantastisk, men budgeten tillater inga super utsvavningar!
Mvh
Anne

Det finns ju ett närmast oändligt utbud av kompaktkameror, så det är svårt att ge specifika råd. Jag tycker att Cyberphotos webbsajt är ett bra ställe att börja kolla på. Där finns ett bra utbud och man kan sortera kamerorna efter olika egenskaper.

Man behöver dock inte köpa kameran hos Cyberphoto. Det är inte alltid de är billigast. Kolla på www.prisjakt.se

Prisklass?

Canon IXUS 1000 finns i Rosa och är en förbaskat bra kompaktare.
IXUS 130
IXUS 105

Olympus Tough 3000 (Men det är inte en vidare bra kamnera.. Men den är vattensäker)

Du säger inte hur gammal hon är, men när min 6-åring fyllde sju i våras hade han till slut tappat sönder min gamla Minolta Dynax (som hade metallskal och helt enkelt höll väldigt länge). Så då gick jag till prisjakt.nu, klickade kompaktkameror och sorterade på pris. Jag ville ha en Canon, Nikon eller något av de andra mer kända märkena. Just då fanns en fjolårsmodell från Nikon (L19 tror jag den hette) i blankaste lila design för 499:-. Och dessutom en fotobok på köpet på Japan Photo. Kameran är superenkel, menyerna lite sega men den tar ok bilder och kan såklart filma (vilket är det han är sysselsatt mest med efter att ha fotat samtliga 200 lego-gubbar från alla vinklar i ett halvår :eek:).

Mitt tips är alltså att hålla lite koll på prisjakt så dyker nåt vettigt upp inom kort om det inte redan finns där.

Schysst!

Hej! Tack for riktigt bra tips! Hon fyller 9, och detta ar hennes andra kamera: den forra kopte jag second hand och den funkade nagot ar men visade sig snabbt vara riktigt dalig. Bilderna ser ut som fran en mobil kamera. Och da hon visar ett valdigt intresse for fotografering sa vore det ju kul att uppmuntra det! Runt tusenlappen, lite mer kanske, kanns rimligt. Da kanske IXUS 105 ar bast? Blir filmerna ok?
Ska aven kolla prisjakt - later ju himla fiffigt! Bor dock pa Malta, kanske svart med frakt...
A.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar