lenalandis
Aktiv medlem
Jag ska köpa en kompakt kamera till en nioårig flicka. Hon är försiktig och noggran något förslag,pris runt 1000 lappen hade jag tänkt mig. Funderar också på vad digitalzoom och optisk zoom är?
MVH
Lena
MVH
Lena
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Självklart är det så. Det jag menade var endast att digital zoom inte är något man ska titta på när man väljer kameramodell. Det är bara en onödig funktion som följer med kameran....men räds för det inte att köpa en kamera bara för att den har delvis digital zoom. Står till exempel 5x optisk och 10x digital zoom så har den ju optisk zoom, vilket är bra. Den digitala zoomen (alltså beskärningen av bilden som berättas om i inlägget ovan) behöver man ju inte använda. Den börjar ju först när den optiska inte längre räcker till.
Ville bara förtydliga så du inte avstår bara för att det står digital zoom på.
Kollade just på cyberphoto.se och de billigaste modellerna där ligger på 1200-1300:-
Det fanns en Canon Powershot där i den prisklassen. De brukar vara förvånande bra för att vara billiga kompakter.
Snabb fokusering är viktigt - inte så kul om bilderna tas någon sekund efter att avtryckaren trykts ner. Men det kanske mest är ett problem på begagnade kameror, och inte om man köper nytt...?
/Johan