Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt kamera till en 9-åring

Produkter
(logga in för att koppla)

lenalandis

Aktiv medlem
Jag ska köpa en kompakt kamera till en nioårig flicka. Hon är försiktig och noggran något förslag,pris runt 1000 lappen hade jag tänkt mig. Funderar också på vad digitalzoom och optisk zoom är?
MVH
Lena

Kan svara på en sak:
Skillnaden mellan digital och optisk zoom är att digital zoom är "fejk". Den tar helt enkelt en liten del av bilden och förstorar upp den, vilket såklart ger försämrad kvalitet.
Digital zoom är något man ska undvika i minst 99% av fallen, enligt mig.
Optisk zoom däremot är "riktig" zoom. Det är den som är användbar.

...men räds för det inte att köpa en kamera bara för att den har delvis digital zoom. Står till exempel 5x optisk och 10x digital zoom så har den ju optisk zoom, vilket är bra. Den digitala zoomen (alltså beskärningen av bilden som berättas om i inlägget ovan) behöver man ju inte använda. Den börjar ju först när den optiska inte längre räcker till.
Ville bara förtydliga så du inte avstår bara för att det står digital zoom på.

Kollade just på cyberphoto.se och de billigaste modellerna där ligger på 1200-1300:-
Det fanns en Canon Powershot där i den prisklassen. De brukar vara förvånande bra för att vara billiga kompakter.

Senast ändrad:
...men räds för det inte att köpa en kamera bara för att den har delvis digital zoom. Står till exempel 5x optisk och 10x digital zoom så har den ju optisk zoom, vilket är bra. Den digitala zoomen (alltså beskärningen av bilden som berättas om i inlägget ovan) behöver man ju inte använda. Den börjar ju först när den optiska inte längre räcker till.
Ville bara förtydliga så du inte avstår bara för att det står digital zoom på.

Kollade just på cyberphoto.se och de billigaste modellerna där ligger på 1200-1300:-
Det fanns en Canon Powershot där i den prisklassen. De brukar vara förvånande bra för att vara billiga kompakter.

Självklart är det så. Det jag menade var endast att digital zoom inte är något man ska titta på när man väljer kameramodell. Det är bara en onödig funktion som följer med kameran.

Min dotter fyller 9 på lördag. Eftersom vi flyger till Paris på fredag har hon redan fått en present i förskott, en Nikon Coolpix L16. Kan inte säga annat än att det föll väl ut...

Canons Powershot serie brukar vara bra kvalite för pengarna i den här prisklassen. Relativt oömma också.

Canon PowerShot A1000 IS har jag inte provat själv men egenskaperna låter lockande. Den ligger aningen bättre till än övriga vad gäller vidvinkel, objektiv och den har bildstabilisering.

Men som förstakamera är det nog ändå allra viktigast att kamera ser ut och känns som hon vill ha den, tekniken kan komma i andra hand.

Snabb fokusering är viktigt - inte så kul om bilderna tas någon sekund efter att avtryckaren trykts ner. Men det kanske mest är ett problem på begagnade kameror, och inte om man köper nytt...?

/Johan

Snabb fokusering är viktigt - inte så kul om bilderna tas någon sekund efter att avtryckaren trykts ner. Men det kanske mest är ett problem på begagnade kameror, och inte om man köper nytt...?

/Johan

Det går inte att entydigt säga att hastigheten hos kontrastmätningsfokus (som är det fokussystem som finns i kompaktkameror) har ökat de senaste 5-8 åren. De flesta kameror tar upp till 1 sekund på sig från avtryck till exponering.

Panasonic G1 har fått ned den totala fördröjningen till 0,3-0,4 sekunder och det är möjligt att kontrastmätningsfokus kommer att bli snabbare de närmaste åren tack vare Micro 4/3-systemet och att fler och fler spegelreflexkameror utrustas med kontrastmätningsfokus för s.k. live view. Men än så länge är de flesta kameror med kontrastmätningsfokus plågsamt långsamma för en som är van vid aktiv infraröd fokus eller fasmätningsfokus.

Anders

Det är svårt att göra riktigt dåliga köp nuförtiden, även bland tusenkronorskamerorna. Man ska nog ändå hålla sig till etablerade märken. Canon, Nikon, Olympus, Casio etc. har ofta annonser och inte en enda av dem är usel vågar jag mig på att påstå.
Idag fick jag reklamblad från Mediamarkt. Casio EX-Z85, 990:-
Som en dröm i orange, borstad aluminium för en liten flicka..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar