Annons

Kompakt fotobelysning för hemmet

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Fick vårt första barn i februari i år, och skaffade då en nyare kamera för att kunna fota och filma under uppväxten. Det föll på en Fujifilm X-S10 och både jag och sambon är nöjda med kvalitén. Tanken var att slippa anlita studiofotograf stup i ett utan kunna ta de flesta bilderna själva.

Nu börjar det dock dra ihop sig till att ta julbilder för julkort och sånt, och med de förutsättningar vi har i hemmet och med de korta norrländska dagarna kommer vi få enormt dåligt ljus om vi bara sätter grabben framför julgranen.

Jag vet att detta kommer bli ett återkommande problem, så jag har sneglat lite på billig belysning till hemmet (belysning istället för blixtar för att lättare kunna inkludera omgivningens ljus, och även kunna filma) men vi har väldigt lite plats för att förvara sådant, och sambon är inte direkt sugen på fler saker som ska ligga och drälla.

Har ni några råd? Sneglade lite på Nanlite Pavotube 6c som just nu finns på cyberphoto I 2-pack för 1299kr. Ljusstyrkan är säkert tillräcklig men går det få snyggt ljus med så korta rör? Eller ska man kika på såna paneler typ Lumipad som dom också har kampanj på, eller blir det ändå så små ljuspunkter att man behöver softbox eller paraply?

Har inte fotat i studio på ca 15 år och då var det blixtar som gällde, så det känns som att jag glömt allt vad gäller ljussättning, men två ljuskällor med ställbar färgtemperatur för att matcha omgivningen och all rumsbelysning på max för att få lite bakgrund borde väl ge helt ok resultat om man kör stor bländare och kan leva med lite högre ISO?
 
Har två Godox P260C som är reglerbara både vad det gäller temperatur och styrka, och har bra RA-värde (dvs färgåtergivning).
 
Blev 2st Nanlite Pavotube 6C för att frugan gillade idén om extremt smidigt format som ryms i kameraryggsäcken, och batteridrift så det inte ska fram med massa kablar och så. Slängde på ett par förvaringspåsar från Ikea för 19kr/st som diffusers och det blev faktiskt fint ljust, kanske lite svagt men fick ändå bra bilder på ISO 1600 f 5,6 på ca 1/60 om jag inte minns fel. Kunde varit ljusstarkare men duger för julkortet och sånt 🙂

Tack för tipsen, ska vi uppgradera så blir det nog Godox-kitet!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.