Annons

Kompakt ersättare till min 1ds mk3

Produkter
(logga in för att koppla)

Glitch

Medlem
Hej, jag håller på att sälja min utrustning. Canon 1ds mk3 med 24-70, 70-200 osv med tillhörande profotoblixtar med batteriagg osv.
anledningen är att det inte är försvarbart att ha så dyra grejjer när jag inte hinner använda det mer än en gång i månaden.

MEN, jag vill fortfarande fortsätta plåta, kommer behålla mina bakgrunder och min profoto fastljus.
Så frågan är.... vilken kamera?
Jag har kikat på Fuji X100 som tilltalar mig estetiskt osv... men när jag testade den så kände jag ingen vill ha känsla. speciellt inte för 12000:-
Sen kikade jag på G12... som är ful... men kanske en ok kamera? Men borde det inte komma en ny snart? Har så klart även kollat på leica osv... men då springer det snabbt iväg i pris igen...

Inputs, tips osv är välkomna!

Hej, jag håller på att sälja min utrustning. Canon 1ds mk3 med 24-70, 70-200 osv med tillhörande profotoblixtar med batteriagg osv.
anledningen är att det inte är försvarbart att ha så dyra grejjer när jag inte hinner använda det mer än en gång i månaden.

MEN, jag vill fortfarande fortsätta plåta, kommer behålla mina bakgrunder och min profoto fastljus.
Så frågan är.... vilken kamera?
Jag har kikat på Fuji X100 som tilltalar mig estetiskt osv... men när jag testade den så kände jag ingen vill ha känsla. speciellt inte för 12000:-
Sen kikade jag på G12... som är ful... men kanske en ok kamera? Men borde det inte komma en ny snart? Har så klart även kollat på leica osv... men då springer det snabbt iväg i pris igen...

Inputs, tips osv är välkomna!

5D mark II med 100/2, 50/1,4 och 24/2,8 där har du en lite men rel billig men mycket bra utrustning.
Vilken ¨liten¨kamera du än köper så kommer du bara bli besviken varje gång du öppnar en bildfil...
Hälsn.
/Janne Höglund
www.helikopterbild.se

Håller med Janne, med den kameran/objektiv-kombon så kommer du antagligen bli besviken på (nästan) allt annat, oavsett om det är kompakter eller systemkameror :=)

Kompakta ersättare är väl närmast Leicas M-serie...men de är inte så billiga har jag hört ;) Behåll kameran, sälj av zoomarna och köp några fasta gluggar?

jo, jag förstår vad ni menar... men jag vill dra ner på det rejält.
....och jag kan ta att jag tappar bildkvalité då jag inte tänker plåta på samma "nivå" längre.
jag tänker mig mer börja ta bilder som den som är på startsidan på min hemsida (http://photobytomas.se). O då använda befintligt ljus och mer plåta med känsla liksom... för att det är roligt. back to basic...

jo, jag förstår vad ni menar... men jag vill dra ner på det rejält.
....och jag kan ta att jag tappar bildkvalité då jag inte tänker plåta på samma "nivå" längre.
jag tänker mig mer börja ta bilder som den som är på startsidan på min hemsida (http://photobytomas.se). O då använda befintligt ljus och mer plåta med känsla liksom... för att det är roligt. back to basic...
Du får väl börja plåta med film då;-)

Analogt

Jag skaffade en Nikon FE2 till mina Nikkor 1,2/50mm och 1,8/105mm. Totalkostnad ca 5000kr. En vidvinkel för en tusing och allt är komplett!

Hejsan. Jag har exakt samma tankar kring "skala ner" (40D och en massa gluggar som ligger i lådan). Har kommit fram till att den perfekta kompromissen för mig är en Olympus E-P3. Fortfarande systemkamera, tillräckligt (för mina behov) stor sensor/bildkvalitet, portabel. Kanske är dessa spegellösa kameror "framtiden" om man kan leva utan optisk sökare..

Mvh/Per

Ja analogt har slagit mig, kanske en hasselblad 500 eller nåt liknande...
men jag gillar samtidigt enkelheten med t.ex en fuji x100...

PEN kamerorna tycker jag är osmidiga på nåt sätt... även om jag kikat på dom också.

Tycker ju dom är rätt fula...
gillar x100:an för att den är rätt platt. ingen utstickande glugg.
Vore det inte för att den har fast motsvarande 35:a skulle den vara ett alternativ för mig.

Och ja, Sonyn är ful som stryk, tyvärr. Men den nya har en del som verkar intressant, förutom aps-c-sensor inbyggd sökare och skapligt objektivutbud som växer.
Jag kör Panasonic GF-1 nu som jag är nöjd med, men väntar på en uppföljare med lite bättre iso-prestanda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar