Annons

Kompakt- eller videokamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotoamatör1

Ny medlem
Jag har varit i flera olika fysiska butiker utan att få svar på mina frågor. Jag är ute efter min första kamera. Jag vill ha en smidig kamera som man kan bära med sig inte ett fullstor systemkamera alltså. Jag har en budget på max 8000kr. Kameran skall användas för mesta dels för filmning. De jag har pratat med har rekommenderat mig en kompaktkamera istället för videokamera. Varför vet jag inte. Men finns det någon som kan ge svar på mina luddiga frågor får gärna göra det.

Kvaliteten på denna video är det jag vill uppnå. 1080p60s.
https://www.youtube.com/watch?v=ecawuUxNKpE

För det första så använder de ngn form av fastljusbelysning. Det syns i glasögonen. Jag gissar att det är belysningen som ger kvalitén.
För det andra så är bakgrunden gräsligt överexponerad.
ljudet kan jag inte lyssna på för tillfället. Men bäst ljud får du med en separat ljudinspelare tex Zoom.

Sony RX100 III är en utmärkt kamera för den här typen av filmning, liksom flera av Panasonics kameror. Anledningen att kompaktkameror är bra på film är bland annat att de har mindre sensorer och snabb utläsning från dessa, vilket gör att resultatet i många fall blir bättre än med en stor systemkamera. För att få samma resultat med stor kamera krävs fler prylar.

Min rekommendation är alltså RX100 III (eller IV om budgeten tillåter) och ett stativ.

Nej egentligen inte. Men det dyker nog upp ngn i morgon ska du se.
För övrigt om jag främst skulle filma så hade jag valt en videokamera. Kanske tom en 4K som man enkelt kan plocka ut stillbilder ur.

Jag tolkar frågan som "kompaktkamera vs. videokamera". Kommer du att vilja ta stillbilder av god kvalitet också så är det kompaktkamera. Ska du bara filma så ger ofta videokameran mera möjligheter till att t.ex. koppla in externa mikrofoner, bättre ergonomi för filmande, bättre inbyggda mikrofoner osv. De videokameror jag provat hittills har alla tagit usla stillbilder. Jag har en Sony RX100 (I) som filmar så bra kvalitet att jag ofta lugnt kan lämna videokameran hemma. Andra fabrikat av kompaktkameror klarar säkert motsvarande idag.

Om du prioriterar filmning så är en videokamera bättre och betydligt lättare att använda.
Bättre autofokus, motorzoom och stabilisering tillsammans med andra funktioner är en fördel vid filmning.

Det kvittar vilken kamera du väljer när du kommer upp över 5000 kr.
T.ex så är Panasonic V770 ett bra köp.

Om du också vill kunna ta stillbilder eller plocka ut bilder från videofilmen så bör du satsa på en 4K-kamera. Det kostar extra men ger också mer (även vid filmning)
Jag har en Panasonic VX- 870 som är mycket bra.

Ska du endast filma funkar filmkamra, men ska du ta bilder också kan du glömma den. En kamera filmar så pass bra idag att du kan skippa filmkameran. Jag har en sony rx 100 iv.

Kompakt har jag aldrig filmat med men DSLR och videokamera.
Videokameran är MYCKET enklare att filma med.
Autofokus
Panorering
Bildstabilisering
zoom

O så vill man ha ett BRA stativ.
Ljud tar man helst via en ljudinspelare.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto