Annons

Kompakt digitalkamera med hög ISO läge?

Produkter
(logga in för att koppla)

nyqa

Aktiv medlem
Just nu har jag en Sony DSC-W1 kamera och är ganska så nöjd med den. Det som är bäst med den är att den är ju så grymt snabb!

Men jag är ute efter en ny kamera nu... jag skulle vilja ha en som går att foto med inomhus utan blixt. Blixten förstör ju ljuset så... :(

När jag ska fota med min Sony inne så måste ja ställa ISO läget och slutartiden så sakta så det blir suddigt. Runt 5 tror ja att ja brukar ha.. ibland 20.

Finns det nån liten mindre digitalkamera för runt 3000:-, 3500:- max, som har större optik än min Sony? Den ska också vara snabb.

Vilken kamera skulle ni rekomendera?
Vill kunna ta kort inomhus utan blixt som sagt, utan att behöva dra ner slutartiden så. Kanske ska ha en med högre ISO lägen...?
 
Problemet med höga ISO på kompakter är att det blir väldigt mycket brus. En kamera med bildstabilisering kan hjälpa en del mot oskärpa vid längre slutartider, tex Panasonic. En systemkamera brusar betydligt mindre och en sådan med ett snabbt objektiv är absolut bäst.
 
men att för att få en systemkamera och en ljusstark glugg för under 3500 får du pruta förbannat mycket.

är nog bara att inse att det blir extremt svårt att få vad du vill ha för dom pengarna, eller rent av omöjligt om du vill ha en liten kamera.
 
ah.. ja de kanske är sant...

men hur mycke tror ni ja måste lägga ut då?

kameran måste inte vara så kompakt som min Sony W1, men bara den inte är allt för stor...
Har ni nå tips på en bra kamera med högre ISO läge än 400 och med större optik? och kanske t.o.m bildstabilisator? :)
 
Fujifilm Finepix F10 har känsligheter upp till ISO 1600. ISO 800-läget är förvånansvärt brusfritt. Kan användas utan större betänkligheter om man inte ska göra så stora utskrifter.
 
aha... 1600 va ju inte så pjåkigt. :)

Va har ni annars för kamera att tipsa om?

Har ändrat mig litegranna angående storleken.. nog får kameran vara något sånär större, bara den kan ta in mera ljus än min Sony W1 och tar bättre bilder.
Inte kul att behöva använda blixten varje gång man ska ta ett kort i lite halvtaskigt ljus. För om jag öppnar upp linsen mer och sätter ISO på max så blir kortena aldeles för brusiga och suddiga. :(
 
Återigen: Fuji F10! Finns bara den. Iofs kommande E900 el. S900 kan ju vara alternativ också, OM de är liknande lågbrusiga som F10..
 
okej...

men finns det ingen annan kamera då med samma ISO läge? behöver inte vara samma storlek. Får gå upp litegranna i pris om det skulle behövas.
 
Finns mig veterligen bara F10! (Finns F810 också, men den ger brusigare bilder). Annars måste du gå upp till digital systemkamera. Sedan är det heller inte bara att kameran kan knäppa bilder med hög ljusförstärkning på sensorn (högt ISO), utan hur det ser ut också. Man vill ju inte gärna att bilden ska bli alldeles prickig av brus.

Annars är ett alternativ till höga ISO-tal om kameran har "anti-skak" och man kör på låg ljusförstärkning istället. Det hjälper dock inte för bilder där objektet flyttar på sig snabbt om det är begränsad ljusintensitet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.