Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommun vill ev friköpa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke_grahn

Aktiv medlem
Hejsan. Som går att utröna av rubriken så har jag två st bilden som kommunens pressavd eventuellt vill friköpa.

Jag har blf:s prislista men vet inte exakt vad jag ska gå efter där.Är det någon som kan ge mig lite riktlinjer på vad som är själigt att ta för bilderna. Har inte f-skatt sedel i nuläget heller.

Skulle uppskatta ett snabbt svar:) //Micke
 
Friköpning - så dyrt att kommunen inte längre är intresserade ;)

Unika bilder - 15000 + moms. Men kommunen kan förmodligen sträcka sig till 1/10 av det.

Vad är bilderna värda för dig?
 
Haha jo det kan väl vara i värsta laget att ta ut för dessa bilder. Om jag skulle få 1500 per bild
så skulle jag nöja mig. Bilderna är särskilt unika.
Men 1500 kan isf vara skäligt för fri användning då om man inte värderar bilderna så högt?
 
Jeppe skrev:
Friköpning - så dyrt att kommunen inte längre är intresserade ;)

Unika bilder - 15000 + moms. Men kommunen kan förmodligen sträcka sig till 1/10 av det.

Vad är bilderna värda för dig?

Haha jo det kan väl vara i värsta laget att ta ut för dessa bilder. Om jag skulle få 1500 per bild
så skulle jag nöja mig. Bilderna är särskilt unika.
Men 1500 kan isf vara skäligt för fri användning då om man inte värderar bilderna så högt?
 
Vad ska bilderna användas till? Något speciellt? Fri användning innebär ju att de kan t.ex göra vykort av bildera, almanackor eller annat och sedan sälja dessa utan att du får ett öre som fotograf och ursprunglig upphovsman. De kan också sälja användning vidare till de som vill använda dom i olika sammanhang och tjäna pengar på dom även så.
 
Jo det har du absolut helt rätt. Jag vet inte i nuläget men jag har skickat e-mail om just användningsområdet så jag är införstådd med det.

Jag kan tänka mig att det kan användas för information/reklam. Bilderna är ifrån Nyköpings karnevalen. Men det är bara en ren gissning
 
Micke_grahn skrev:
Haha jo det kan väl vara i värsta laget att ta ut för dessa bilder. Om jag skulle få 1500 per bild
så skulle jag nöja mig. Bilderna är särskilt unika.
Men 1500 kan isf vara skäligt för fri användning då om man inte värderar bilderna så högt?

Som sagt, vad är bilden värd för dig?

1500 kr motsvarar en arkivbild för en publicering i en liten trycksak, med låg upplaga.

Att tänka på är att du sedan inte får använda den, eller sälja den vidare..
 
Jeppe skrev:
Som sagt, vad är bilden värd för dig?

1500 kr motsvarar en arkivbild för en publicering i en liten trycksak, med låg upplaga.

Att tänka på är att du sedan inte får använda den, eller sälja den vidare..
Innebär ett "friköp" per automatik ensamrätt?
 
Jag skulle föreslå "delad vårdnad" för kunden. Det känns som en bra kompromiss tycker jag. Att låta kunden friköpa för underpris sänder fel signaler.

Göran Segeholm brukar förespråka modellen, här skriver han lite om den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.