Annons

Kommer min Beercan ta bli förstörd?

Produkter
(logga in för att koppla)

kidix

Aktiv medlem
Hoppas, hoppas ni kommer med råd! Pleeease :)!
Jag har köpt en Milnolta 70-210 f.4 från tyskland för en billig peng på Ebay.
Den ser ut att vara helt i nyskick, men när jag testade om "bländarspaken" var trög, så blev jag lite ledsen :(
Den går tillbaka men inte jättesnabbt.
Jag kan inte se olja på lamellerna, kanske en liten liten klick.
När jag fotar är det noll problem med de tester jag gjort. Ej heller blir bilderna fel. Har en hel del Mianolta objektiv och jag tycker detta känns riktigt bra. Jag kulle aldrig tänkt på saken om jag inte testat "bländarspaken".

Kommer den att ojla igen, eller kan det stanna vid det som är?
Har inte lust att själv ta isär den!! Tror alrig jag skulle få ihop den fint igen.

Vad tror ni som kan sånt här!??

Jag betade drygt 1000:- och tänker inte skicka tillbaka det, det är kanske aldrig använt så fint är det.

Tänker att det är dyrt att rengöra hos ett proffs, men om jag gör det det skall jag göra det nu eller när det blir värre (om et blir värre)??
Kaarina
 
Se det så här: ditt Beercan har över 20 år på nacken och under den tiden har bländarspaken blivit en smula seg. Förmodligen kan du använda det många år till utan problem om du ännu inte ser några tecken på överexponering vid mindre bländartal för det är så slöa bländare manifesterar sig.

Och felet blir inte svårare eller dyrare att åtgärda bara för att du väntar, det enda som behövs är en rengöring och om du inte har några problem med för ljusa bilder är det bara att tuta & köra.

Så ta det lugnt och njut ditt klassiska objektiv!
 
Tack för det snabba svaret:) Oj, vad glad jag blev:)

Nej, jag ser inga fel alls vid några bländartal:) Jättefina bilder!
Finns det något som kan förvärra eller förbättra förloppet av neroljningen? Eller kan spaken bara vara seg utan att det är olja på lamellerna?

Är överexponerade bilder det ända felt som kan bli, ? Iinte tröghet eller slöare fokusering? Jag är inte riktigt haj på allt det tekniska!

Vad skönt att det inte blir krångligare att rengöra om jag väntar ;)
TACK !!
Kaarina

Se det så här: ditt Beercan har över 20 år på nacken och under den tiden har bländarspaken blivit en smula seg. Förmodligen kan du använda det många år till utan problem om du ännu inte ser några tecken på överexponering vid mindre bländartal för det är så slöa bländare manifesterar sig.

Och felet blir inte svårare eller dyrare att åtgärda bara för att du väntar, det enda som behövs är en rengöring och om du inte har några problem med för ljusa bilder är det bara att tuta & köra.

Så ta det lugnt och njut ditt klassiska objektiv!
 
Det enda är att dina bilder blir överexponerade på alla andra bländare än full glugg, dvs 4,0 om bländaren inte hinner stänga sig. Ta några bilder på f8 och f11. Blir dom bra är det säkert ok.

Det har inget med fokuseringen att göra.
 
Jag har gjort en massa tester, inomhus med inbyggd blixt, iso 100,
Inga har blivit överexponerade utom när jag sätte isot till 400. Då blev bilderna överexponerade från F14, värst vid F32.
Vid iso 100 ser bilderna jättebra ut i alla bländarlägen men fråm F14 - F32 är de lika ljusa (men fina, perfekta). Normalt skulle de vara mörka.

Det borde ju inte vara några problem alls. Men nu förstår jag vad som händer ;)
Normalt fotar mest från öppen bländare till ca F10 så jag borde inte få problem;) Eller skulle det kunna blir värre utomhus i stark solken?

Vad skarp den är!! Förstår verkligen varför den prisas! Har testat många av samma serie men denna slår ju allt! Big geercan har jag inte testat.
Jag trodde att den eventuellt skulle vara för tung (jag är inte speciellt stark i armarna), men den är inte så svår att handhålla.

Det enda är att dina bilder blir överexponerade på alla andra bländare än full glugg, dvs 4,0 om bländaren inte hinner stänga sig. Ta några bilder på f8 och f11. Blir dom bra är det säkert ok.

Det har inget med fokuseringen att göra.
 
Jag vill nog ha den rengjord

Nu har jag testat den ute och tycker inte bilderna från F.8 och mindre bländare blir bra.
Tänkte om jag kan hitta någon som kan rengöra den, vet ni vart man kan vända sig??
Någon här kanske ? .) Mot betalning så klart.
Annars säljer jag den, hur mycket kan jag begära, jag tror den aldriga varit använd så fint är den för övrigt!
 
Du kommer inte få så jättebra pris för den. Normalpris på Tradera ligger mellan 1400-2600 för en BC. 1400 för en hyfsat beercan men det kan finnas nån defekt(typ liten repa eller smuts). Tror värdet på en BC med slö bländare ligger runt 5-800, då det är en rätt komplicerat reparation. Reparationen kostar iaf. 1500 hos en proffs.

Jag har rengjort ganska många objektiv med bra resultat. (div. 50mm, 35-70, 28-135) dock aldrig en beercan. Den verkar lite jobbigare, då man måste plocka isär ganska mycket och det finns risk för felfokus.
 
Tack för svaret!
Var hittar man proffs?
Skulle du vilja testa?
Hur mycket skulle du isf. vilja ha?

Du kommer inte få så jättebra pris för den. Normalpris på Tradera ligger mellan 1400-2600 för en BC. 1400 för en hyfsat beercan men det kan finnas nån defekt(typ liten repa eller smuts). Tror värdet på en BC med slö bländare ligger runt 5-800, då det är en rätt komplicerat reparation. Reparationen kostar iaf. 1500 hos en proffs.

Jag har rengjort ganska många objektiv med bra resultat. (div. 50mm, 35-70, 28-135) dock aldrig en beercan. Den verkar lite jobbigare, då man måste plocka isär ganska mycket och det finns risk för felfokus.
 
Jag har åtgärdat ett antal Beercan och kan också stå till tjänst. Lägg gärna ett PM om du är intresserad.
 
Kommer den att ojla igen, eller kan det stanna vid det som är?
Har inte lust att själv ta isär den!! Tror alrig jag skulle få ihop den fint igen.

Tjena Kaarina, Jag "lånar" gärna din tråd med stöd av din fråga om att "olja igen".
Min fråga till er med lång erfarenhet av Beercans och andra sköna Minolta objektiv (vilka jag är helt såld på), jag har fått för mig att oljan kommer (om den kommer alls) från mekaniken i den bakre regionen av objektivet och förvarar således alla mina objektiv stående med frontelementet uppåt så att eventuell olja ska röra sig neråt.

Rätt, fel eller spelar det ingen roll?

PS Lyckat till med ditt underbara objektiv.

Hälningar Christer
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.