ANNONS
Annons

Kommer framtidens teknologi att rädda oss?

Produkter
(logga in för att koppla)
stefohl skrev:
Detta är ju en utveckling som redan inletts. Titta på t ex DxO råkonverterare, som gör just detta. Genom att läsa EXIF-informationen ..

Det jag såg framför mig var en tätare integration där elektroniken i kameran tar över en del av det "jobb" optiken gör idag. Optiken fungrar alltså bara i kombination med elektroniken (i kameran) till skillnad från att elektroniken försöker kompensera brister hos optiken i efterhand.

Nome Nescio skrev:

Då kommer vi till tricket:
Plasera en bunt senssorer med var sin optik i en cirkulär array med ett extra paket i centrum.
Vid foto ögonblicket så fyras samttliga senssorer av samtidigt och skappar paralella avbildningar, fast men en liten sido/höjd förskjutning.

Eller så hittar man på ett billigare material att tillverka sensorer på.
Ex en tunn plast med någon ljuskänslig beläggning.

qvirre skrev:
Har svårt att se hur det ska funka iom att skärpedjup är 3D och bilden man fångar är 2D.
Att man fångar bild i 2d är väl mest pga. att man inte kan fånga den i 3d?
Om du sätter 2 kameror bredvid varandra så kan då fånga pseudo-3d, en kameratillverkare har nästan gjort ett sånt försk, dock ingen succé:)
http://www.rsi.gmbh.de/minolta3d_e.htm
Men i framtiden så självklart tror jag att man kommer att fota och visa 3d.
Jag menar inte den 3d som dagens film är.

Senast ändrad:
bEPH skrev:
Att man fångar bild i 2d är väl mest pga. att man inte kan fånga den i 3d?
Om du sätter 2 kameror bredvid varandra så kan då fånga pseudo-3d, en kameratillverkare har nästan gjort ett sånt försk, dock ingen succé:)
http://www.rsi.gmbh.de/minolta3d_e.htm
Men i framtiden så självklart tror jag att man kommer att fota och visa 3d.
Jag menar inte den 3d som dagens film är.

Ja så är det nog. Som jag sa tidigare så tror jag att alla begränsningar som inte är fysikaliska kommer att övervinnas tids nog. Att scanna av omvärlden i 3D ger såklart nya möjligheter till att skapa 2D med "rätt" egenskaper i efterhand. Men det känns som tjusningen med fotografering har försvunnit då, men man kan ju ändra sig :)

Ser framför mig när jag på ålderns höst ses som en bakåtsträvare som endast vill fotografera "på riktigt" med en digitalkamera som fångar 2D (ungefär som många ser på analog-foografer i dag) :)

qvirre skrev:
Ser framför mig när jag på ålderns höst ses som en bakåtsträvare som endast vill fotografera "på riktigt" med en digitalkamera som fångar 2D (ungefär som många ser på analog-foografer i dag) :)
Jag kommer nog också att hamna där, och blänga avundsjukt på de superba bilderna de tar.
Som en kompis sa om de gamla gubbarna på hans jobb "sakta går det, men dåligt blir det":)

:)

Någon som spelar vinylskivor fortfarande och hävdar att det faktiskt låter bättre?

Låt den teknoligiska utvecklingen genomströmma oss!!! :)

Tja, vinlyförsäljningen ökar ju och det kommer drivor med nya skivspelare.

Om vi någon gång går över till 3D så kommer det säkert att finnas en stor marknad för 2D entusiaster också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar