TI, tycker inte du ska avfärda mitt inlägg med sådan bristande respekt. Jag har aldrig någonsin läst en ekonomisk rapport från varken Canon, Nikon, Pentax eller någon annan tilvlerkare, inte heller har jag läst någonting av Reichmann skrivit, vet inte ens vem det är. Vidare vet jag inte vad FUD är, helt enkelt eftersom ajg är föga intresserad av denna typ av spekulationer. Inte heller är jag intresserad av försvinnande av vare sig Pentax eller Olympus och inte är jag canonist heller även om ajg nu använder en Canon. Har alltid vurmat för inviduella lösningar . Däremot har jag ett visst hum inom näringsliv och även ett visst eget sunt förnuft.
ANledninge till att jag överhuvudtaget kommetnerade denna tråd är JUST för att jag intresserar mig för alal typer av kameratillverkare, såsom Olympus... vore annars enkelt att bara strunta i att läsa tråden från första början, såvida jag inte är ett sk "troll" men då borde ajg ha visa sådan tendens tidigare, eller hur?
Hursom helst, att ett företag går med vinst elelr tom har bra ekonomi är inte alls någon garanti för fortlevnad. Många fler aspekter som man måste ta hänsyn till.
Finns ett gammalt ordspråk som väl passar in här.
"En sådan seger till och jag har förlorat" Något i den stilen. Vi antar att Olympus går bra så spelar det ingen större roll eftersom dom itne har en produkt dom kan leva på i all evighet utan förändring, det kan nog inget företag förutom dom med patenter som tex tetrapack en gång i tiden.
Om Olympus skall forska fram nya produkter så kostar det troligtvis ofantliga summor. Inte bara att ta fram produkten utan även att administrera det hela. Detta innebär att den nya produkten måste sälja så bra att det täcker alla kostnader iom forskningen och framtagandet av den nya modellen samt ge så mycket i vinst att dom får pengar till att ta fram ytterligare nya produkter! Detta samtidigt som Dom stora drakarna Canon och Nikon gör exakt samma sak! Olympus kan och får inte vara mycket sämre i sitt utbud om dom skall ha en chans att hänga med, gärna bättre men med mindre budget. annars blir det att dom för varje år tappar mer och mer och mer, tillslut har dom inte råd med nya produkter. Detta kan inträffa trots att bolage går med vinst. Dom har trots sin vinst inte råd att fortsätta.
Nu menar jag inte att detta måste inträffa, men sannolikheten är ju större att detta drabbar Olympus än Canon. Att Olympus inte har 5 olika kameramodeller som spänner från insteg till absoluta proffsskitet är ju ett bevis på dess efterkommande. att ett företag uppdaterar sig långsamt är inte heller ett friskhetstecken.
Mitt stora intresse ligger ino F1 och jag ser direkta likheter här.
Du har två gigantiska stall. Ferrari och Mclaren
sedan ahr du några till som har enorm budget:
Renault, Toyota och Williams, sedan komemr bottenskiktet.
För några år sedan hade du ett stall som hette Jordan dom var ganska framgångsrika för länge sedan med började sacka efter, för varje år kom dom mer och mer efter eftersom när dom hade satsat allt om hade så var det endå bara hälften av vad Ferrari hade i prestanda i sina bilar. Nästa år samma sak oc tillslut var dom borta. Prost stallet samma sak. Försvinnadnet gick inte på några månader, det tog åtskillgia år innan dom försvann. "Vinst" om man kan säga så inom F1 vet jag inte, men dom hade gott om pengar, fram tills dom skulle utveckla nya bilar... dom lyckdes men fick sedan hanka sig fram. Resultatet var alltid sämre än Mclaren och ferrari.
Jag menar inte att Pentax eller Olympus komemr försvinna iår eller nästa år, men jag tror att på sikt komemr dom inte tilvlerka kameror ialla fall. Inte på den marknaden vi pratar om ialla fall.
Hur var de med Pentax, la inte dom av? köpte inte Sony upp dom eller liknadne? Dom la ju av med kompaktkamerorna har jag för mig och jag tror att Sony köpte resten, men som sakt jag är egentligen inte så intresserad, men jag skrev i tråden för att det är en bra fråga trådskaparen ställde och jag gav bara min syn på saken.