Annons

Kommer det några fasta dx-telen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin W

Aktiv medlem
Vad tror ni?

Kommer det att komma några tele objektiv på 300mm och uppåt som är anpassade till Nikons digitala systemkameror? Vore trevligt om man kunde få tag i ett långt fast tele till ett rimligt (rimligare) pris.
Tycker att tex sigma och andra tillverkare skulle kunna tjäna på att producera sådana objektiv.

/Martin

Har sett liknande diskussioner på andra forum, och de svar man sett där indikerar på att man inte vinner speciellt mycket i storlek/glas/kostnad på att bygga teleobjektiv som endast täcker DX. Nyttan med DX-objektiv är större med kortare brännvidder. Så troligen inte.

Precis. Ett 300/2,8 måste alltid ha en frontlins på minst 107 mm oavsett format.

Det är bara att titta på Olympus. De har en väldigt liten sensor, men deras telen är tyngre än Nikons och Canons om man jämför brännvidd mot brännvidd. Och dyrare.

Jo, men på en olympus behöver man ju bara en 150/2.8 för att få samma snäva utsnitt. Den borde ju gå att göra mindre -- eller?

Naturligtvis, men det är ju en annan fråga. Samma sak gäller ju trådstartaren som kan använda ett 200 mm-objektiv istället för 300 mm. Det är där vinsten med små sensorer finns, inte i att objektiv speciellt tillverkade för mindre sensorer blir billigare eller mindre.

Fast skall man vara helt korrekt så behöver man ha större bländare också för att objektiven helt skall motsvara sina småbildsmotsvarigheter. Olympusobjektivet måste vara ett 150/1,4 för att motsvara 300/2,8 och motsvarande DX-objektiv blir då ett 200/2. Så i slutänden blir objektiven ändå inte så värst mycket lättare och billigare, om man väger in skärpedjup och brus.

"Kapar" den här tråden och byter ämne lite...

Vidvinklar? Nu när Sigma gjort en "normal" 30/1,4 så kan det väl vara dags för fasta vidvinklar, 10 - 12 mm eller så!

Där borde man ju kunna tjäna lite på att anpassa för mindre sensor.

Ja, och när kommer ett PC-Nikkor 18/2,8 DX med tilt och shift? Det finns onekligen luckor att fylla.

Frågan var uppe när jag för en tid sedan var på en Nikon-demo. Svaret från Nikon Nordic angående fasta DX-vidvinklar var "Ingen aning, vi skall framföra era önskemål"

Den enda som finns är väl 10.5mm

Tack för svaren.

Det jag är ute efter egentligen är ett fast tele typ 300/4 eller 400/5,6 till ett "rimligt" pris men de fasta telenas tid kanske är förbi. Nikon har ju ett 300/4 men det är lite över min budget.

/Martin

Olympus har ju gjort sin utmärkta motsvarighet till dagens 70-200/2.8or.... de har ju sin 35-100/2. Vilket snabbar på slutartiderna litegranna. En sån med VR/IS vore ju inte helt dumt.

Så visst går det att göra specifika DX objektiv som är kanske lite lättare, eller har lite bättre ljusstyrka, men vad kommer de kosta med utvecklingskostnad och allt när det redan finns en full uppsättning utmärka fasta gluggar att ta av.

Martin W skrev:
Tack för svaren.

Det jag är ute efter egentligen är ett fast tele typ 300/4 eller 400/5,6 till ett "rimligt" pris men de fasta telenas tid kanske är förbi. Nikon har ju ett 300/4 men det är lite över min budget.

/Martin

Man har framförallt 300/2.8 VR. Mitt drömobjektiv ;)

Damocles skrev:
Olympus har ju gjort sin utmärkta motsvarighet till dagens 70-200/2.8or.... de har ju sin 35-100/2. Vilket snabbar på slutartiderna litegranna. En sån med VR/IS vore ju inte helt dumt.

Så visst går det att göra specifika DX objektiv som är kanske lite lättare, eller har lite bättre ljusstyrka, men vad kommer de kosta med utvecklingskostnad och allt när det redan finns en full uppsättning utmärka fasta gluggar att ta av.

Men vi talade om fast ju....

arvro395 skrev:
Jo, men på en olympus behöver man ju bara en 150/2.8 för att få samma snäva utsnitt. Den borde ju gå att göra mindre -- eller?

Utsnittet ja, men skärpedjupet vid 2,8 på Nikon kräver ytterligare något snäpp bättre ljusstyrka för att det ska bli likvärdigt med tanke på att brännvidden är kortare för samma utsnitt på Olympusen.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto