Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommer det att släppas nya Nikon inom den närmsta tiden?

Produkter
(logga in för att koppla)

elsa10

Medlem
Hej!

Jag är sugen på att köpa någon av Nikons nybörjarkameror, men då jag tycker att de inte är riktigt fulländade så undrar jag:

Kommer det att släppas några nya Nikon-kameror för nybörjare inom närmsta tiden?

Ellen ska jag slå till på någon utav de som redan finns i butiken?

Tacksam för hjälp.
/Elsa

Hej!

Jag är sugen på att köpa någon av Nikons nybörjarkameror, men då jag tycker att de inte är riktigt fulländade så undrar jag:

Kommer det att släppas några nya Nikon-kameror för nybörjare inom närmsta tiden?

Ellen ska jag slå till på någon utav de som redan finns i butiken?

Tacksam för hjälp.
/Elsa

slå till på en D3000 eller liknande (som är ganska ny) skulle jag vilja säga, det kommer alltid att "snart" komma nya modeller och då får du aldrig någon kamera om man alltid ska vänta :)

Exakt vad i instegssortimentet gör att du inte tycker att de är fulländade?

Den perfekta kameran kommer aldrig att göras, men instegskamerorna som finns idag är sjukt kraftfulla. Särskilt om man jämför med de analoga kameror många (dock inte jag) lärde sig fotografera med på den gamla goda tiden.

Med D3000, D5000 och D90 får man sjukt mycket kamera för pengarna.

Jag vet inte riktigt om live-view är så viktigt, men det är väl det som jag skulle sakna med tanke på att jag fotat mycket med kompaktkameror.

Men annars så är de väl ganska kompletta.

/Elsa

Om en nybörjarkamera vore fulländad, varför skulle man då köpa en dyrare modell?

Vill du ha fler funktioner får du köpa en dyrare modell, det är så det fungerar.

Alla som fotat enbart med en kompakt vill ha live view, men när man börjar fota med en systemkamera inser man snabbt att det (nästan alltid) är mycket bättre att använda den traditionella sökaren, man håller stadigare i kameran på det viset, dessutom drar live view ganska mycket ström.

Sedan har Nikon nästan bytt ut hela sitt sortiment den som ligger på tur att uppgraderas är nog D700 dom enklare kamerorna är nya för i år
så köp vad som finns om du vill ha en kamera nu, För i morgon kommer det alltid en ny modell och vill du ha live view så har D5000 och D90 det.

Alla som fotat enbart med en kompakt vill ha live view, men när man börjar fota med en systemkamera inser man snabbt att det (nästan alltid) är mycket bättre att använda den traditionella sökaren, man håller stadigare i kameran på det viset, dessutom drar live view ganska mycket ström.

Och autofokusen på Live View, till och med på kameror i toppsegmentet som D700, är ruggigt slö. På stativ är det klockrent, men handhållet kass. Och jag tror inte att något annat märke är säkskilt mycket bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar