ANNONS
Annons

Kommer Canons IS bildstabilisering att hjälpa eller stjälpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dan P

Aktiv medlem
Hej!
Jag började min digitala bana i fjol med en Canon A95 och nu är det dags att ta steget till en 350D, kameran har jag bestämt mig för, värre är det med objektivet. Jag har läst en hel del och kommit fram till att ett Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM nog skulle passa mig, dels som ett allroundobjektiv och det har ett hyffsat zoomomfång.

Men då är frågan klarar objektivet de motiv jag vill ta och har jag då någon nytta av IS?

Här följer några exempel:
http://protest.ath.cx/~zoomzoom/galleri/ssvm20050709/slides/IMG_3363.jpg
http://protest.ath.cx/~zoomzoom/galleri/hms20050531/slides/IMG_1738.jpg

De bilder som jag brukar ta är på motorbanor på bilar som susar förbi, jag vill ha rörelseoskärpa på omgivningen men skärpa på bilen? Kommer Canon IS (baserad på gyro om jag fattat rätt) att hjälpa mig? Man panorerar ju med kameran när man vill följa objektet.

Måste slänga in en kontrollfråga.
Som jag fattat har 350d en förstoringsfaktor på 1,6x, innebär detta att om jag omvandlar tidigare objektiv från 35mm till digitalt så motsvarar det 28x1,6=44,8 till 135x1,6=216 dvs 44-215mm i en 35mm kamera?

Med vänlig hälsning
Dan

Ja, du kommer att kunna ta den typen av bilder, men med IS avslagen vid panorering. Om jag har förstått detta objektiv rätt har den inget panreringsläge i IS utan kompeserar i alla axlar.

Brännvidder räknas inte om beroende på vilket kamerasystem du väljer. Det som räknas om är den brännvidd som krävs för att få samma bildvinkel. Detta benämns tyvärr felaktigt som brännviddsförlägning, men det sker ingen förändring av objektivets brännvidd.

Ett 35 mm objektiv på en Canon EOS 350D ger samma utsnitt som en 50 mm på en kamera för 135 mm film. Med kortare brännvidd ökar även skärpedjupet vid samma bländare.

Ok, med andra ord så kommer inte IS att hjälpa mig utan jag kan spara dom pengarna och välja ett objektiv utan IS om jag endast tar bilder med panorering.

Jag hörde från en som körde med Canon utrustning att han kunde välja om han ville ha bildstabilisering i både X- och Y-led eller endast Y-led, men det framgick inte om detta gjordes i kameran eller på objektivet. Har Canon bildstabilisering i sina dyrare kameramodeller 20D, 10D, 1D eller en mer avancerad bildstabilisering i dyrare objektiv?

Ok, då har jag lyckats missuppfatta det hela. Innebär detta att om jag vill komma närmare objektet så får jag välja ett objektiv med större brännvidd?! Tex EF 100-300/4.5-5.6?!

Dan P skrev:
Ok, med andra ord så kommer inte IS att hjälpa mig utan jag kan spara dom pengarna och välja ett objektiv utan IS om jag endast tar bilder med panorering.

Jag hörde från en som körde med Canon utrustning att han kunde välja om han ville ha bildstabilisering i både X- och Y-led eller endast Y-led, men det framgick inte om detta gjordes i kameran eller på objektivet. Har Canon bildstabilisering i sina dyrare kameramodeller 20D, 10D, 1D eller en mer avancerad bildstabilisering i dyrare objektiv?

Ok, då har jag lyckats missuppfatta det hela. Innebär detta att om jag vill komma närmare objektet så får jag välja ett objektiv med större brännvidd?! Tex EF 100-300/4.5-5.6?!

Den säkraste källan är att kontrollera med försäljningsstället hur just detta 28-135 IS fungerar. Har för mig att det var ett sådant jag lekte med för någon månad sedan och den hade inte möjlighet till panorering. Optik som t ex 70-200/2,8 IS och 300/4 IS har denna förmåga.

Om du vill komma närmare motivet utan att flytta på dig kan det objektiv du nämner vara en lösning jämfört med 28-135.

Canon har bildstabilisering i vissa av sina objektiv, men ännu inte i någon befintlig systemkameramodell.

Ok, får kolla detta närmre med återförsäljare.

Den optiken som du nämner är nog egentligen vad jag skulle behöva och vilja ha men tyvärr ligger dessa för långt utanför min budget. Finns det någon annan leverantör av objektiv som har dessa funktioner till ett lägre pris?

Ok, då behöver jag inte omvärdera mitt val av kamera.

Egentligen så är väl det objekivet lite utanför min budget, men tydligen skulle en av tjejens kompisar till NY och kollar man priserna på B&H så kan det kanske gå att klämma in ett sådant för det är ju ett sådant objektiv jag vill ha.....Får väl ha ett sådant och kit-objektivet.......

Hur har sigma det med garantin här i sverige om man handlar i NY USA? Är det som canon worldwide? Om det skulle hända något så att man måste lämna in det var vänder man sig då?

Dan P skrev:
Vilket objektiv är det du tänker på?!
Canon 28-135 IS USM eller
Sigma EX 80-400/4,5-5,6 APO OS

28-135 för det har jag. Men jag kan knappt tänka mig att det andra är särskilt bra till den typen av foto heller. Bägge objektiven är ju långsamma. Men Sigman har ju rätt brännvid åtminstone

Lars Johnsson skrev:
28-135 för det har jag. Men jag kan knappt tänka mig att det andra är särskilt bra till den typen av foto heller. Bägge objektiven är ju långsamma. Men Sigman har ju rätt brännvid åtminstone

Ok Canon 28-135 objektivet är ur bild när det gäller motorfotografering.

Men enligt sigmas sida så skulle deras objektiv lämpa sig för motorsport foto (säljsnack?).
http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3272&navigator=3
Cyberphoto verkar också tycka om det.
http://www.cyberphoto.se/sigma/80-400.php

Låga slutartider stör mig inte så mycket eftersom jag vill ha rörelseoskärpa, eller var det autofokusen du tycker är långsam?

Fast ska man lägga 11-12 000sek på ett objektiv så vill man ju vara ganska säker på att det är bra grejor som man kan använda som man betalar för.

Har ni något annat och bättre/prisvärdare förslag på objektiv?

Du får ju ett nytt Canon 300/4 IS för samma pris som sigma zoomen.
Annars är där en något billigare sigma zoom 100-300/4

En variant om inte IS behövs är ett Sigma 70-200/2,8 EX HSM plus deras telekonverter 1,4x, som med den monterad gör det till ett 100-280/4.

Bilden nedan är taget med Sigma 70-200/2,8 under panorering. Antar att bländaren var runt 8-11 ungefär och tiden runt 1/20 s eller så.

Denna barnbild är tagen med samma objektiv

Med Canon 300/4 IS plus Sigma 1,4x telekonverter har dennadrillsnäppa och denna
mås avbildats.

Bilagor

• crw_3080-4.jpg
    crw_3080-4.jpg
    23.1 KB · Visningar: 92
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar