Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommenterande (igen)

Produkter
(logga in för att koppla)

TTG

Aktiv medlem
Hej
Det har skrivits spaltkilometer här om att det kommenteras för lite här. Naturligtvis håller jag med om detta annars hade jag inte skrivit nu. Det som förbryllar mig är att klagandet, på ”för lite” kommentarer ofelbart kommer in på hur man ska kommentera. Skit i det. Låt folk skriva vad dom vill utan pekfingrar. Ta till er vad ni bedömer som relevant och strunta i resten. För en sak är klar tittar man här i forumet hur en kommentar ska göras kommer man aldrig att lämna någon. I ena tråden ska kommentaren bedöma bilden och inte tekniken och sen i nästa tråd säger någon att motivet är fotografens sak. ”bedöm tekniken!!” nog gnällt om detta. Nu till mitt förslag:
Vid varje tillfälle en medlem går in på fotosidan kan en bildkritikbild komma upp (i ett separat fönster) med en uppmaning att kommentera precis den bilden. Lämpligt är om man kan styra detta så att bilden med minst antal kommentarer i de 2 poolerna kommer upp. Man kunde iofs tänka sig att man inte kunde gå vidare förän man skrivit något på den bilden men det tror jag inte man ska börja med. Nåväl.. fördelarna med det här systemet är att alla bilder får kritik. Jag vet med mig själv att jag sällan kommenterar en bild jag inte gillar. Några gör förmodligen tvärtom.
Som ett alternativ kunde man tänka sig att ration avgör om detta fönster skall komma upp men jag tror att det bästa vore om det kommer upp till alla medlemar.
 
Problemet uppstår när det inte finns nått relevant att ta till sig över huvud taget. "Oh, vad fin" är ett exempel på en sådan kommentar. I all den stund jag inte får reda på varför nån tycker min bild är fin så kan jag inte utvärdera vad jag har gjort för att den här kritikern ska känna just så.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Problemet uppstår när det inte finns nått relevant att ta till sig över huvud taget. "Oh, vad fin" är ett exempel på en sådan kommentar. I all den stund jag inte får reda på varför nån tycker min bild är fin så kan jag inte utvärdera vad jag har gjort för att den här kritikern ska känna just så.

Mvh
Maverick

Det kan jag hålla med om men som jag sa inledningsvis tycker jag inte att det är något att hänga upp sig på. sen var det inte den disk. jag tar upp (igen!!!) utan ett förslag till hur man ska få fler kommentarer!
 
Jaaaa!

" Du har 3 dg. kvar för att kommentera bilder i poolen XX. Om inte vil Fotosidans Komm. virus radera din hårddisk."
 
Jo, jag förstod det. Men det är en del som inte är intresserade av att enbart få fler kommentarer om de inte samtidigt är bättre. Så det båda hör ihop, fler är inte nödvändigtvis bättre.

/Maverick
 
TTG skrev:
I ena tråden ska kommentaren bedöma bilden och inte tekniken och sen i nästa tråd säger någon att motivet är fotografens sak. ”bedöm tekniken!!” nog gnällt om detta.
Och jag som inbillade mig att jag faktiskt inte missat många av de diskussionerna (även om jag kanske varit tyst i någon) måtte va blindare än optikern sagt isf, för det där har jag helt missat.

Och ska jag vara uppriktig så tycker jag det allt för ofta tolkats in saker som aldrig sagts och att stämningen i kommentarshetset därför förvärrats med många missuppfattningar. Jag tror du har gått på någon missuppfattning här t.ex.

Jag tror inte på kommentarstvång ett dugg, men jag tror på att arbeta för bättre kommentarer än de som varit. T.ex. genom de tilltag admin nu gjort med att lyfta fram en bra artikel av emtre, ny inspiration genom intressegrupper mm.

Jag vill kunna välja själv vad min webbläsare öppnar vs inte öppnar. Annat är bara irriterande.

Håller med Maverick.



(Fö är ju inte innehåll, motiv och teknik motsatser utan snarare något som bör kombineras i bildskapande. Det ena bör inte utesluta det andra.)
 
Senast ändrad:
Re: Re: Kommenterande (igen)

lottawe skrev:
Och jag som inbillade mig att jag faktiskt inte missat många av de diskussionerna (även om jag kanske varit tyst i någon) måtte va blindare än optikern sagt isf, för det där har jag helt missat.

Och ska jag vara uppriktig så tycker jag det allt för ofta tokats in saker som aldrig sagts och att stämningen i kommentarshetset därför förvärrats med många missuppfattningar. Jag tror du har gått på någon missuppfattning här t.ex.

Jag tror inte på kommentarstvång ett dugg, men jag tror på att arbeta för bättre kommentarer än de som varit. T.ex. genom de tilltag admin nu gjort med att lyfta fram en bra artikel av emtre, ny inspiration genom intressegrupper mm.

Håller med Maverick.



(Fö är ju inte innehåll, motiv och teknik motsatser utan snarare något som kombnineras i bildskapande.)

Jag orkar inte leta upp vilka trådar jag menar och jag förespråkar inte tvång jag förespråkar en uppmaning vilket jag tycker tydligt framgår. Som jag sagt tidigare så tänker jag inte diskutera kvaliten på kommentarer i den här tråden.
 
Förlåt att det lät som jag hade tyckt du skrev om tvång. Det var en miss. Jag såg att du skrev "men det tror jag inte man ska börja med..."

Oavsett så tycker jag allt jag inte själv väljer att öppna i min webbläsare stör. Jag vill inte ha egenöppnande sidor, popuper eller så varken här eller på andra sajter. (Därför har jag blockerat popup, men såna hänvisningar du snackar om skulle ju tekniskt sett kunna ligga utanför popuper och det som går att blockeras.)
 
lottawe skrev:
Förlåt att det lät som jag hade tyckt du skrev om tvång. Det var en miss. Jag såg att du skrev "men det tror jag inte man ska börja med..."

Oavsett så tycker jag allt jag inte själv väljer att öppna i min webbläsare stör. Jag vill inte ha egenöppnande sidor, popuper eller så varken här eller på andra sajter. (Därför har jag blockerat popup, men såna hänvisningar du snackar om skulle ju tekniskt sett kunna ligga utanför popuper och det som går att blockeras.)

Ja det jag menar är ett fönster som går enkelt att gå vidre ifrån eller om det är ett eget fönster går att klicka bort. Håller iofs med dig om att det kan vara irriterande men samtidigt så har du redan nu en förstasida som du kanske inte stannar så länge på. Men vad sägs om att på första sidan centralt lyfta fram den kritikpoolbild (huva är det ett ord? kritikpoolbild? *L*) med minst antal kommentarer? Slumpvis utvald om det är flera med samma antal naturligtvis.
 
På det sättet att det låg en tummar på index med senaste inlagda var det förr, men det togs ju bort för att det ska se representativt ut om jag minns rätt och jag stödjer nog det beslutet admin tog då. Att inte slumpa fram ur kritikbilderna annat än vad som nu är. Däremot kunde det ju finnas en länk till minst kommenterade i bildmenyn tycker jag.

Photosig tror jag har ett system där det premieras att kommentera bilder som legat ett tag och blivit utan eller iaf hade (är inte så aktiv där så jag är insatt i nutid där.) Men kanske vore det nåt att nalla efter för fotosidan med?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.