Annons

Kommentera min objektiv-inköpslista!

Produkter
(logga in för att koppla)

Erikhaglund

Aktiv medlem
Kamera: Canon 550D
Objektiv jag har: kitobjektivet (18-55), Sigma 70-300 OS
Bilder jag helst tar: natur, vilda djur, gatubilder, "vardagsbilder"
Fotoerfarenhet: några veckor...
Plånbok för kamerautrustning: sisådär

Planen är att kunna behålla dom flesta objektiv när jag byter upp mig (till typ 7D MII eller vad det kan bli...) om ett par år, kanske t o m behålla (och ha glädje av) om jag skulle byta upp mig till full frame-format.

(I önskeordning)
1. Canon 50 mm 1,4
2. Tokina 11-16 2,8
3. Canon 85 mm 1,8
4. Tamron 200-500 mm 5-6,3
5. Canon 70-200 2,8 IS (nån gång så...)
6. Bättre normalzoom

Ett stativ och en blixt blir också verklighet inom ganska snar framtid.

Well, är jag ute och cyklar?

Då natur och djur är största intrresset som jag förstår så skulle jag prioritera upp inköp av stativ och 200-500mm som komplement till Ditt 70-300 då detta gör mest nytta för det fotot ihop med det Du har, sedan vidvinkelzoomen för landskap och stadsbilder men där kommer Du ganska långt med din 18-55!!

70-200 f2,8 är ju kul men dyr så kan ju komma sen då, billigare alternativ om än MF till 85mm är Samyang 85 f1,4 som håller hög kvalitet men kostar klart mindre!

Resten av gluggarna kan Du skaffa när plånboken tillåter.

My 2 Cent

Med några veckors fotoerfarenhet?
Jag tror att du redan har objektiv så att du klarar dig länge, länge. Satsa slantar på fotokurser och böcker så kommer du snart underfund med hur du vill fotografera och vilka gluggar du därmed saknar..

Petter ...

Bra synpunkt Petter! Jag läser allt jag kommer över, både böcker, tidningar, forum på nätet och youtube m.m. Fotokurs är så smått planerad. Pinsamt nog är jag i det närmaste sjukligt besatt i min nya hobby, både när det gäller prylbögeriet och såklart själva fotokonsten.

Bra synpunkt Petter! Jag läser allt jag kommer över, både böcker, tidningar, forum på nätet och youtube m.m. Fotokurs är så smått planerad. Pinsamt nog är jag i det närmaste sjukligt besatt i min nya hobby, både när det gäller prylbögeriet och såklart själva fotokonsten.

Ett skönt tillstånd!
Hoppas lyckan varar länge.

Petter ...

Fler synpunkter någon? :)

Mitt tips baserat på egen erfarenhet är:

Det är stört omöjligt att som nybörjare veta vad man kommer att vilja ha för optik i framtiden. Det är bara att köpa och se vad som faller en i smaken. Jag har själv avverkat en hel del optik som jag var helt säker på att jag verkligen behövde. Optik som jag trodde att jag skulle sakna om jag inte hade den. Exempelvis hade jag två olika 70-200 för att jag var helt säker på att jag skulle sakna dem om jag enbart hade mitt 300mm.

Nu har jag bara 300at och en 1,4x extender, för jag behöver inget annat =)
Vägen dit var lång, men då jag enbart handlade begagnat har jag inte förlorat annat än fraktpengar.

Börja med ett eller två billigare objektiv och se vad du saknar. Kanske var brännvidden bra, men du störde dig på den plastiga känslan, e.d.

Det förekommer ju vissa skillnader i tycke om detta, men jag tycker bestämt att man ska handla begagnat om man är osäker på om man verkligen vill ha ett visst objektiv. Då förlorar man inte så mycket pengar =)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto