Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarer eller politik?

Produkter
(logga in för att koppla)

stoltz

Aktiv medlem
Jag har blivit lite kluven den sista tiden.

När det gäller kommentarerna under vissa bilder så har jag utvecklat en viss irritation kring dessa och därför tar jag helt enkelt och skriver av mig, men kom gärna med synpunkter.

Den här bilden är ett exempel där kommentarerna går över gränsen.

Alla har givetvis rätt att ha sin åsikt och jag kan förstå att just den typen av bilder inte faller alla på läppen. Men å andra sidan har jag sett betydligt värre saker här inne.

Skall man verkligen få gå så långt i sina åsikter att man kommenterar subjektet på ett relativt nedlåtande sätt? Det är ju sin sak att man inte gillar fotografen, men den som blir fotograferad är en tredje part i sammanhanget, som hamnar i skottlinjen.

Den här bilden tog jag under en dag i sverige projektet och den skapade stundtals märkliga kommentarer. Här fanns också några få kommentarer som var relativt nedlåtande mot den person som blivit fotograferad. Att jag som fotograf får en del vassa kommentarer kan jag leva med. Men jag kan inte riktigt leva med att folk inte tänker sig för och visar respekt för dom som ställer upp för oss fotografer, hur märkliga än våra motiv må vara.

Vad jag i slutändan nog vill ha sagt är att man får nog tänka sig för, en eller två gånger, och ge kommentarer som hjälper fotografen eller kring hur man tolkar bilden. På något sätt får man ju också respektera fotografens val att ta bilder inom en viss genre. Om man tycker bilden är motbjudande har man givetvis rätt att kommentera detta, men det är lite lågt att kommentera modellens utseende, kroppsform osv.

En motreaktion till vad jag anser är dåliga kommentarer, är en tio-i-topp lista över de sämsta kommentarerna. Kan man ge betyg på bilder, så kan man väl ge betyg på kommentarerna?

Här kommer mina bidrag till en sådan lista:


1. "Är det självporträtt så förstår jag att det är ensamt."

2."Usch. Är hon anorektiker eller har du retuscherat benen i efterhand?"

3. "hmm....harre gud. konst?"
 
Senast ändrad:
stoltz skrev:
En motreaktion till vad jag anser är dåliga kommentarer, är en tio-i-topp lista över de sämsta kommentarerna. Kan man ge betyg på bilder, så kan man väl ge betyg på kommentarerna?

Jag håller fullt med dig Hans-christian och jag tycker det är bra att du säger ifrån. Ditt förslag att betygsätta kommentarer är en kul tanke, men kanske lite svår att realisera...

/Janne
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.