Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarer & betyg

Produkter
(logga in för att koppla)

xxx

Guest
Kanske är det bara jag som har problem med sättet som "kommentarerna" & "betygen" fungerar här på fotosidan?

Det jag tycker är ett problem är att det inte finns någon möjlighet att redigera de kommentarer man skrivit om fotografierna i efterhand. Detsamma gäller givetvis betygen.

I alla fall för mig har det hänt att jag gett en bild ett visst betyg. Några dagar senare har jag återvänt till samma bild, omvärderat den och ångrat min betygsättning. I de fall jag har ångrat mig vad gäller betygen har jag visserligen skrivit en andra kommentar och förklarat att jag ändrat mig. Jag har också försökt (utan framgång) att återigen betygsätta samma bild. Men det skulle kännas bra om man kunde ta bort det gamla betyget och sätta in ett nytt.

Finns det någon möjlighet att ordna så att det går att ändra betygen (och kommentarerna)? Kanske skulle en sådan möjlighet förbättra en redan mästerlig fotosida? Vad tycker ni andra?

Hälsningar
Fredrik Skott

Ps! Om någon har tid och lust får ni gärna kommentera mina bilder.... :)
 
Jag tycker inte att satta betyg ska gå att ändra. Vet man med sig att man ofta ändrar uppfattning med tiden så är det väl bara att låta bli att sätta betyg första gången man kikar på bilden?

Jag hör till dem som tittar på bilderna massor av gånger innan jag kommer på vad jag tycker. Först då sätter jag betyget. Det funkar bra.

Sen finns det ju andra som tycker att det första spontana intrycket är det viktigaste. Smaken är som baken.
 
apropå kommentarer

..jag tycker det har blivit för många som bara kommenterar bilder om dom gillar dom....men jag är likadan själv - känner jag inget för en bild känns det inte motiverat att kommentera den...fast det borde ju inte vara så....hmm...bara funderingar.. : )
 
Men "inte gilla" och "inte känna något" är väl inte samma sak. Personligen hoppar jag ofta över bilder som inte väcker något i mig, men om en bild är dålig men jag ändå tycker att det finns något i den försöker jag kommentera. Men jag håller med, det borde vara mindre "ursnygg!" och mer "ja, den här har något, men ..." eller "helt klockren, och det tycker jag mest för att ..."
 
Håller med Jim om att man ska kunna skriva både ris och ros - på samma bild.
Endel tycker jag är grinig och letar fel bara för att jag ofta skriver typ:
"Bilden är bra på det här sättet, men det här skulle du kunna ändra på..."
Men jag tycker det är hyckleri att bara skriva det positiva - för det är ytterst sällan en bild är BARA bra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.