Annons

"Kommentardifferens"/stressfaktor!:)

Produkter
(logga in för att koppla)

JJ.

Aktiv medlem
Min kommentardifferens står på minus 12!*erkänner slokörat*
Jäsicken vad det känns tarvligt, snålt, okamratligt...
Men jag känner att mitt ringa fotografiska kunnande begränsar mig när det gäller att kommentera andras bilder.
Frågan jag ställer mig är, vad kan jag säga för att tillföra nå´t konstruktivt?
För det är ju konstruktiv kritik man vill ha?!
Ska jag skriva "snygg bild", "vackert ljus", "söt modell" el. "fin naturvy"?
Jag kan ju inte skriva om hur jag tycker tekniken har använts el. bakgrundens vara eller icke vara?
För så erfaren är jag inte...än.
Men jag kollar ju gärna/ofta om jag själv fått någon kommentar!:)
Det är varkligen skitkul att få sådana, oavsett om dom är negativa el. positiva!
Först brukar jag läsa kommentaren samtidigt som jag kollar på min bild och försöker förstå hur inläggaren menar jag kan förbättra den.
Sen, speciellt om det är negativ kritik, tittar jag efter vem som skrivit.
Är det en 15-årig snorunge med en Instamatic behöver man kanske inte gråta blod över en sågning?
Men om en yrkesfotograf föreslår en förbättring blir man jätteglad!
Man känner att man verkligen lärt sig något.
Och vad kommer att hända om man får minus i sin "kommentardifferens"?!
Uteblir tomten i december, får man löpa gatlopp förbi uppretade fotosidanmedlemmar, kastandes gammal äcklig framkallningsvätska på en?
Eller får man, helt enkelt, bara stå där med skammen över att vara en usel bildkritiker?:)
Men jag hajjar att kommentardifferensfunktionen har sitt berättigande!
Jag bara ville belysa hur det kan kännas för en amatör ibland.

Så, gòvänner!
Härmed ber jag om förlåtelse för gångna och framtida, uteblivna, kommentarer!
Jag lovar att bättra mig i takt med mitt ökande kunnande!

Mvh. Jonas
 
Jag förstår precis hur du menar, men jag tror att du kan ta det lugnt. Tittar man på de kommentarer som ges, så är det en påfallande stor del som inte är speciellt konstruktiva. Inte ens de som kommer från proffsen är speciellt konstruktiva, utan det mesta som skrivs här är glada uttryck över bra bilder. Inget fel i det - tvärtom - många är vi nog som blir peppade av detta, eftersom det ju innebär att något sett det man gjort och reagerat över det.

Det här med sk. konstruktiv kritik kan man antingen göra hur svårt som helst, eller hur enkelt som helst. Ser man en bild som man gillar, så kan man ju ägna 5 sekunder åt att fundera på varför man gillar den, och ser man en bild som man inte gillar så kan man ju fundera över varför man inte gillar den. Detta sätt är kanske inte så konstruktiv, men det är i alla fall en början.

Så fortsätt du med att skriva precis det du känner, så kommer nog din förmåga att SE bilder att utvecklas - vilket förhoppningsvis också kommer att avspegla sig på din förmåga att själv SKAPA bilder.

Tomten kommer till alla som är snälla - det vet du väl. Skriv inte några avsiktligt elaka kommentarer, så kommer han nog även till dig! Lycka till!

/Mats
 
Phuuuu!

Då kommer tomten iaf?!:)
Ja, jag får väl börja med att skriva lite mer kommentarer då?
Trevligt att du gav mig lite mod!:)
Men jag håller mig nog till att kommentera dom bilderna jag gillar.
Och skriva snälla saker om dom.

Tack!
 
Konstruktiv kritik behöver ju inte nödvändigtvis innehålla expertinformation om hur en bild kan förbättras. Konstruktivt är också att tala om varför man gillar eller ogillar en bild (så som Mats är inne på), eller att helt enkelt beskriva vilken känsla man får av bilden (jag gör ofta så eftersom fotografi för mig är ett förmedlande av känslor). Man talar helt enkelt om hur man reagerar på bilden, hur man associerar kring den osv. Det är inte alltid så intressant i sammanhanget att få kommentarer i stil med "snyggt, men om du hade ökat bländaren något så..." eftersom man inte alltid eftersträvar tekniskt perfekta bilder...

Sådant är ju självklart olika från fotograf till fotograf, men jag brukar i alla fall aldrig stöta på patrull när jag väljer att kommentera hur bilden påverkar mig.

Ett annat sätt att förenkla det lite för sig är att (återigen som Mats är inne på) ta några sekunder för att fundera över bilden. Vad är det jag inte gillar? Är det att trädet längst till vänster är så dominerande i kompositionen att jag missar det väsentliga? Eller är det att skuggan från näsan i porträttet är så mörk att kinden förlorat sina linjer? Skriv det då...

Man lär sig otroligt mycket om komposition etc bara genom att titta på andras bilder och sedan omsätta sina tankar och funderingar i ord. I alla fall jag!

Ha så kul med kommenterandet i fortsättningen, halva nöjet/nyttan med Fotosidan är ju att prisa/såga andras bilder! ;-)
 
JJ. skrev:
Är det en 15-årig snorunge med en Instamatic behöver man kanske inte gråta blod över en sågning?

På FS finns det alla åldrar, 15-åringar och yngre. Duktiga och nybörjare finns dessutom i alla åldrar. Jag tycker inte man behöver hänvisa till ungdomarna som "snorungar". //Liza
 
>>Bengt
Ja, jag ser förmodligen lite högtravat på det hela?
Lovar dock, som sagt, bättring!:)

Tack för "peppningen"!


>>Liza
Nä, det är möjligt att man inte behöver benämna dom för just "snorungar"?!
Nästa gång väljer jag en ett annat synonymt ord!:)

Tack för att du tog dej tid att svara!
 
hehe, intressant funktion det där. Prsonligen har jag gett hela fyra kommentarer utan att få några... Men det beror nog på att jag inte har nån scanner :)
 
JJ. skrev:
...Men jag känner att mitt ringa fotografiska kunnande begränsar mig när det gäller att kommentera andras bilder...

Precis så känner jag också, men jag försöker kommentera så gott jag kan. OCH - jag är säker på att man blir en duktigare fotograf inte bara genom att själv fotografera, utan även genom att granska andras bilder och skriva ner vad man tycker är bra eller mindre bra.
Att skriva gör att man måste tänka till, formulera sin syn på en bild med ord - och jag tror stenhårt på att det är bildande.

Visst finns risken att någon tycker att jag kommenterar saker jag inte förstår mig på - men sånt riskerar ju även proffstyckare.

Sammanfattning: Kommentera av bara den!
 
Nämen, Kaj!!!:)

Du får sätta scannerinköp högst på din prioriteringslista!*uppmanar bestämt*

>>Ulf
Jag tror oxå att man lär sig mycket av att studera andras bilder.
Mitt nya "kritikerliv" börjar idag!!!:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.