Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommande prishöjning på Adobes olika planer?

Produkter
(logga in för att koppla)

jpgrahn

Aktiv medlem
Noterade en kort youtubevideo som hävdade att Adobe kommer att höja sina priser men om man byter till helårsbetalning istället för månatlig så kan man spara lite pengar.
Själv har jag LR, PS och 20GB betalat per månad. Tidigare var det 120 kr/månad, sedan i någon gång i våras är det 131,25 kr/månad istället. 12x131,25 = 1575 kr/år. Vilket är exakt det belopp man får betala om man byter till årsbetalning.
Någon som känner till vad som gäller här? Är det höjning på gång eller har Adobe redan höjt priserna här i Sverige?

Och...
Ta inte illa upp nu!
Om du är irriterad över Adobes prenumerationstjänst så hör den kommentaren inte hemma här. Jag respekterar din åsikt om detta men låt oss ha den diskussionen någon annan stans. Själv har jag inte, för närvarande i alla fall, någon plan att sluta med LR. Tack!

Jag har årsplan med månadsbetalning just nu. Jag började med abonnemanget augusti 2014. Så jag antar att jag behöller det här priset till augusti. Men om jag skulle ändra nu till betalning årsvis, skulle jag betala nu fram till augusti, eller är det först då det ändras eller blir det helår och ändras årsplanen till dagens datum?
För man har ju årsplan även vid månadsbetalning.

När jag kollar min Photography plan 20Gb så kommer det hamna på 215kr om man betalar månadsvis. 33% rabatt om man betalar årsvis.
Enligt denna video så försvinner Photography plan 20Gb om man inte har den innan 15:e januari och fortsätter betala då.

Exakt info här för 20Gb:
Trist att dom tar bort det vettigaste alternativet för amatörfotografer. Jag använder inte LR/PS speciellt mycket, ibland går det flera månader mellan gångerna.

130kr/månad har jag väl tyckt varit ok. Och jag behåller ju det priset så länge jag inte säger upp.

Men dubbla priset tror jag inte att jag skulle vara beredd att betala.. Abobe-specifik moln-lagring har jag inget intresse av.

Noterade en kort youtubevideo som hävdade att Adobe kommer att höja sina priser men om man byter till helårsbetalning istället för månatlig så kan man spara lite pengar.
Själv har jag LR, PS och 20GB betalat per månad. Tidigare var det 120 kr/månad, sedan i någon gång i våras är det 131,25 kr/månad istället. 12x131,25 = 1575 kr/år. Vilket är exakt det belopp man får betala om man byter till årsbetalning.
Någon som känner till vad som gäller här? Är det höjning på gång eller har Adobe redan höjt priserna här i Sverige?

Och...
Ta inte illa upp nu!
Om du är irriterad över Adobes prenumerationstjänst så hör den kommentaren inte hemma här. Jag respekterar din åsikt om detta men låt oss ha den diskussionen någon annan stans. Själv har jag inte, för närvarande i alla fall, någon plan att sluta med LR. Tack!
Mitt pris vid övergång till årsplan angavs till exakt 1500 för samma plan

Gratis - i den mening att jag inte behöver betala för att fortsätta använda den?
Eller
Gratis - för att jag nu kan ladda ner den gratis och börja använda den nu?

Jag hade 6.14 i flera år innan jag gick över till prenumeration. Det har kommit till så många förbättringar att det är svårt att tänka sig att gå tillbaka. Tekniskt skulle det gå. Dng-filer från alla kameror men jag skulle sakna förbättringarna.

Och...
Ta inte illa upp nu!
Prenumeration är mycket bättre än att tidigare "äga" en programversion på CD eller så. Kostnad? Tja, med tanke på vad jag får får slantarna (årsprenumeration på "the full Monty") så klagar jag inte.

Dom kan ha ändrat detta, men ett varningsfinger om man kör årsvis och får för sig att avsluta det i förtid.

När jag ville göra det för några år sedan så krävde dom mig på resterande månader för att få avsluta.

Gratis - i den mening att jag inte behöver betala för att fortsätta använda den?
Eller
Gratis - för att jag nu kan ladda ner den gratis och börja använda den nu?

Jag hade 6.14 i flera år innan jag gick över till prenumeration. Det har kommit till så många förbättringar att det är svårt att tänka sig att gå tillbaka. Tekniskt skulle det gå. Dng-filer från alla kameror men jag skulle sakna förbättringarna.

Det var väl bara en tidsfråga innan en rejäl prishöjning. Adobe har väl beräknat att tillräckligt många nu är beroende av de förändringar som gjorts. Inga fullvärdiga konkurrenter dök upp.
Själv har jag inte "smakat" på förbättringarna och inget har blivit sämre med 6.14 (förutom kartan) så jag är ganska nöjd ändå. Prishöjningen gör tröskeln ännu högre för oss få som inte hoppat på ännu och det lär bli kännbart för alla hobbyfotografer som använder produkterna sporadiskt.

Dom kan ha ändrat detta, men ett varningsfinger om man kör årsvis och får för sig att avsluta det i förtid.

När jag ville göra det för några år sedan så krävde dom mig på resterande månader för att få avsluta.
Även om man betalar månadsvis, så har man årsavtal, avslutat man i förtid, måste man betala halva av återstående tiden.

Ser någon hur man ändrar från månads- till årsbetalning? Jag får inte upp det som något möjligt val någonstans under "Hantera planen" (men har iofs inte fått mail om ändringen ännu, det sägs man ska få ett sådant)

Den här länken https://petapixel.com/2024/12/17/adobe-to-increase-the-prices-of-some-photography-plans-next-month/

beskriver det på samma sätt som Matt Kloskowski gör på tuben. Artikeltexten här på Fotosidan stämmer inte helt då det där verkar som att alla måste göra ev ändringar senast 15/1 medan det i realiteten är att 15/1 endast gäller om ditt abonnemang förnyas just i januari. Förnyas det senare kan du också göra valet senare, men innan det nya abonnemangsåret börjar.

Jag var och tittade på hur det såg ut för mig. Under ”Hantera plan” fanns enbart möjligheten att säga upp planen. Under ”Fakturering” stod det att det var en Årsplan med förskottsbetalningar med 131,25/mån.

Vad nu detta innebär för mig?

Jag var och tittade på hur det såg ut för mig. Under ”Hantera plan” fanns enbart möjligheten att säga upp planen. Under ”Fakturering” stod det att det var en Årsplan med förskottsbetalningar med 131,25/mån.

Vad nu detta innebär för mig?
Samma för mig. Kan det bero på att jag/vi betalt 1 år i förskott trots planen är "månadsbetalning"? Köpte 1år "förköp" under Black friday till "billig penning".

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar