Annons

komma igång tips

Produkter
(logga in för att koppla)

musicboy

Medlem
ska äntligen börja fotografera i min nybyggda studio med 2 st interfit colorflash 300i (300ws)...

Jag har diverse parapyler, softboxar, reflektorer och annat bakgrundsljus...

så det jag tänkte köra med är en blixt med paraply (svart/vit) snett framifrån till vänster... och en silverreflektor snett framifrån till höger.. och en softbox+blixt lite ovanför kameran som allmänljus... Sedan tills vidare två bygglampor med blått filter som bakgrundsljus... också nån skärm brevid så att inte bakgrundsljuset ska sprida sig på modellen... Bakgrunden är vit papp från Hama... låter allt detta helt uppåt väggarna?

Kommer fotografera med Canon 20D och eftersom jag saknar blixtmätare, vilket jag ska skaffa inom kort... så skulle jag gärna vilja ha något värde på slutare o bländare jag kan testa att utgå ifrån... givetvis gäller det ju att pröva själv o dra lärdom själv.. men eftersom jag är näst intill okunnig ännu så vore det perfekt med något tills att börja med...

Vad jag är ute efter till att börja med är varma, hel o halvkroppsbilder med stor skärpa.. inte bara på ögonen utan helst hela kroppen...

Sen är det ju det med hur blixtarna ska ställas in... dem kan ställas i valfrittvärde mellan 1/1 och 1/8...

tacksam för alla svar.
 
Hej

maila mig kan jag sända över lite PDF filer med grunderna, filer jag hittat på diverse websidor.

Men tiden har ingen betydelse i princip, sätt den på kortaste synktid, dvs 1/160 borde hålla.

Blixten lyser bara 1/2000 dels sekund.

Du bör ha en blixtljusmätare på sikt.



Roine
 
Du har kanske använt bygglampor förut för studio, men annars rekommenderar jag faktiskt att börja med en blixt som den du nämde först och eventuellt reflexskärmen till höger. Kör så tills du förstår varför ljuset blir som det blir och sen öka med allmänblixten (din softbox). Bakgrunden kan du självklart belysa. Men vad jag menar är att det är svårt i början att få till ett bra ratio mellan dem två blixtarna (speciellt om du inte har något blixtmätare).

Använd annars histogrammet i kameran för att se att bilderna blir ok. Ta då en blixt i taget.

/ Marcus
 
okey tackar för alla svar.. speciellt Roine för ett välfyllt e-mail med mycket intressant information...

Så om jag testar att starta med bländare 11 och slutare 1/125 på kameran borde jag få rätt skarpa bilder?

Tyvärr har jag inget stativ i startskedet heller.. så klarar jag mig utan om jag kör med iso 100, blädare 11 och slutare 1/125?

och så får jag väll testa fram värden vad gäller blixtarna....
 
Din "stativlöshet" är absolut inget problem om du ljussätter hela motivet med dina blixtar.

Stativ är väl egentligen mest användbart när man vill blanda blixljuset med ett (svagt) befintligt ljus. Då kan man behöva komma ner på tider som är svåra att handhålla.
Men kör du på 1/125 sek är det definitivt inget problem.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.