Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komet - eller vad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte någon hjälp, men när jag körde hem från en föreläsning jag hållt i går kväll, så såg även jag ett väldigt kraftigt "stjärnfall". Kan det vara så att jorden passerar igenom ett område med lite grövre rymdgrus just nu?

Fast meteorsvärmar (som Leoniderna i november) brukar inte se ut riktigt så. Det här ser mer ut som ett större föremål? Kanske nåt rymdskrot som kommit för nära atmosfären och som brinner upp under återinträdet?

Men vem vet? "Dom" kanske landat nu.
http://www.ufo.se/

:)

Får man komma med en trist amatörteori?

För mig ser det ut som kondensstrimmorna efter en tvåmotorig jet, som flyger i den nedgående solen... som ännu finns kvar där uppe, trots att den lämnat Södermalm...

Flög det dessutom ungefär mot väster (290 grader) stannade det kvar i solen tills det sjönk under horisonten... på några minuter...

Men vackert är det!

PS
Runt 1965 såg jag dock något som jag undrat över sen dess, men då hade jag ingen kamera...

BAn skrev:
Får man komma med en trist amatörteori?

För mig ser det ut som kondensstrimmorna efter en tvåmotorig jet, som flyger i den nedgående solen... som ännu finns kvar där uppe, trots att den lämnat Södermalm...

Njaeae -- kondensen efter ett jetplan stannar ju s.a.s. kvar i luften och bildar ett vitt, allt längre streck.
Detta föremåls 'strimmor' följde med i oförändrad storlek och var starkt gulfärgade.

Jag har skickat bilden till Stockholms Observatorium - kanske kan de sprida ljus över mysteriet...

YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.

red-top skrev:
Njaeae -- kondensen efter ett jetplan stannar ju s.a.s. kvar i luften och bildar ett vitt, allt längre streck.
...

Nja, kondenstrimmorna löses upp och försvinner lite olika snabbt beroende på vädret där uppe. Skulle de inte försvinna skulle himlen varit vit - eller svart - numera. Men tiden - och därmed längden på strimmorna - varierar.

Färgen varierar med solljusets. Rödare i soluppgång och solnedgång, vitt mitt på dagen.

Såg också det där när jag åkte hem. Först trodde jag det var ett plan på väg ner mot Arlanda, men det såg så "fel" ut. Kändes mer som något som "brann". Undrar vad det kan vara för något..

Jag är också ganska övertygad om att det är kondensstrimmor, belysta av den nedåtgående solen. Fast jag håller med om att det vore roligare m det var nåt annat.
//Anders

Jag skulle också gissa på kondensstrimma i solljuset pga fall hastigheten. Det brukar gå fortare om det är rymdskrot eller meteorit. Att det faller ner meteorit och rymdskrot är inte ovanligt alls utan mer att det sker över områden där människor kan se det.

Kondens..?

En majoritet för jetplansteorin, utan tvekan, men skälet till att jag misstrodde den, är att av de tusentals kondensstrimmor, som jag sett på stockholmshimlen under 15 år på adressen, har jag aldrig skådat någon i den positionen och med den kursen och utseendet.
De ser nästan alltid ut så här:

http://www.fotosidan.se/obj/photo/8/89610d8f94ee95b1105d66d901bcbc68.jpg

Plåtad idag kl 14:49

YoursTruly,

PS - Ser att jag dessutom fått nåt s-t på sensorn...
:=(

Jag vill hävda att det rör sig om solbelysta kondensstrimmor från flermotorig jetkärra.

Gissar mers specifikt att det är en fyrmotorig sak exvis jumbo eller liknande men på mkt hög höjd och att det därför ser ut som två strimmor.

De meteorologiska förhållandena är inte alltid exakt lika, varför strimmorna kan ligga kvar olika länge. Den s.k. "Tropopausen" (runt 11000 meter, där man försöker ligga för bästa bränsleekonomi) skiftar lite i höjd, och dessutom kan ju inte alla flygplan flyga på samma höjd pga säkerhetsaspekter. Allt gör att strimmorna ser olika ut och att de ligger kvar olika länge.

red-top skrev:
Om någon är intresserad av att få veta hur mycket rymdskrot som egentligen snurrar runt 'Moder Jord':

http://orbitaldebris.jsc.nasa.gov/photogallery/beehives/LEO1280.jpg

Skrämmande..?
NASA meddelar, att min bild visar inte nåt av deras rymdskrot, som återvänder till Jorden, utan dom menar:"This has all the appearance of an airplane contrail. Any time you have a twin trail as you see in this picture, it is very indicative of an airplane contrail."
Även om jag tror på nån konspirationsteori, så lägger jag ned 'min talan i detta mål' - - - ;=)
YoursTruly,

Kul att NASA tog sig tid och tittade på din bild och kom med ett svar! Kondensstrimma eller inte jag kommer ändå hålla blickarna uppåt ibland...för man vet ju inte riktigt säkert ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar