Annons

Kombination polfilter och varmtonsfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
scandinavianphoto.se rekomenderar att kombinera polfilter med ett varmtonsfilter, men kan detta verkligen vara vettigt?

Är inte det som att be efter vinjettering?

"Kombinera gärna polarisationsfilter med ett varmtonsfilter typ B+W 81-A eller B+W KR-1,5 skylight."

På vidvinkel kan det säkert bli vinjettering, men knappast på normal och tele.

jag har läst någonstas att man kan ha två filter men inte tre när det gäller bibehållandet av skärpa.

Naturproffsen beställer kombinerade filter...

Jag funderar på att köpa ett B+W kombinerat polarisationsfilter och varmtonsfilter. Finns där några nackdelar förutom priset? Och är fördelana värt den extra pengen?

/pl

Jag har kört B+W pol och skylight filter på mitt 28-135 IS USM. Jag får vinjettering i vidvinkeldelen på full öppning, men inte så mycket vad jag ska se i övriga fall.

Men ser ingen skillnad på skärpa direkt. Kör dia och scannar.

froderberg skrev:
På vidvinkel kan det säkert bli vinjettering, men knappast på normal och tele.

jag har läst någonstas att man kan ha två filter men inte tre när det gäller bibehållandet av skärpa.

Naturproffsen beställer kombinerade filter...
Jag har ett par böcker av den kände brittiske landskapsfotografen Charlie Waite. Han använder ibland tre filter på samma gång. Polfilter, varmtonsfilter och gråtonat filter. Det går inte att se någon försämrad skärpa på bilderna i böckerna i a f.

Olle

Borde det inte bero på filtrets diameter kontra brännvidd och frontlinsdiameter? Så tror jag :) Tre stycket "skruva-i-filter" blir ju en skorsten som en vidvinkel kanske låter sota ner bilden med.

Min fråga är om det är lönt att köpa ett kombinerat polfilter och varmtonsfilter. D.v.s. endast ett filter. Skillnaden för fi = 77mm är 900 Sek så det svider.

/pl

Jag skulle också vilja veta om det är värt att köpa ett kombinerat pol- och varmtonsfilter. Eller räcker det med ett vanligt polfilter?

/Johan

Fördelen är att man slipper att bygga på med ett filter till vilket kan bli problem på ett vidvinkelobjektiv. Nackdelen är att man alltid måste ha varmtonsdelen även i de fall man inte vill. Rent resultatmässigt vet jag inte eftersom jag endast har ett kombinerat filter.

/pl

ANNONS