Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kom närmare dina motiv "för makrofotografering"

Produkter
(logga in för att koppla)

Attila_D

Aktiv medlem
Hej

Har en gammal kikare som jag inte använder, lika bra att göra nån nytta tänkte jag.
Skruvade bort den stora linsen som sitter framme på kikaren, satte sedan fast den i en filter-ring och vips så har jag fått ett makro-objektiv :)

Innan hade jag en närgräns på ca:22cm och nu har jag typ hälften
billigt och funkar bra :)

Ska kanske tillägga att jag använder Kit objektivet med EOS350D

Här är lite bilder.

www.think3d.se/foto/krona.jpg

Bilagor

• 08.jpg
    08.jpg
    42 KB · Visningar: 1,490
Det är ingen dålig närbildslins som du har fixat. Den är väl antireflexbehandlad också antar jag. Förmodligen är kantskärpan lite svag, men det kan kanske hjälpas upp med nedbländning.

Fler bilder.

Har hunnit testa det lite mer, tyvärr så funkar det inte så bra som jag hade tänkt, det är svårt att ställa in skärpan

Det räcker med att man lyfter kameran 1 cm så blir allt suddigt, men det kan funka med stativ :)

http://www.think3d.se/foto/sticka.jpg
http://www.think3d.se/foto/tub.jpg

Har testat med stativ, det blir lite bätre
,nackdelen är att hela bilden blir inte skarp
man måste blända ner till max om vill att hela bilden ska vara någorlunda skarp.

Det var allt från mig.
Mvh: Attila

Kom gärna fler tips.

Senast ändrad:
Här er en suddig bild, jag hade motivet ca 10c eller mindre rån kameran

Bilagor

• t_01_125.jpg
    t_01_125.jpg
    21.1 KB · Visningar: 1,324
Skärpedjupet är bara någon mm, eller om du är väldigt nära bara några tiondels mm, när du är så här nära. Dessutom är skärpeplanet troligen långt ifrån plant utan rejält krökt vilket komplicerar det hela ytterligare. Det senare är i.o.f.s. inget specifikt för din kombination utan drabbar de flesta objektiv utom möjligen bättre makrogluggar och reproobjektiv.

Fred H skrev:
Hur satte du fast den i filterringen? Detaljer?
Limmat fast den, och med vad?
/Fred

Det var enkelt.
Tog bort glaset från filtret och ersatte det med en genomskinlig plastbit
Sen så klippte jag ett lika stort hål i plastbiten som linsen är och tryckte den genom, linsen passar precis i hålet så inget limm behövdes.

Tycker att det funkar hyffsat, kul att leka med och gratis :)

Hoppas att du förstår min förklarning.

Mvh. Attila

Försättslins

Jag provade macro med en försättslins med förstoringsgrad +3 på en Nikkor 50 1,4. Sen har jag monterat bort linserna i en gammal 2 gångers telekonverter, och använde den som mellanring. Detta paket ger denna förstoring på en femtioöring.

/leif

Bilagor

• 50-ore.jpg
    50-ore.jpg
    87.6 KB · Visningar: 1,118
Tack, Attila. När du sa plastskiva fattade direkt. Först trodde jag att du klistrade upp linsen direkt på filtret.
Jag själv provade med närbildslinser i olika kombinationer, men troligen p.d.a. linsernas låga kvalitét fick jag "chromatiska abberation" runt kanterna. Speciellt med +10 linsen.
Testade även med omvänt objektiv till min D70.
Här är en av bilderna tagen fån c:a 15 cm avstånd från maskrosen:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/402279.htm?set=lp
/Fredrik

Det bör kanske tilläggas att kikarobjektivet är en s k akromat som består av två hopkittade linser (skarven syns för övrigt i dina bilder på hembygget) och är korrigerad för att minimera kromatisk aberration (färgfel). Din lins har därför alla möjligheter att ge långt bättre resultat än en vanlig enkel försättslins med samma styrka.

Ska du köpa en ny försättslins som är lika bra eller bättre får du räkna med att ge bortåt en tusenlapp :)

Och jag som trodde att jag var ensam om den iden... :)

Själv skrotade jag en gammal kikare i vintras och det visade sig ju fungera riktigt bra med främre linsen som försättslins. När jag fixade till mitt så använde jag en Pany FZ5, men senare har jag skaffat en EOS 300D och linsen fungerar riktigt bra även till den. Den här bilden är tagen tillsammans med kit-objektivet:
http://i28.photobucket.com/albums/c204/WarbirdFS5/Blomfluga.jpg

Attila_D skrev:
Testade en ny sak, min 18-55 kit objektiv, min hemmabyggda lins och på det så har jag ett gammalt 45mm objektiv.
Närgränsen är på ca:1-2cm :)
Det är nära.

Tog dessa bilder med ISO 400 F/16 och är riktigt nöjd med resultatet.

www.think3d.se/foto/insekt_01.jpg
www.think3d.se/foto/insekt_02.jpg

Mvh. Attila
Lite mer detaljer skulle jag välkomna. T.ex. de mekaniska sammankopplingarna. Ok, kitobjektiv + kikarlins har du förklarat (tack för det), men den gamla 45mm gluggen? Har du skruvat in det i filtrets yttergänga? Step down ringar, etc?
/Fred

Oj jag har glömt den här tråden :)
Det var lätt fixat, tejpade fast filtret med linsen på objektivet och skruvade den sedan på mitt andra objektiv.

Hoppas att du förstår hur jag menar.
Ha det gott.

Bilagor

• img_3126.jpg
    img_3126.jpg
    68.8 KB · Visningar: 227
Ja, jag förstår det och tack för detaljerna.
Det finns en del metoder att sammanfoga dem, men jag var nyfiken hur DU har gjort. Enkelt skall det vara.
/Fred

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar