Annons

Kolsvart bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur går det till rent praktiskt? Om man belyser motivet, är det inte svårt att undvika att det även slinker förbi ljus på bakgrunden? Ja, jag är nybörjare:)

Det finns flera metoder. Först och främst så bör man se till så att avståndet motiv->bakgrund är betydligt större än avståndet blixt->motiv. Ljuset avtar med kvadraten på avståndet. D.v.s. på dubbla avståndet får du en fjärdedel så mycket ljus. Har du 1 meter mellan blixten och modellen, och en meter till mellan modellen och bakgrunden, så får bakgrunden en fjärdedel så mycket ljus som modellen. Flyttar du fram blixt och modell två meter så avståndet mellan modell och blixt är oförändrat, men avståndet blixt och bakgrund blir fyra meter så får du bara en 1/16 så starkt ljus på bakgrunden som modellen.

Sen beror det ju på vad man använder för ljusformare, en del ljusformare kan man ha barn doors (stora klaffar) på för att skärma av hur ljuset faller.
Sen använder man ofta svarta fristående skärmar för att skärma av hur ljuset faller.

När jag plåtade i studio så använde jag nästan alltid grå bakgrundspapp, oavsett om jag skulle ha vit, svart, tonad eller färgad bakgrund. En vit bakgrund blir inte vit för att den har "färgen vit" (det finns ingen sådan färg), den blir vit för att den reflekterar mycket ljus. Har man en bakgrund som reflekterar lite mindre ljus, så får man helt enkelt se till att fläska på med mer ljus på den. Precis likadant, fast omvänt, funkar det med svarta bakgrunder. Det är därför svart sammet är så mycket svartare än svart papp, det reflekterar inte lika mycket ljus.

Hur går det till rent praktiskt? Om man belyser motivet, är det inte svårt att undvika att det även slinker förbi ljus på bakgrunden? Ja, jag är nybörjare:)
Mest skärmar av svart tyg som hängs upp i krokar i taket i olika formationer.

Eller tvärtom när allt ljus krämas på på bakgrunden.
Och så ställer man modellen i en korridor av svart tyg på båda sidor för att döda allt sidoljus.

Min kommentar är inte heller rätt svar på frågan, men jag tycker inte man skall ha helt kolsvart bakgrund. Man kan gärna ha svart som man upplever svart, men drar man in svartpunkten så bakgrunden får värdet 0 (om det nu är svart? Eller är det tvärtom?) så blir det ett stort hål i bilden tycker jag. Svart blir hål. Det blir ingen rymd.

Min humla i alla fall.

Min kommentar är inte heller rätt svar på frågan, men jag tycker inte man skall ha helt kolsvart bakgrund. Man kan gärna ha svart som man upplever svart, men drar man in svartpunkten så bakgrunden får värdet 0 (om det nu är svart? Eller är det tvärtom?) så blir det ett stort hål i bilden tycker jag. Svart blir hål. Det blir ingen rymd.

Det där är ju en smaksak. Personligen föredrar jag en kolsvart (0) bakgrund och retar mig snarare på bakgrunder som ligger riktigt nära men som inte nått hela vägen fram.

Har själv byggt ett par macro-studios enligt David "Strobist" Hobbys modell och de fungerar oftast riktigt ypperligt. För foto med kolsvart bakgrund är det ju dock inte direkt en optimal byggkonstruktion eftersom bakgrunden hamnar väldigt nära objektet. Det är m a o svårt att låta bli att belysa bakgrunden. Vad man skulle kunna tänka sig är att även skära bort baksidan på kartongen så man har möjligheten att placera en svart/mörk bakgrund en eller ett par meter bakom kartongen.

... Har själv byggt ett par macro-studios enligt David "Strobist" Hobbys modell och de fungerar oftast riktigt ypperligt. För foto med kolsvart bakgrund är det ju dock inte direkt en optimal byggkonstruktion eftersom bakgrunden hamnar väldigt nära objektet...

Precis, och då är svart bomullsammet det som är "bäst" att använda som bakgrund eftersom det reflekterar väldigt lite ljus. Även om meterpriset på sammet är högt så krävs det ju inga mängder för en sån där makrostudio.

Om man har mer utrymme och ska fotografera andra saker. Då funkar t ex pappbakgrunder och kraftig belysning med gobos mm Principen är ju helt rätt men kanske inte så gångbar i kust det fall som trådskaparen bvar intresserad av.

Precis, och då är svart bomullsammet det som är "bäst" att använda som bakgrund eftersom det reflekterar väldigt lite ljus. Även om meterpriset på sammet är högt så krävs det ju inga mängder för en sån där makrostudio.

Om man har mer utrymme och ska fotografera andra saker. Då funkar t ex pappbakgrunder och kraftig belysning med gobos mm Principen är ju helt rätt men kanske inte så gångbar i kust det fall som trådskaparen bvar intresserad av.

Så himla dyrt är väl inte sammet? När jag ställde ut på hobbymässan för 5-6 år sedan klädde vi in hela vår monter i mörkgrön sammet :)

Det är väl lite olika vad man tycker är dyrt...
När jag handlade i våras så kostade det typ 350:-/löpm
Svart pappskiva typ 25:-st

Men til en pappkartong ska det ju inte behöva ruinera någon i Sverige ,-)

Tja!

Jag har bygt en liten fotostudio som denna (http://strobist.blogspot.com/2006/07/how-to-diy-10-macro-photo-s tudio.html ). Och jag har tagit lite bilder som kan ses på min profil men jag vet inte hur jag ska få den svarta bakgrunden att bli riktigt svart?

Som ljuskälla så har jag en glödlampa (70W lågenergi som motsvarar en 100W lampa), och en SB-400.

Någon som har några tips?

Det handlar, oavsett färg på bakgrunden, bara om att inte sätta något ljus på bakgrunden, se ex första bilden här;

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=48331

Bilden är ljussatt med en rasterförsedd reflektor riktad från den vita fonden mot modellen. Plåtreflektorer läcker inte ljus.
Alla typer av paraplyer o softboxar läcker, mer eller mindre, ljus åt alla håll. Använder man sådana blir följaktligen fonden ej riktigt svart, om inte avståndet ljuskälla-fond ökas.

Mvh.

/Janne Höglund

Hur är det med sammet egentligen. Jag har mörkbruna sammetsgardiner som jag la på köksbordet och fotade. De blev knallblå på bild. Ljuset var mulen himmel från fönstret, allt annat på bilden hade normal färg. Har stött på andra liknande konstigheter med tyger under andra förhållanden.
Är det någon annan som har samma erfarenheter?

Hur är det med sammet egentligen. Jag har mörkbruna sammetsgardiner som jag la på köksbordet och fotade. De blev knallblå på bild. Ljuset var mulen himmel från fönstret, allt annat på bilden hade normal färg. Har stött på andra liknande konstigheter med tyger under andra förhållanden.
Är det någon annan som har samma erfarenheter?

Vad har du för kamera? Ett svagt inbygt IR-cut-filter kan ge konstiga fenomen (t.ex. att kolsvart blir brunt). Fast att går från brunt till blått låter märkligare, det borde ju inte kunna bero på IR? Fast jag är osäker.

Vad har du för kamera? Ett svagt inbygt IR-cut-filter kan ge konstiga fenomen (t.ex. att kolsvart blir brunt). Fast att går från brunt till blått låter märkligare, det borde ju inte kunna bero på IR? Fast jag är osäker.

Om kameran klarar IR brukar man ju testa genom att fyra av en fjärrkontroll och se om det blir blåt. Så det är kanske inte helt otroligt att det är IR som spökar.

Nikon D3, som enligt uppgift ska vara hyfsat vaccinerad mot IR-effekter.
Här är en bild på hur det ser ut, sammetstyget är i verkligheten brunt som b*js.

Bilagor

• blue-brown-example.jpg
    blue-brown-example.jpg
    18.4 KB · Visningar: 127
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar