Walle
Aktiv medlem
Hur går det till rent praktiskt? Om man belyser motivet, är det inte svårt att undvika att det även slinker förbi ljus på bakgrunden? Ja, jag är nybörjare
Det finns flera metoder. Först och främst så bör man se till så att avståndet motiv->bakgrund är betydligt större än avståndet blixt->motiv. Ljuset avtar med kvadraten på avståndet. D.v.s. på dubbla avståndet får du en fjärdedel så mycket ljus. Har du 1 meter mellan blixten och modellen, och en meter till mellan modellen och bakgrunden, så får bakgrunden en fjärdedel så mycket ljus som modellen. Flyttar du fram blixt och modell två meter så avståndet mellan modell och blixt är oförändrat, men avståndet blixt och bakgrund blir fyra meter så får du bara en 1/16 så starkt ljus på bakgrunden som modellen.
Sen beror det ju på vad man använder för ljusformare, en del ljusformare kan man ha barn doors (stora klaffar) på för att skärma av hur ljuset faller.
Sen använder man ofta svarta fristående skärmar för att skärma av hur ljuset faller.
När jag plåtade i studio så använde jag nästan alltid grå bakgrundspapp, oavsett om jag skulle ha vit, svart, tonad eller färgad bakgrund. En vit bakgrund blir inte vit för att den har "färgen vit" (det finns ingen sådan färg), den blir vit för att den reflekterar mycket ljus. Har man en bakgrund som reflekterar lite mindre ljus, så får man helt enkelt se till att fläska på med mer ljus på den. Precis likadant, fast omvänt, funkar det med svarta bakgrunder. Det är därför svart sammet är så mycket svartare än svart papp, det reflekterar inte lika mycket ljus.