Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kolsvart bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)
Tja!

Jag har bygt en liten fotostudio som denna (http://strobist.blogspot.com/2006/07/how-to-diy-10-macro-photo-s tudio.html ). Och jag har tagit lite bilder som kan ses på min profil men jag vet inte hur jag ska få den svarta bakgrunden att bli riktigt svart?

Som ljuskälla så har jag en glödlampa (70W lågenergi som motsvarar en 100W lampa), och en SB-400.

Någon som har några tips?

Ser inget på länken, men generell sett så gäller det ju att antingen ha en kolsvart bakgrund från början, tex pappersfond på rulle, eller pappersark om du fotar mindre saker. Men det går att få en kritvit bakgrund kolsvart oxå, tricket är att hindra ljuset på det du fotar från att nån bakgrunden, antingen skärma av mest möjligt, eller öka avståndet mellan bakgrund o objektet. Altid bäst o få till det direkt i kameran, men små nyanser går ju relativt smärtfritt att mörka ner ytterligare i PS :)

mvh johan

Senast ändrad:
Angående greenscreen : Nästan enklare idag att köra med grå eller annan neutral bakgrund, just för att slippa färgspill från blue/greenscreen som kan vara tidsödande att få bort. Att kunna byta bakgrund i efterhand är väldigt praktiskt och spännande men tidsödande.
Här några exempel på utbytta bakgrunder ...

http://farm4.static.flickr.com/3595/3554137388_0fabd5a61d_o.jpg

http://farm4.static.flickr.com/3640/3321468119_577d0a5f0b_o.jpg

Angående svart bakgrund hjälper det att ha så långt avstånd mellan modellen och bakgrunden som möjligt och kort mellan ljus och modell. Detta för att ljusets intensitet avtar väldigt fort.

Wow! Häfftiga bilder :)

Ja det är nog som du säger, att det är enklare med grå eller annan neutral bakgrund.

Leif, bilderna är helt obehandlade, och jag tycker att de är trevliga. Måste det vara så förskräckligt noga, själv finner jag bilderna vackra.

per

Per, jag avsåg inte att kritisera dina bilder vad beträffar motivet. Absolut inget fult i dem. Men svart pappersbakgrund kan vara lurigt att jobba med, jag vet av egen erfarenhet.
Däremot skriver jag gärna under på effektiviteten hos svart sammet. Ett par hundralappar för en rejäl bit sammet är en riktigt bra investering om man eftersträvar en (näst intill) kolsvart bakgrund som inte reflekterar ljus på samma sätt som svart pappskiva.

Leif, bilderna är helt obehandlade, och jag tycker att de är trevliga. Måste det vara så förskräckligt noga, själv finner jag bilderna vackra.

per

Tråden handlade ju om att få bakgrunden riktigt svart, och då är ju dina bilder närmast exempel på när det har misslyckats. Den översta är mörkgrå och den undre ljusare grå. Därmed absolut inget fel i bilderna, och det är ju mycket enkelt åtgärdat att få bakgrunden helt svart, det är ju bara att dra in svartpunkten i valfritt bildbehandlingsprogam.

Leif och Cristoffer, trevligt att Ni tyckte att bilderna var fina, bortsett fråm den icke svarta bakgrunden. Kommer att köpa mig en sammetsduk, och spänna upp den i en ram. Och fortfarande gäller väl principen att bakgrunden inte får belysas av direkt solljus.

per

När Anders frågar hur han ska bära sig åt för att få bakgrunden riktigt svart i sin ministudio och du ger rådet "Låt bli att lysa på bakgrunden!" så kan jag inte låta bli att undra om DU härstammar från planeten Goddagyxskaft...
Det var bara en reflexion, ett konstaterande.
Inte ens ngt personligt.
Innan PS fanns hade du aldrig funderat över RGB värden (i bildsammanhang) utom när bildröret på TVn var uttjänat.

Och när det gäller goddagyxskaft så förstår jag nog inte det.
När jag är i studio och plåtar och vill ha en svart bakgrund så låter jag bli att belysa den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar