Annons

Kollaborationsprojektidé - intressekoll

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Jag sitter här med en idé som jag själv tycker är ganska intressant. Bildfokus är a och o i denna idé.

Jag vill skapa ett kollaborationsprojekt, ungefär som en associationskedja, där grundidén är att varje fotograf inspireras av bilden från fotografen innan, och inspirerar nästa fotograf med sin bild. Varje fotograf har en vecka på sig att presentera en bild. När bilden är presenterad visas den för nästa fotograf i kedjan, samt för alla tidigare fotografer i kedjan. När man har presenterat sin bild får man altså se samtliga bilder, men innan man har presenterat sin bild får man bara se den bild som kommer före i kedjan. Presenterar man inte sin bild inom en vecka faller man ur projektet och föregående bild visas för nästa fotograf.

Tanken är att man ska få associera fullkomligt fritt, med ohämmad hjärna. Inga regler, inga begränsningar, förrutom att bilden ska presenteras efter en vecka.

Till detta tänker jag mig 52 fotografer, en för varje vecka under ett år. Ett antal "frivilliga" och några inbjudna fotografer.

När året är slut konverteras sidan till ett galleri som visas publikt. Det är målet med projektet.

Tycker ni att detta låter som en intressant idé?

Det kanske kan vara intressant att skapa några olika "klasser"? En "No limits 2010" där allt är tillåtet, en "Dokument2010" som är mer dokumentär-inriktad, en "Art2010" som är konstfotoinriktad och en "Natur2010" som är naturfotoinriktad?

Tror ni det skulle vara möjligt att genomföra, eller skulle det falla för att för många inte hinner presentera en bild på en vecka?

Kom med alla tankar och synpunkter, positiva som negativa! :)

/Christoffer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.