ANNONS
Annons

Kolla sensorn ang repor och damm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper Lindeblad

Aktiv medlem
Hej!

Har haft kameran på reparation och finner nu grå fläckar på mina bilder.

Tänkte kolla om detta kan vara damm eller repa.

Behöver nu hjälp med hur man kontrollerar detta.

Lämplig bakgund, inställningar på kameran mm?

Tack på förhand!

Jesper

Plåta mot ett vitt papper, exponera med exponering +2, annars kommer pappret bli grå på bilden, använd liten bländare (f/22 eller mindre).

All smuts som finns på sensorn kommer nu synas tydligt på bilden.

Tack Kim!

Har läst mycket av dig här på sidan och du verkar kunna din sak.

Hur tycker du man skall förfara om man finner damm.

Har läst vissa trådar angående rengöring av sensorn och av dessa att dömma verkardet lika känsligt och omständigt somm att sanera ett kärnkraftverk.

Är det så eller har du eller någon annan några tips alla Husmodern gör det själv.

/Jesper

Jag har inte repat någon sensor, nej :D

Jag kan inte se hur man skulle lyckas med det om man inte är extremt vårdslös.

Spateln är gjord av böjlig plast och på den sitter en ultramjuk duk, finns inget där som kan repa sensorn.

sagan skrev:
Tack :D

Jag använder spatel, ultramjuk och kliniskt ren duk + eclipse rengöringsvätska för att rengöra mina (och andras) sensorer.

Kim!

216 kr för 87gram rengöringsvätska verkar ju vara rena rånet. Duger inte ispropanhol?

Det går åt 2, max 3 droppar för varje rengöring, det blir en struntsumma per rengöring.

Jag har inte och tänker inte testa något annat medel.

Jag rekommenderar det inte, oftast flyttar man bara smutsen och risken att det kommer in mer smuts är överhängande.

Att först använda blåsa på löst damm och sen spatel är en bättre lösning.

Om du använder blåsa, tänk på att ha kamerahuset upp-och-ned, så att dammet ramlar ut och det inte kommer in nytt damm.

Tack igen!

Jag har en kompis ... som vart där med blåsborsten tror du han kan ha skadat sensorn med borsten?

Isopropanol låter som någon sprit som man troligtvis inte blandar med tonic men vad använder man den till och var köper man den?

/Jesper

Jesper Lindeblad skrev:
Jag har en kompis ... som vart där med blåsborsten tror du han kan ha skadat sensorn med borsten?
Om han rört sensorn med blåsmunstycket så kan det mycket väl blivit en repa.

Men om det sitter en borste på munstycket så har jag svårt att se hur det skulle kunna orsaka någon repa, det skulle eventuellt vara om det funnits ett litet hårt korn som rörts runt med borsten.

Tja. asså jag har klantat mig som fan... hade damm o fipplade med min blås borste o så kom jag på att jag kunde blåsa med munnen o fick saliv i kameran varpå jag torkade det med blåsborsten o nu ser sensorn flottig ut.... illa. kan man få bort det med dom grejerna Kim pratar om --> spatel, ultramjuk och kliniskt ren duk + eclipse rengöringsvätska ?

Eller ska jag skicka in kameran istället ??

Isopropanol har jag testat på ett uv-filter mest för att se om det fungerar. (har tillgång till ipa - isopropanol på jobbet)
Blir gräsligt resultat med detta. Däremot har jat också lite "tekniskt ren sprit". Detta vet jag fungerar perfekt. har dock itne använt det på sensorn ännu. Jag har samma typ av spatlar som Kim använder. Tänkte att det gick med torr spatel, men chi fick jag då. Man måste nog få dammkornen att sätta sig i fuktig spatel, annars rör amn bara omkring det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar