ANNONS
Annons

Kolla era K10 d !!

Produkter
(logga in för att koppla)
Så, nu har äntligen mitt K10D hus kommit tillbaks från verkstaden efter åtta vackors frånvaro. Nu är sökarbilden spikrak, vilket jag uppskattar, även om jag tycker det skulle varit ok från början. Rätt så märkligt att det tagit sån tid tycker jag. Jag var som sagt i kontakt med Pentax i Uppsala om mitt dilemma och ville få klarhet i vad som orsakade dröjesmålet, men jag har inte fått något konkret svar och på serviceprotokollet står inte någonting alls, mer än "K10D: inga delar utbytta"...

Googlade lite på detta med sökaren på k10D och här är en länk som berör trådämnet internationellt:
http://digital-image-studio.blogspot.com/

// Matte

Fokus på k10d

Jag uppfattar också att min pentax är ytters ojämn i fokuseringen. Efter 2 problemfria år med DL trodde jag att jag skulle få en kraftig uppgradering med det nya huset, men så var det inte.
Dottern har en k100 och vi brukar hetsa varandra ibland, byta objektiv och se vem som får ut mest av motivet. Och då står man där med sina 10 MP och ser att bildkvalitén i bästa fall håller k100 kvalitet.
Det är fokuseringen som ställer till det. Vitbalansen skall vi bara inte tala om. Den skall i och för sig gå att ställa in till perfektion, men på nåt sätt går vi alltid över toppen.
Jag uppfattar att det är ovanligt mycket begagnade k10d till salu jämfört med andra kameror. Kan det vara så att fler upplever besvikelsen och inte orkar ta dialogen med servicen.
Ibland är jag så uppgiven så istället för att bråka med pentaxen kör jag ner näven i fickan och plockar fram plattkameran (Nikon). Resultatet brukar i varje fall inte bli sämre.
Nu får jag hem ett värstingobjektiv i dagarna. Får jag inga skarpa bilder då så vete f...
/LM

Vet inte vad jag ska tycka egentligen om dom här diskutionerna. Jag har inte kollat så noga om min bild blir sned eller inte mycket beroende på att jag omedvetet lutar kameran när jag trycker av vilket jag är medveten om och gör oavsett kamera (har provat både Canon och Nikon). Men med stativ blir det rakt och det går alltid att räta upp när man redigerar. Vad det gäller vitbalansen måste jag nog säga köp ett gråkort och ställ in kameran med det så hamnar du rätt direkt, det blir skillnad!. Sen är det väl som så att var det egentligen en Eos 5 d med fullformats sensor man ville ha men inte hade råd med (eller en Nikon d200) så kommer man omedvetet att jämföra och försöka hitta fel på den man har, jag är inte en Pentaxfanatiker och har sneglat på både Canon och Nikon men innan jag lärt mig min K10 fullt ut så gör det mig inget om vissa bilder inte blir bra. När jag kommit dit att jag känner att det är kameran som sätter gränsen så kommer jag att byta upp mig men dit är det ett tag ännu.Tråkigt dock med servicen som tar tid./Anders

Re: Fokus på k10d

Lothar Marunga skrev:
Jag uppfattar också att min pentax är ytters ojämn i fokuseringen. Efter 2 problemfria år med DL trodde jag att jag skulle få en kraftig uppgradering med det nya huset, men så var det inte.
Dottern har en k100 och vi brukar hetsa varandra ibland, byta objektiv och se vem som får ut mest av motivet. Och då står man där med sina 10 MP och ser att bildkvalitén i bästa fall håller k100 kvalitet.
Det är fokuseringen som ställer till det. Vitbalansen skall vi bara inte tala om. Den skall i och för sig gå att ställa in till perfektion, men på nåt sätt går vi alltid över toppen.
Jag uppfattar att det är ovanligt mycket begagnade k10d till salu jämfört med andra kameror. Kan det vara så att fler upplever besvikelsen och inte orkar ta dialogen med servicen.
Ibland är jag så uppgiven så istället för att bråka med pentaxen kör jag ner näven i fickan och plockar fram plattkameran (Nikon). Resultatet brukar i varje fall inte bli sämre.
Nu får jag hem ett värstingobjektiv i dagarna. Får jag inga skarpa bilder då så vete f...
/LM

vilket värsting menar du? så med andra ord så upplever att fokusen är inte det bästa?
jag slängde ca 200bilder för att få reda på varför den inte fokuserar som den ska. vetefn om jag orka ringa zeiger och betalar 150kr frakten, plus 2-8veckor...

Anders Lindqvist: jag försöker inte hitta på felen, utan jag tycker att den ska vara bättre än min nikon d50, men tyvärr kommer det fram små fel som man inte kan leva med. hur kul är det att få en suddig bild, pga fel i fokus?

denna är faktiskn min andra dslr och jag förväntade mig mer än snedbild, sned fokuspunkter, gud vet om det finns mer fel... :|

cheers

Fokus på k10d

Nja, kanske inte värsting, men 6000 är mkt pengar för mig.

Tittade på annonsmarknaden på Fotosidan. Bara i nov har det lagts upp 4 st beg. k10d till försäljning.

Så nåt lurt är det.

/lm

k10d

..och när jag ändå var lagom störd kollade jag om bilden låg i våg.
Givetvis lutade den. 1 grad åt vänster.
Men det kan jag leva med, det finns Photoshop.

Förresten, borde inte pentax subventionera det till sina köpare med tanke på kamerans ojämna kvalitet.

/lm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar