Annons

Kolla era K10 d !!

Produkter
(logga in för att koppla)
Den utbytbara mattskivan i sig utgör inte inramningen av själva sökarbilden. Om mattskivan ligger lite fel, så är det endast hjälplinjerna som blir "lidande" i sökaren. Inte inramningen som man använder som referens till bildkompositionen. Här handlar det ju om sökarbildens förhållande mot sensorn.

Uppgiften om 0.3 graders lutning som tolerans kommer från Zeiger tekniks egna tekniker per telefonsamtal och jag skulle bli mycket förvånad om en kameratekniker inte hade rätt referenser. Siffran uppkom ett flertal gånger under samtalet, så en felsägning från kundtjänstpersonal kan uteslutas.

En tekniker har specifikationer att arbeta efter och när det kommer till så pass avancerade mätningar som fotoutrustning är det en förutsättning.

// Matte
 
Roland.

Jag relaterar till uppgifter lämnade av en tekniker på Zeiger teknik, inte antaganden.

Däremot bygger ditt försvarstal på antagandet att uppgifterna han lämnat skulle kunna vara en felsägning, vilket DU inte vet (hoppas i alla fall att du verkligen vet det så alla tvivel röjs) och detta kanske gör din kommentar, ja vad ska vi säga, mindre trovärdig i diskussionen. Men det lämnar jag till de övriga medlemmarna att avgöra.

För övrigt har jag väldigt svårt att förstå varför du försvarar Pentax med näbbar och klor i snart när allt negativt som uppkommer om deras produkter. Så även nu, när ett fel med lutande sökare på många enheter är ett faktum och folk som betalt surt förvärvade slantar för ett top end-hus från detta märke blir irriterade och vill ha valuta för sina pengar.

I rest my case....Återkommer i tråden när mitt kamerahus kommit tillbaks från reparation. 6 veckor utan kamera hittills....

// Matte
 
Senast ändrad:
Roland Mabo skrev:
Tyvärr kan ingen tillverkare tillverka helt felfria produkter, det finns alltid en felmarginal och tyvärr är det ju så att de som har fel är de som märks medan de som inte har fel inte märks och då får man intrycket att det är fler som har fel än som inte har fel.

Det uppstod även lutningar även på film-tiden, men då var Internet inte lika utbrett som idag så det fanns inte samma möjligheter som idag att få kontakt med andra som har samma fel som man själv har hittat.


Hälsar
R

Jag tror att det är sant att det är, och har genom tiderna varit, fel på produkter men genom brister i kommunikationen mellan de drabbade har detta tidigare inte kommit i dagen. Genom sajter som dessa är läget ett annat. Märk väl finns det brister hos även Canon och Nikons produkter ibland - fouseringsproblem har jag hört bl.a. Men Pentax borde, som sagt, vårda sitt rykte och ta detta på allvar, inte, som det verkar, sänka ribban.
Personligen tar jag det inte så hårt, hade jag aldrig läst om problemet på den här tråden hade jag troligen aldrig någonsin upptäckt det, och då kan man ju undra om det alls är något probelm över huvud taget.
 
Mats Öberg skrev:

I rest my case....Återkommer i tråden när mitt kamerahus kommit tillbaks från reparation. 6 veckor utan kamera hittills....

// Matte

du borde ringa verkstaden igen, 6veckor är inte längre ett bra service. jag hade nog sagt att de bör skicka en ny kamera när tiden är inte längre acceptabel. det kvittar hur de än vrider (skickar till tyskland bla bla bla).

och sen märkte jag att Zieger hade totalt reset min kamera, nu vet jag inte hur många bilder jag hade tagit totalt... att de bara fixa hårdvaran, varför reseta allt?
 
Nummeret på sista bilden du tog innan säger hur många bilder du tagit(titta i utforskaren).
Åtminstone på K100D kan du lägga in tidigare bilder på minneskortet och därigenom få kameran att börja räkna från dom.

Jag tyckte att min K10D GP varit inne länge på service så jag frågade och Zieger hade mejlat mig....(min e-post krånglar).
Det var en rejäl smäll kameran fick så det blir byte av huvudkretskort, bottenplatta och överdel samt reparation av antiskak... totalt 4800:-
DA18-55 var det ingen vits att lämna in.
Sen kommer den nog att se ut som en vanlig K10D.
Sugen på att byta till en ny K10D GP, men det kostar nog för mycket.
 
alltså det sista nr du snackade om, det stämmer inte längre.
när jag startade up k10d så frågade den mig ställa om tiden och det är som om jag har fått en ny men inte, serie-nr är samma! så av någon anledning så hardreset tekniken min k10d. annars är det ok.
 
cam_oai skrev:
alltså det sista nr du snackade om, det stämmer inte längre.
när jag startade up k10d så frågade den mig ställa om tiden och det är som om jag har fått en ny men inte, serie-nr är samma! så av någon anledning så hardreset tekniken min k10d. annars är det ok.


Du har alltså skickat in din kamera på garantireparation och fått den fixad, men ändå är du missnöjd för att dom använt en metod som innebär återgång till grundinställningarna?
 
nja, missnöjd är kanske lite att ta i....men man vill veta varför de reset kameran när de bara fixade sökaren.
 
cam_oai skrev:
du borde ringa verkstaden igen, 6veckor är inte längre ett bra service. jag hade nog sagt att de bör skicka en ny kamera när tiden är inte längre acceptabel. det kvittar hur de än vrider (skickar till tyskland bla bla bla).

och sen märkte jag att Zieger hade totalt reset min kamera, nu vet jag inte hur många bilder jag hade tagit totalt... att de bara fixa hårdvaran, varför reseta allt?

Jag har korrespondens med Serviceansvarige hos Pentax i Uppsala och tyvärr så verkar det som om mitt fall inte har så värst hög prioritet, eftersom vi är inne på 8:e veckan nu...

Förresten, det var nån som gav mig tipset att "Det är bara att pyssla med något annat så länge" tidigare i tråden. Inte vet jag, men det kanske går för sig om man inte användet kameran som verktyg i arbetet.

Jag får väl hänga i lite till och slå en signal till Uppsala igen.

// Matte
 
Aristoteles skrev:
...hade jag aldrig läst om problemet på den här tråden hade jag troligen aldrig någonsin upptäckt det, och då kan man ju undra om det alls är något probelm över huvud taget.

Peter.

Eftersom du inte märkt lutningen tidigare så har du troligtvis en ganska rak sökarbild och det är bra. Min sökare lutade 1.03 grader och det hade du märkt på ett sätt eller ett annat. Har du sett de bilder som finns tillgängliga här i tråden som visar hur mycket 1 grads lutning är? I så fall, hur är din sökarbild i jämförelse?

// Matte
 
Mats Öberg skrev:
Peter.

Eftersom du inte märkt lutningen tidigare så har du troligtvis en ganska rak sökarbild och det är bra. Min sökare lutade 1.03 grader och det hade du märkt på ett sätt eller ett annat. Har du sett de bilder som finns tillgängliga här i tråden som visar hur mycket 1 grads lutning är? I så fall, hur är din sökarbild i jämförelse?

// Matte

Jag har försökt utföra en mängd test enligt olika tips på den här tråden och tyckte mig komma fram till att det är sökaren som är något sned snarare än sensorn (men jag är inte säker). Resultaten varierar trots att jag försöker vara så noggrann som möjligt - från nästan inte märkbart till klart märkbart - men utan tillgång till mer vetenskaplig utrustning så...Jag har inte kvar någon bild efter alla dessa försök (jag hade nämligen tänkt att glömma det hela) men lutningen syns om man lägger en rak linje överst i bilden men det lutar inte så mycket som andra har visat här på tråden! Märker man en lutning på 0,3 grader? Eller 0,5? Det verkar extremt lite.
 
Aristoteles skrev:
Jag har försökt utföra en mängd test enligt olika tips på den här tråden och tyckte mig komma fram till att det är sökaren som är något sned snarare än sensorn (men jag är inte säker). Resultaten varierar trots att jag försöker vara så noggrann som möjligt - från nästan inte märkbart till klart märkbart - men utan tillgång till mer vetenskaplig utrustning så...Jag har inte kvar någon bild efter alla dessa försök (jag hade nämligen tänkt att glömma det hela) men lutningen syns om man lägger en rak linje överst i bilden men det lutar inte så mycket som andra har visat här på tråden! Märker man en lutning på 0,3 grader? Eller 0,5? Det verkar extremt lite.

Peter.

En sökare som lutar 0.5 grager bör märkas ganska omgående, helst då om du fotograferar arkitektur. De exemplen i tråden och i länkarna ligger på runt en grad och det är/var riktigt jobbigt. Det som slår mig är att jag inte sett ett enda exempel på att någon K100/110/100Super skulle ha detta problem.

// Matte
 
Mats

Jag gjorde en ny omgång försök och till min stora förvåning fanns nu ingen lutning alls!! Jag vet inte vad som hänt, kanske att

* skakningarna under transporterna till och från Zeiger rubbat något åt rätt håll, eller

* Zeiger har gjort något utan att det framgår (de skrev att de inte åtgärdat problemet eftersom lutningen låg inom toleransnivån 0,5 grader)

eller fluktuerar problemet av sig själv??

/Peter
 
Lutar eller lutar inte? Efter att ha följd denna tråd ett tag så har jag själv börjat undra hur det står till med min Pentax K10d. Jag har gjort några tester, dock inte särskild noga eller vetenskaplig, och då kommit fram till att jag inte får lutande bilder. Däremot tycker jag att jag påtagligt ofta när jag tar verkliga bilder får bilder som lutar åt höger. Jag vet inte om jag omedvetet håller kameran snett eller om detta beror på att kameran trots allt ibland ger sneda bilder. Man blir ju lätt lite hypokondrisk och jag börjar alltmer luta åt att det trots allt är kameran som gör att många bilder blir sneda. Om så är fallet är det inte alla bilder som lutar utan problemet verkar då komma och gå men i de fall det uppträder ger det alltid bilder som lutar år höger.
Kan det möjligen bero på anti-skak funktionen som gör att ccd-sensorn rör sig och ibland inte sitter där den ska sitta?
 
Om det beror på antiskakfunktionen tycker jag även de lutande bilderna borde blivit suddiga. Det är ju också rätt vanligt att man vid avtrycket vrider kameran vilket skulle kunna ge just en lutning åt höger av bilden.

Det flesta bilder jag tar lutar för övrigt en aning åt ena eller andra hållet så ett mindre fel i kameran får ingen större betydlese i mina ostadiga händer.
 
Hmm.. kanske kan man få intrycket av att jag är hypokondrisk i denna fråga. Jag brukar testa lutningen på följande vis eftersom denna metod mest liknar vanliga fotosituationer:

Jag sätter kameran på ett stativ och framför kameran placerar jag ett objekt med en rak linje (eller ett papper med ett rakt streck på), jag finjusterar sökarbilden så att kanten i övre delen av sökaren blir parallell med linjen/strecket. Studerar sedan resultatet med hjälp av förstoringen på displayen eller vid datorn.

Vid första omgången tester, innnan jag lämnade in kameran, gav varje test en mer eller mindre lutande bild, alltså att det gick att se att bilden lutade, även utan förstoring. Jag gjorde kanske 30 försök.

Vid testningen igår, efter Zeiger dit och hit, ger INGA test någon sned bild. Jag har extremt svårt att se att skillnaden skulle bero på mig, något måste ha hänt.

/Peter
 
Aristoteles skrev:
Hmm.. kanske kan man få intrycket av att jag är hypokondrisk i denna fråga. Jag brukar testa lutningen på följande vis eftersom denna metod mest liknar vanliga fotosituationer:

Jag sätter kameran på ett stativ och framför kameran placerar jag ett objekt med en rak linje (eller ett papper med ett rakt streck på), jag finjusterar sökarbilden så att kanten i övre delen av sökaren blir parallell med linjen/strecket. Studerar sedan resultatet med hjälp av förstoringen på displayen eller vid datorn.

Vid första omgången tester, innnan jag lämnade in kameran, gav varje test en mer eller mindre lutande bild, alltså att det gick att se att bilden lutade, även utan förstoring. Jag gjorde kanske 30 försök.

Vid testningen igår, efter Zeiger dit och hit, ger INGA test någon sned bild. Jag har extremt svårt att se att skillnaden skulle bero på mig, något måste ha hänt.

/Peter
Har du testat om resultatet blir detsamma med kameran i olika vinklar, t.ex. luta både kamera och motiv 0, 30, 60, 90 grader?

/Lage
 
Lage skrev:
Har du testat om resultatet blir detsamma med kameran i olika vinklar, t.ex. luta både kamera och motiv 0, 30, 60, 90 grader?

/Lage

Nej, men kameran har varit hyfsat horisontell under båda testtillfällena. Jag ska se imorgon om det har någon betydelse, kanske har lutningen kommit tillbaka...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.