Annons

Koll om kameran är stulen

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Hermod

Aktiv medlem
På Blocket satte en kille igår in en annons om en begagnad Olympus xz-1 för 2300 kr.

Han skrev att han råkat tappa bort både kvitto och garantisedel. Killen kunde enbart kontaktas via Blockets mail, inget telefonnummer uppgavs, och killen angav att han bodde i Vasastan, Stockholm.

När jag idag skulle kika lite närmare på annonsen hade annonsen redan tagits bort.
Kanske ingenting skumt med just den här annonsen, men den gav mig anledning att fundera över om man kan ta reda på någonting om en begagnad kamera vars ägare "tappat bort kvitto och garantisedel".

Jag undrar främst om man med ledning av tillverkningsnumret (som brukar finnas på kamerans undersida) kan kontakta den svenska återförsäljaren - i det här fallet Olympus - och få veta i vilken butik i Sverige kameran sålts för första gången?

Eller finns det något annat och bättre sätt att förebygga att man köper en stulen kamera?
 
Jag undrar främst om man med ledning av tillverkningsnumret (som brukar finnas på kamerans undersida) kan kontakta den svenska återförsäljaren - i det här fallet Olympus - och få veta i vilken butik i Sverige kameran sålts för första gången?

Eller finns det något annat och bättre sätt att förebygga att man köper en stulen kamera?

Här är en lista man kan kolla: http://www.fotosidan.se/stolengear/ Inte på något sätt heltäckande men alltid något.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.