Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kolfiber eller Aluminium stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Sålde av delar av min utrustning då jag tog ett avbrott i fotandet, bland annat gjorde jag mig av med mitt Manfrotto stativ. Nu har suget kommit tillbaka och jag måste köpa ett nytt. tänker hålla mig runt 2000 så det jag har att välja på är ett manfrotto i aluminium eller ett kolfiber
Manfrotto stativ 290 Dual med kulled 496 RC2 VS Sirui T-1204XL + kulled E-10

Det är i mellan dessa 2 det står fotoar mest natur använder en Nikon D7200 och Sigma 17-70 för det mesta.
Aldrig kört kolfiber innan men fördelen är ju stor i skogen där då det blir mycket vandrande. Några synpunkter?

Kolfiber är ju både lättare och ger mindre vibrationer än ett aluminiumstativ. Med din lätta utrustning behöver du heller ingen värstingmodell så du kan nog hitta ett kolfiber till rba pris

Jag röstar klart på kolfiber; starkt, lätt, styvt, trevligt att hålla i..
Manfrotto är ju Manfrotto, men Benro ger nog mer för pengarna :)
/erik

Min erfarenhet är att storleken och tyngden på stativet är mer avgörande än om materialet är aluminium el. kolfiber. Exempelvis om man behöver komma upp i höjd så är det bättre att skaffa ett stativ som är tillräckligt högt utan att man behöver en mittpelare.
Att trä och kolfiber skulle ge betydligt mindre vibrationer än aluminium är jag inte alls säker på.
Vill man ha ett stadigt stativ så är det tyngden och storleken som är avgörande. Annars kan det nog kvitta.

Självklart beror det på vilken kamera och objektiv man använder och vad man fotograferar.
Långa telen ute i blåsten och spenaten ställer höga krav på stativ och stativhuvud.

Låt plånboken bestämma, bara det är stabilt och bra känsla i låsningar mm. En bra krok att hänga väskan eller någon annan vikt i är också bra.

Sirui

Hej
har ett Sirui N1204 och kulled K-30X
Är riktigt nöjd med det valet.
Lätt stabilt och rätt nätt att ha med sig.

Min erfarenhet är att storleken och tyngden på stativet är mer avgörande än om materialet är aluminium el. kolfiber. Exempelvis om man behöver komma upp i höjd så är det bättre att skaffa ett stativ som är tillräckligt högt utan att man behöver en mittpelare.
Att trä och kolfiber skulle ge betydligt mindre vibrationer än aluminium är jag inte alls säker på.
Vill man ha ett stadigt stativ så är det tyngden och storleken som är avgörande. Annars kan det nog kvitta.

Självklart beror det på vilken kamera och objektiv man använder och vad man fotograferar.
Långa telen ute i blåsten och spenaten ställer höga krav på stativ och stativhuvud.

Att kolfiber släcker ut vibrationer effektivare än aluminium är vedertaget. Men tyngden har också viss betydelse. De flesta stativ har en krok på undersidan för att kunna hänga på extra belastning när det behövs

Att kolfiber släcker ut vibrationer effektivare än aluminium är vedertaget. Men tyngden har också viss betydelse. De flesta stativ har en krok på undersidan för att kunna hänga på extra belastning när det behövs

Jag ifrågasätter inte att vibrationerna blir mindre men jag vet inte hur stor skillnaden är i praktiken.
Det bästa sättet att undvika vibrationer (oavsett material) är att köra utan mittpelare alternativt ha pelaren helt nedfälld.

Stadigast är trästativen av lantmätarmodell.
När man har känt på ett sådant så blir andra stativ gungstolar.

jag kör i vanliga fall med gitzo kolfiber det kostar 8400 o väger 1,6 kg men skruvarna blev utslitna så jag beställde nya så köpte jag ett kolfiber från benro som väger 1,5 kg. Jag gav knappt 2000 för den. Nu har efterföljaren till den kommit lite dyrare än TS ville ha men stativet är en bra kopia av gitzo o jag har haft mitt i 1 år nu o det funkar bra.
länk till den nya
http://hegethorns.e-line.nu/Meny/Stativ/Stativ/Fotostativ/Benro_stativ_TMA28C_Mach3?id=52TMA28C

Har som sagt inga problem med det kör långa expotider med en D800 o har inte märkt någon försämring mot gitzo.

Jepp.finns det också,nytt eller begagnat, beroende på storlek.

Jo du Gunte. Ibland missar man tillfället.
För några år sedan sålde Photax ut sina Berlebach och jag var och fingrade på en variant med en skålformad platta. Plattan gick att tilta några grader, tillräckligt mycket för att man kan använda stativet utan huvud över huvudtaget (liten torr ordlek där). Tyvärr tvekade jag så nästa gång som jag kikade in var stativet givetvis borta. Idag skulle jag gärna haft stativet, för videofilmning så hade det varit idealiskt med sin tiltbara platta, bara sätta på ett videohuvud väga av horisontellt med tilten och filma på.
Behöver jag nämna att stativet var mycket vackert att titta på?

Sirui håller häg kvalitet deras T-1204XL bör fungera bra så länge du inte drar ut mittpelaren. Men skaffa en bättre kulled där du kan ställa friktionen t.ex. Sirui K-10x

Tack för alla svar

Eftersom jag just kommit igång med fotandet igen vill jag inte köpa för dyra grejer då tiden får utvisa om jag hinner med och att intresset bestå. Blev ett Sirui T-1204 XL med kuled. Tror det fungerar nu i början. man kan ju alltid köpa upp sig

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar