Annons

Kodak Six-20 Brownie E, från 40talet

Produkter
(logga in för att koppla)

Jaeppe

Medlem
Hejsan

idag kom jag över en hel låda fylld med 7kameror och en massa tillbehör till dem (för bara 160 kr ;D). Bland dessa kameror fanns en Lådkamera av märket Kodak Six-20 Brownie E. Jag googlade på den, och den tycks vara från 40 talet, och det krävs en 620film till den. Det jag nu undrar är hur man får tag på denna film, för jag läste nånstans att dom har slutat tillverka den, och hur jag framkallar den om det finns! Den liknar ju 120rullen jättemycket :p


Är det nån som har en liknande kamera?
Skulle vara roligt att få igång den
 

Bilagor

  • namnlös.jpg
    namnlös.jpg
    21.8 KB · Visningar: 4,284
I början var i princip skilladen mellan 120-filmen och 620-filmen att 620-spolen var av metall och 120-spolen av trä (eller vice versa) samt att 620-spolen var tunnare.

Det går att återspola 120-film på en 620-spole. Instruktioner för hur man gör detta finns här: http://www.getnet.net/~gstewart/respool.htm
Det finns även firmor på internet som säljer återspolad 620-film. En sådan är: http://www.filmforclassics.com/ Det skall visst även gå att köpa från tyska Fotoimpex.

Har också hört att det i vissa 620-kameror går att använda 120-film. Det skall i sådana fall underlätta att ha en 620-spole som återupptagningsspole.

En kompis till mig har en likadan lådkamera som din (kan ha varit modell F också) och vi tänker förmodligen försöka använda den något tag. Eftersom det sitter en 620-spole i den tänker vi först försöka att köra 120-film i den. Om det inte går så ger jag mig eventuellt in på att återspola filmen till 620-spolen.

Rekommenderar följande webbsida om du inte har sett den redan: http://www.brownie-camera.com/
 
Senast ändrad:
Tack så mycket för svaret!

Jo, jag har sett denhär hemsidan tidigare! Det är nog inget problem, förutom att man hela tiden måste ha 2 st 620 spolar, och dom verkar ju inte växa på träd. Jag kollade innuti min kamera, och det stod bara: Uses 620 film from kodak..
Har du gjort dethär nån gång?
 
Hejsan

idag kom jag över en hel låda fylld med 7kameror och en massa tillbehör till dem (för bara 160 kr ;D). Bland dessa kameror fanns en Lådkamera av märket Kodak Six-20 Brownie E. Jag googlade på den, och den tycks vara från 40 talet, och det krävs en 620film till den. Det jag nu undrar är hur man får tag på denna film, för jag läste nånstans att dom har slutat tillverka den, och hur jag framkallar den om det finns! Den liknar ju 120rullen jättemycket :p


Är det nån som har en liknande kamera?
Skulle vara roligt att få igång den

Köpte nyss en Six-20 Brownie C på Tradera. Väldigt bra skick också. Funderar på att ta en provrulle eller två.
 
I början var i princip skilladen mellan 120-filmen och 620-filmen att 620-spolen var av metall och 120-spolen av trä (eller vice versa) samt att 620-spolen var tunnare.
......
Har också hört att det i vissa 620-kameror går att använda 120-film. Det skall i sådana fall underlätta att ha en 620-spole som återupptagningsspole.

En kompis till mig har en likadan lådkamera som din (kan ha varit modell F också) och vi tänker förmodligen försöka använda den något tag. Eftersom det sitter en 620-spole i den tänker vi först försöka att köra 120-film i den. Om det inte går så ger jag mig eventuellt in på att återspola filmen till 620-spolen.
......
Jag provade just med en 120-tomspole av plast i min Kodak Six-20 Brownie E. Som upptagningsspole gick den inte att vrida alls. På platsen för den nya filmen går den att vrida, men betydligt trögare än 620-spolen. Om det spelar någon roll vet jag inte. Har som sagt enbart testat med en tomspole.

120-spolen är något vidare och även längre än 620-spolen.

Olle
 
Jag har en likadan kamera. Det går att stoppa i en 120-rulle om man karvar lite i hålen på en 120-spole och har en 620-spole som upptagningsspole.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.