ANNONS
Annons

Kodak Prof. T400CN

Produkter
(logga in för att koppla)

bengtåke

Medlem
Er hjälp!
Jag fick en analog s/v rulle av en god vän för en tid sedan.
Jag hade aldrig tidigare sett fabrikatet, men jag lät exponera rullen den 7 februari.

Nu kom jag till nästa fas, skulle "soppa" filmen, de fick bli till att Googla för att få lite information.
Då fick jag reda på hela historien om T400CN och processen C41.

Nu är min tanke att soppa den på det gamla viset för att testa.

Nu är ni så många kloka läsare på fotosidan.se det är säkert någon som tidigare stått inför min utmaning.

Min fråga är:
- Ge mig tips om hur jag framkallar filmen med den gamla tekniken, om ni fattar vad jag menar?
Tacksam för era svar.
//bengtåke

Nej

En c41 rulle skall framkallas i c41 (färgvätskor) och inte med vanliga vätskor för svart-vitt.

Annars kommer det bli som mitt 2:a äktenskap: Dvs det kommer gå åt helvete . . . .

Det är en färgfilm, även om den utger sig för att vara svartvit. Man kan alltså lämna in den på 1-timmeslabb.

Köp ett par rullar Tri-x om du vill framkalla själv.

Det går visst att soppa i vanlig svartvit kemi: http://photo.net/black-and-white-photo-film-processing-forum/00SCh3

(Men som tidigare nämnts, varför? Tri-X blir betydligt bättre och är dessutom billigare)

Men som jag själv tidigare skerv, jag fick rullen av en kompis. jag har Tri-X i frysen, har tidigare soppat Tri-X, nu var det just "bara" denna enda film jag pratar om, därför var lånken ovan kul att få, ser fram emot fler tips om denna enda rulle jag vill framkalla.
//bengtåke

Er hjälp!
Jag fick en analog s/v rulle av en god vän för en tid sedan.
Jag hade aldrig tidigare sett fabrikatet, men jag lät exponera rullen den 7 februari.
Nu kom jag till nästa fas, skulle "soppa" filmen, de fick bli till att Googla för att få lite information.
Då fick jag reda på hela historien om T400CN och processen C41.
Nu är min tanke att soppa den på det gamla viset för att testa.
Nu är ni så många kloka läsare på fotosidan.se det är säkert någon som tidigare stått inför min utmaning.
Min fråga är:
- Ge mig tips om hur jag framkallar filmen med den gamla tekniken, om ni fattar vad jag menar?
Tacksam för era svar.
//bengtåke

Hej Bengt-Åke!
Ett mycket enkelt svar på din fråga är att denna film skall "soppas" i C-41. Detta framgår av följande "TECHNICAL DATA / BLACK-AND-WHITE FILM- April 2003 • F-2350" från Kodak.Här är den länken:www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/f2350/f2350.pdf
Denna film ersattes av KODAK PROFESSIONAL BW400CN Film och även denna en "C-41 film".
Eftersom mitt äktenskap är bestående (ursäkta mig "skånningen", mem jag kundet inte låta bli ,det en var så härlig kommentar) så har jag antagligen "soppat" rätt på dom filmer jag framkallat sedan 1960-talet.

Men som jag själv tidigare skerv, jag fick rullen av en kompis. jag har Tri-X i frysen, har tidigare soppat Tri-X, nu var det just "bara" denna enda film jag pratar om, därför var lånken ovan kul att få, ser fram emot fler tips om denna enda rulle jag vill framkalla.
//bengtåke

Fler tips förutom att sätta igång med sv/v kemi är väl att du köper ett C-41 kit från Photax. Framkalla för hand kan vara lite lurigt eftersom tempen är högre än för svartvit.

Om det är nåt viktigt överhuvudtaget på rullen, så lämna in den. Du kan fortfarande kopiera från negativen i mörkrummet.

Fler tips förutom att sätta igång med sv/v kemi är väl att du köper ett C-41 kit från Photax. Framkalla för hand kan vara lite lurigt eftersom tempen är högre än för svartvit.

Om det är nåt viktigt överhuvudtaget på rullen, så lämna in den. Du kan fortfarande kopiera från negativen i mörkrummet.

De låter mer som att jag nog skickar in denna enda film jag har till ett proffs labb, dom får sköta detta för mig.

Tackar er för deltagandet i min utmaning, nu har jag fått svaret!
//bengtåke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar