Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kodak HIE

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Jag har fått för mig att jag ska prova ett par rullar med Kodak High Speed Infrared Film.
Jag har dock problem med att förstå det tekniska bladet som jag hittade på Kodaks hemsida. Så jag har några frågor som jag hoppas kunna få hjälp med;

1. Hur ska man ställa in ASA på kameran? Det står att man inte kan använda det men man måste väll ha något inställt.

2. Jag ska inte använda filter eftersom jag inte äger rätt filter. Kan man använda vanliga rödfilter för B/W?

3. Vad finns det för hållpunkter när det gäller tider och bländare?

4. Det stod att man skulle focusera annorlund. Man skulle sikta längre bort, hur noga är det att göra det?

5. När det gäller framkallning. I tabbellen så står det i kolumn nr två, precis efter namnet på framkallaren CI eller Cl. Vad betyder detta? I kolumnen så står det siffror som 0.65 och liknande.

6. Jag har tänkt att använda T-MAX eftersom det är den jag har. I databladet så står det efter T-MAX inom parantes 1,50 D-max och på nästa rad så står samma fast med 1,76 nästa 2,0 nästa 2,36 nästa 2,44.
Vad innebär detta? Eftersom tiderna skilljer en minut för varje steg så är det nog viktigt att veta:)

Detta är de frågor som jag har fått nu rakt upp och ner när jag har läst databladet. Om det är någon som har fler tips så tar jag gärna emot dem.

MVH
Greve Nickon:cool:

Jag hade själv tänkt att checka med Odenlab om dom framkallar IR när jag lämnar in en film i eftermiddag. Såg denna passande diskussionentråden...

Skulle gärna läsa svaren på Greve Nickons fyra första punkter på svenska av någon som sjäv testat en rulle Kodak HIE... Någon som har?

/Rob

1. Nånstans mellan 200-400. Det beror på hur känslig din kameras ljusmätare är för rött och IR i förhållanden till andra färger.
Det beror också på hur mycket IR-ljus det finns när du fotar... glödlampor ger mycket, solljus också, men när det är molningt finns det mycket lite.

2. Om man inte använder nåt filter alls kan man lika gärna köra med Tri X. HIE är känsligt för hela det synliga spektrat, och det "vanliga" ljuset dränker IR-ljuset om man inte har nåt filter alls. Ett vanligt rött filter duger.

3. Se punkt 1.

4. Det beror på hur ditt objektiv är konstruerat. En del behöver ingen kompensation alls, en del har ett särskilt IR-fokusindex på avståndsskalan.
Kör man med bländare 8 eller 11 kan man strunta i det.

Hej!

1. Ja, mellan 200 - 400 brukar bli OK. Förutsatt att du har ett rödfilter ("25") på...

3. Jag brular köra med stativ och bl 16. Då ser jag inga fokusproblem.

CI tror jag står för kontrastindex och Dmax är ett mått på maximala svärtan (densiteten) på filmen.

/Anders

(med armen i paket. Inget blaskande eller knäppande här inte :(
)

En sista fråga innan jag ger mig ut. Jag satt och läste allt möjligt om IR och Kodak HIE igår till klockan var halv två på natten. Jag är fortfarande helt snurrig. Jag vet att det är upp till hur motivet ser ut hur man ska ställa in ISO-värdet men att det finns ett sätt att ställa in det på ett genomsnittligt motiv (om jag nu översatte det rätt).

Kodak själva skriver att ISO-inställningarna skall vara 80 i dagsljus när man inte har något filter på. Med ett 25-filter ska ISOt stå på 50 och den mätningen gör man då innan man sätter på filtret.

Michael Falks har en teori om att ett rött filter är transparant för infrarött ljus. En handhållen mätare satt på ISO 100 då blir 400 för kameran med ett 25-filter på eftersom filtret annars ger en felexponering på 2 steg. Enligt honom är det rätt värde.

Willem-Jan Markerink skriver att man ska sätta kameran på ISO 400 utan filter och ISO 100 när man har rödfilter. Där man även här ska mäta utan filtret.

Själva skrev ni någon stans mellan 200-400. Är det med eller utan filtret på? Om det blir jättebra med en isoinställning på 400, hur kan Kodak skriva ut så fel siffror jämfört med vad alla andra skriver. Har dom gjort sina tester på jätte udda motiv?

Jobbig jag är va, hehe! Anledningen till att jag ställer frågorna är för att jag ska prova en Kodak HIE med 25-filter för första gången denna helgen (förutsatt att det blir soligt). Filmen var väldigt dyr, annars hade jag mer än gärna köpt 10 rullar direkt och testat själv. Däremot kostar framkallningen inte mer än vad en vanlig film kostar att framkalla...

:confused:

P.S Allt gäller jag skrev gäller Kodak HIE och dagsljus...

Alla dina källor säger ju samma sak: 50-100 om man mäter utan filter (t.ex med en separat ljusmätare), 200-400 om man mäter genom filtret.

Kodaks underliga 80 gäller om man exponerar utan filter... vilket är rätt poänglöst: bilden ser ut som en vanlig svartvit bild, fast ovanligt kornig. Så den kan du strunta i.

janm skrev:
Alla dina källor säger ju samma sak: 50-100 om man mäter utan filter (t.ex med en separat ljusmätare), 200-400 om man mäter genom filtret.

Kodaks underliga 80 gäller om man exponerar utan filter... vilket är rätt poänglöst: bilden ser ut som en vanlig svartvit bild, fast ovanligt kornig. Så den kan du strunta i.

Ok, tack för infot. Jag börjar nog att mäta utan filtret med en 100-inställning. Jag kommer att ha med mig två kamerahus. En med en vanlig svartvit film som jag refererar till. Hoppas på att kunna visa upp jämförelserna i denna tråden så småningom...

Hej!
Nu ska vi se om jag har förstått rätt:

Jag har B & W filter 091, som är något mörkare rött än "25". Om jag har tänkt att ljusmäta direkt med kameran genom filtret, kan jag då ha ISOt inställt på 400? Som jag förstått det ska jag ha högre ISO tal ju mörkare filter jag har?

MVH Lotte

Japp Lotte!

Helt rätt uppfattat. Filtret släpper antagligen igenom lika mycket IR ljus som ett 25 filter, fast kamerans ljusmätare tycker att det är mörkare -> högre ISO tal kompenserar för "den skenbara ljusförlusten".

Mitt råd är dock att ta ett helt gäng med alternativexponeringar,eftersom olika kameror verkar mäta lite olika ljusvåglängder (ISO 320 - 400 är oftast rätt bra för min gamla EOS1000F som funkar som "IR-hus". Det brukar ge ganska kraftigt exponerade neg.)

Varför inte sätta kameran på 400 och exponera från 2 steg under till 2 steg över i hela steg? Det tar lite film, men det enda sättet att lära sig hur kamera film och filter funkar är faktiskt att experimentera. Dessutom är det bra om man för bok över hur man gör, nått jag slarvar med, tyvärr...

/Anders

Rent logiskt enligt vad jag har läst (som är helt ologiskt) så borde du kunna ha kvar ISO-inställningen på 400. Ska du annars mäta utan ska ISO-inställningan vara lägre.

Som Willem-Jan Markerink (en nederlänsk fotograf)skrev så skulle man ha ISOt på 100 när man skulle använda ett 25-filter och 400 när man inte skulle använda något alls. 100-inställningen skulle man mäta innan man satte på filtret. Eftersom rödfiltret ökar exponeringstiden 2 steg så är det samma sak som att ha 25-filtret på vid ISO 400 också. Testade själv detta igår för att se att det stämde. Det gjorde det. Om detta stämmer på kopiorna så skiljer sig IR-insläppet ingenting med rödfilter jämfört med inget alls... Hmmm...

Jag kommer använda mig av Markerinks tips när jag testar att fota infrarött i helgen. Så för dig skulle du med andra ord också kunna testa på 400 ASA (om du vågar lita på denna fotografen). Kameran kompenserar upp automatiskt. Eftersom jag ska testa både med och utan 25-filter kan jag ju alltid återkommma och se om korten utan filter blev OK eller inte. Är dom som är tagna på 400 ASA ok stämmer det. Annars är det skillnad på IR-insläppen (vilket jag tycker det måste vara).

Det jobbiga är att Michael Falk's (en annan fotograf som skriver om IR på nätet) teorier om att ett rödfilter kan vara transparant infrarött ljus spricker då...
:(

Hur som helst har båda fotograferna lyckats med riktigt snygga IR-bilder...

Wow! Känns som om jag bara rör till det. Tror det beror på att jag tycker IR är så otroligt intressant att jag bara måste skriva om det fastän jag bara läst fakta och inte provat själv än, hehe.

Ett nytt tips Lotte, kör på Anders rekommendationer! :)

P.S Blir det ingen sol i helgen kommer jag gå omkring och vara frustrerad en vecka till...

Så har jag äntligen testat min första infraröda rulle. Det var faktiskt inte så omständigt som jag trodde. Tänkte skriva ner lite till er som ännu inte provat. Jag hade själv uppskattat att läsa något liknande innan jag satte igång.

Jag var grymt nervös efter att ha läst att F80:n precis som många cannonmodeller har en infraröd ljusdiod som läser av filmen i kameran. Men... Det fungerade utmärkt med min kamera. Inga tecken på "dimma" i under eller överkanterna.

Att man ska tejpa för filmfönstret bak på kameran som jag hört att man ska göra stämmer inte. I princip är allt detsamma från det man laddat filmen som med vanlig film.

Här är några tester. Filmen är framkallad efter mina inställningar: ISO 400 mätt igoneom ett 25-filter.

Utomhus fungerade en exponering efter ISO 400 bra mätt genom rödfiltret. Utan filter blev en 100-exponering bäst men 400 liknade mer filterbilderna.

Fotografering i lysrör gick inte alls. Dom bästa testerna blev både över- och underexponerade i samma bild.

Glödlampa gick bra. I testen jag gjorde var lampan placerat 1-2 meter ifrån motivet. Bäst blev en exponering efter ISO 800. Kan nog variera ganska kraftigt beroende på vilka förhållanden man har. Förutom den lampan var det kolsvart i rummet.

Även levande ljus fungerade bra som ljuskälla. Med en meters avstånd från motivet blev bländare 5,6 och slutartid 1/15 bäst (kanske något underexponerad)

IR-effekten var klart starkast i solljus med solen rakt i ryggen.

Jag hade absolut inga fokusproblem som jag också hört att man kunnat få. Jag var nere på bländare 4,2 utan skärpeproblem (ibland bara 30 cm ifrån motivet). Jag har läst att fokuseringindexet inte ska användas förrän man har ett riktigt IR-filter. Med 25-filtret går det att mäta precis som vanligt...

Good Luck!

/Robert

HIE

Det går mycket bra att exponera HIE på 800 ASA och framkalla med Tmax. Ifall 800 nu är en underexponering går det hur bra som helst att kompensera vid framkallning. Jag anser att det blir utmärkta resultat med grovkorniga IR bilder, även vid mycket stora kopior.

Du bör justera fokuseringen till den röda punkt eller det röda streck du har på objektivet, alltså fokusera något bortanför motivet. Visst kanske det inte märks med små bländare och vidvinkel om du inte gör brutala förstoringar, men för att få perfekta, knivskarpa bilder finns det ingen anledning till att inte göra det. Detta gäller då speciellt med stora bländare och längre objektiv.

Bifogar HIE bild på 800 ASA om med Tmax framkallare.

Bilagor

• stone.jpg
    stone.jpg
    31.4 KB · Visningar: 318
Grymt snygg bild. Varför inte ladda upp den i något av dina album?

Du skrev att du kör HIE enligt 800 ASA. Menar du då att du använder ett rödfilter (25A) framför linsen när du mäter ljuset?

Hur framkallar du filmen. Blandning/Tid/temperatur?

Hälsningar
Fredrik

Ps! Vill du ha ännu större korn så framkalla filmen i D76. Se till exempel:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=6043&pf=3791
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=12341&pf=3791
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=15028&pf=3791
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=4754&pf=3791

Jag testade också HIE i helgen (lördag 23 feb)! Använde rödfilter och ställde in på 400 ASA.

Soppade i koncentrerad D76 i 11 minuter. Förvätning med vatten o en droppe vätmedel, en minut. Framkallning med initial agitering 30 gånger (försiktiga 90-graders vändningar med dosan), sedan 6 vändningar var 30:e minut. Överdriven agitering kan ge onödigt hög kontrast, har jag fått lära mej.

Filmen var väldigt tunn och sladdrig jämfört med vanlig svartvit film, och kan vara svår att få in i spiralen om man brukar skjuta in filmen... då är det bättre att snurra in den genom att "vicka" spiralens sidor fram o tillbaks samtidigt som man matar på filmen lite försiktigt.

Håller med om att man får mest IR-effekt med solen i ryggen - eller i alla fall så att ljuset reflekteras rakt mot kameran. Tänk som att den yta du fotograferar fungerar som en spegel, som du ska kunna se solen i.

Har precis lagt in några av mina bilder från i lördags här: http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=4680

Jädrar... HIE

Skott:

Fräckt.. Du säger att du framkallar i d76? Hur länge, i vilken temp och hur koncentrerat är det? På vilket asatal exponerar du filmen med 25A filter?

Jag använder 800 asa på 25A (rött)ramkallar tmax 1+1 på 22 grader i typ 10 minuter (har jag för mig, va ett tag sen)... det funkar bra...

Jag måste nog köpa ett gäng rullar nu och testa igen när jag såg dina bilder, men som sagt, ange gärna i detalj framkallningsproceduren för de korniga...

En sak till, var köper man HIE till bäst pris, scan. photo tar 115 kr/rulle om man köper mer än fem, finns det nått bättre ställe?

-Viktor

Viktor!

Kommer inte ihåg hur länge jag framkallade filmen. Men jag har det uppskrivet någonstans. Ska leta reda på lappen när jag kommer hem!

Kodak HIE köpes med fördel från Photax (www.photax.se eller 0481-14620). De tar (idag) endast 99 kr rullen!

Hälsningar
Fredrik

Tänkte ställa en lite fråga igen.:)

I sommar tänkte jag börja ta mina första lite mer konstnärliga IR-biler. Eftersom jag räknar med att ha lärt mig både filmen och kameran såpass väl så vågar jag troligtvis fråga om två tjejkompisar vill ställa upp som modeller. :)

Jag vet redan hur jag ska ta flera av bilderna och eftersom jag har sett ut platserna i Skåne blir det där jag kommer plåta. Men... Går det överhuvudtaget att flyga med IR-film? Om jag inte minns fel så är HIE känslig för UV-ljus också, eller?

Klarar filmen av strålningen den utsätts för i luften? Jag hörde om två killar som fått en Kodak HIE totalförstörd i bagageröntningen på väg ifrån London så jag antar att röntgen är utelslutet iaf. Någon som testat eller är det tåg som gäller?

/Robert

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar