Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Kodak Duaflex
- Trådstartare PANTY
- Start datum
Olle
Aktiv medlem
Kameran skall ha 620-film. Sån vet jag inte om det går att få tag på idag, Själva filmen är dock identisk med 120-film, som går att köpa. Det är spolarna som är lite annorlunda. Man lär kunna spola över film från 120-spolar till 620-spolar. Till det behövs tomma 620-spolar och ett absolut mörkt utrymme. Jag har aldrig gjort det själv, men förhoppningsvis kan någon som gjort det förklara bättre.
Olle
Olle
meldert
Aktiv medlem
I Retrokamerapoolen finns en artikel om "svåra" filmer.
120-film kan du köpa hos välsorterade fotoaffärer, Scaninavian Photo eller Photax. Det finns många utländska internetsajter också men du kan ju börja i Sverige.
Själv klipper jag ner spolgavlarna ner till papperet med en liten sidavbitartång. Sen går rullen smidigt i mina Kodak Brownies.
120-film kan du köpa hos välsorterade fotoaffärer, Scaninavian Photo eller Photax. Det finns många utländska internetsajter också men du kan ju börja i Sverige.
Själv klipper jag ner spolgavlarna ner till papperet med en liten sidavbitartång. Sen går rullen smidigt i mina Kodak Brownies.
Olle
Aktiv medlem
Lite kuriosa.
I en liten broschyr med Kodak lådkameror mm, som följde med min Kodak Brownie E som min mor köpte i slutet av fyrtiotalet står det så här om Kodak Duaflex:
"En strålande kamera med bra objektiv som ger fin bildskärpa. Stor reflexsökare. Tar särskilt bra bilder med synkroniserad blixt. Ekonomiskt format: 12 bilder 6X6 på film 620. Kr 52:-"
Olle
I en liten broschyr med Kodak lådkameror mm, som följde med min Kodak Brownie E som min mor köpte i slutet av fyrtiotalet står det så här om Kodak Duaflex:
"En strålande kamera med bra objektiv som ger fin bildskärpa. Stor reflexsökare. Tar särskilt bra bilder med synkroniserad blixt. Ekonomiskt format: 12 bilder 6X6 på film 620. Kr 52:-"
Olle
graa
Ny medlem
Jag fick just en six-20 brownie E så skulle någon av dessa filmer passa
http://www.bhphotovideo.com/c/search?Ntt=620&ci=9954&N=4294203911
http://www.bhphotovideo.com/c/search?Ntt=620&ci=9954&N=4294203911