Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kodachrome
- Trådstartare Vandraren
- Start datum
mb90
Avslutat medlemskap
K200 togs officiellt ur produktion år 2006, men det finns fortfarande film kvar att köpa (utgångsdatum 2008 tror jag). K64 har såvitt jag vet aldrig blivit tagen ur produktion. Kodak har dock stängt ner Kodachromeframkallningen vid deras labb i Schweiz och det enda kvarvarande (auktoriserade) labbet ligger i USA.
Benny p
Aktiv medlem
jas39 skrev:
Brukar det inte ingå framkallning i det priset?
Visst ingår det framk/ram i det priset
K200 155:-sek vid köp av 10st.
K64 155:- sek vid köp av 10st
Detta hos scandinavianphoto
Och det ser ut som dom har det hemma
Länge leve diafilmen
//Benny
ektober
Aktiv medlem
Man kan skicka rullen till Schweiz men de skickar den vidare till USA, enklaste är att lägga filmrullen tillsammans med 11 euro i ett kuvert och skicka till Lausanne.
Däremot är jag inte riktigt nöjd med hur de hanterar filmerna på labbet. Antingen får man dem i värdelösa pappramar i en papplåda vilket gör att det ligger damm på bilderna redan när man får dem från labbet, det andra sättet att få dem är oramat, men tyvärr även oklippt och med hela filmlängden upprullad på en papprulle med skyddande papp imellan. Jag förstår inte hur de kan tillåtas ha så dålig efterhantering. Jag tycker det är mycket bättre när man får dem antingen i plastaskar eller i plastfickor.
Däremot är jag inte riktigt nöjd med hur de hanterar filmerna på labbet. Antingen får man dem i värdelösa pappramar i en papplåda vilket gör att det ligger damm på bilderna redan när man får dem från labbet, det andra sättet att få dem är oramat, men tyvärr även oklippt och med hela filmlängden upprullad på en papprulle med skyddande papp imellan. Jag förstår inte hur de kan tillåtas ha så dålig efterhantering. Jag tycker det är mycket bättre när man får dem antingen i plastaskar eller i plastfickor.
mb90
Avslutat medlemskap
http://www.kodak.com/eknec/PageQuerier.jhtml?pq-path=9/7010/6994/1095/1147&pq-locale=en_USpaco skrev:
Var kan man få det bekräftat att rullarna ska skickas till USA? Jag har en rulle Kodachrome 64 från min NY resa som jag ska skicka iväg.
Jag hörde iofs redan för över 2 år sen att Schweizlabbet var nerlagt, men fick rullar framkallade där ändå.
fredrikru
Aktiv medlem
paco skrev:
Ok, men det är fortfarande den gamla adressen som gäller för Europa.
Japp
Som läget är nu så finns det bara 1 labb kvar som framkallar Kodachrome och det är http://www.dwaynesphoto.com/
Lite tråkigt att pappers ramen har kommit tillbaka.
// Fredrik
Peter S
Medlem
ekeponken skrev:
Man kan skicka rullen till Schweiz men de skickar den vidare till USA, enklaste är att lägga filmrullen tillsammans med 11 euro i ett kuvert och skicka till Lausanne.
Varför skall man lägga pengar i kuvertet?!! Framkallningen är ju redan betald och Kodak Nordic hänvisar till adressen i Lausanne, så det behövs inget extra för porto till USA. Jag har inte sett att man kan köpa Kodachrome utan framkallning.
/ Peter
ektober
Aktiv medlem
Peter S skrev:
Varför skall man lägga pengar i kuvertet?!! Framkallningen är ju redan betald och Kodak Nordic hänvisar till adressen i Lausanne, så det behövs inget extra för porto till USA. Jag har inte sett att man kan köpa Kodachrome utan framkallning.
/ Peter
Jag köpte mina rullar från USA (ebay), därför ingick inte framkallning, har man köpt en förpackning med framkallningspåse i är det bara att skriva Lausanne på påsen och sin egen adress och skicka iväg. Efter knappt två veckor har man dem hemma i fina pappramar.