Annons

Kodachrome kul?

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
Jag har ett par rullar Kodachrome 64. Kan man göra något skoj med dom hemma om man inte vill skicka ut dom i fotopåsarna? Någon som har provat?

Framkallningen ingår i priset så det kanske är oekonomiskt i längden, men jag läste något på Flickr om att man kunde framkalla dom i sv/vit kemi och få gula monokroma bilder. Låter ganska spännande, så jag undrar om det kan stämma.

De kemikalier jag har tillgång till just nu är Kodak Xtol, Patersons C-41 kit och Tetenals trebads E-6 kit (ej ännu blandad).

paco skrev:
Jag har ett par rullar Kodachrome 64. Kan man göra något skoj med dom hemma om man inte vill skicka ut dom i fotopåsarna? Någon som har provat?

Framkallningen ingår i priset så det kanske är oekonomiskt i längden, men jag läste något på Flickr om att man kunde framkalla dom i sv/vit kemi och få gula monokroma bilder. Låter ganska spännande, så jag undrar om det kan stämma.

De kemikalier jag har tillgång till just nu är Kodak Xtol, Patersons C-41 kit och Tetenals trebads E-6 kit (ej ännu blandad).

Vad jag vet är att filmen är svartvit med flera olika lager som registrerar dom olika färgerna och jag är mycket nyfiken hur man får fram detta på labbet. Har letat lite efter länkar som beskriver K14 processen men jag har inte hittat det på nätet förutom liten kort beskrivning på Tyska.

Är det någon som har detta?

Brr...En rulle kostar minst 140kr så det är dyrt nöje. Är du ute efter neg eller dia?

När jag har sökt efter information om K14 processen och har hittat labb i USA som framkallar gammal utgången Kodachrome film då blir den endast S/V.

Idag så blir det i alla fall en rulle på inköpslistan som jag ska ha till min 50-tals retro fotografering.

// Fredrik

Jag tror inte du ska framkalla i E6 eller C41 i alla fall. Grejen med Kodachrome är väl att pigmenten som gör själva färgerna finns i framkallaren, och inte i filmen. Kör du E6/C41 blir det nog blankt.

Någon som kan klargöra denna text, som jag hittade:

"#1 When shooting Kodachrome, overexpose 1/2 to 1 stop to get a light, contrasty image. Regular or underexposure creates a dense, brown toned, muddy image.
#2 Develop the film for 12 to 14 minutes in the first developer and in the re-developer. Follow standard b&w guidelines for the other steps.
#3 To bring out some Kodachrome color in tones between sepia and orange, briefly return the film to the bleach, and then re-develop once again for 12-14 minutes."

Vad menas med "re-developer"?
"Bleach" som nämns här, är det bleachen som man har till E-6 och fungerar blekfix (blix)?

länk till sidan

Re: Re: Kodachrome kul?

fredrikru skrev:
Vad jag vet är att filmen är svartvit med flera olika lager som registrerar dom olika färgerna och jag är mycket nyfiken hur man får fram detta på labbet. Har letat lite efter länkar som beskriver K14 processen men jag har inte hittat det på nätet förutom liten kort beskrivning på Tyska.

Är det någon som har detta?

// Fredrik

Det var någon på photo.net som skrev att processen innebär sånt som kan jämföras med tillverkning av vanlig E-6 dia. Som Henning skrev så är filmen färglös från början och färgen sätts dit efteråt. Det är väl det som gör att filmen håller färgerna så bra. Kodak har beräknat att den svagaste färgen, som är gult, börjar försvagas efter 180 år.

Hmm, låter suspekt. Det låter som en blandning av svartvit och E6 kemi.

Om man vill ha dior av film funkar processen typ så här.

Exponera.

Framkalla.

Blex bort exponerat och framkallat silver.

"Återexponera". (T ex ta fram filmen i dagsljus.)

Framkalla.

Fixa.

Skölj.

Detta är alltså grundidén för positiva bilder på film. Därav "reversal film".

E6-processen och Kodachrome-processen är (gissningsvis) varianter på detta, med mycket mer avancerade steg.

Jag tycker det låter som att de vill få svartvita dior av Kodachromen.

Om du framkallar i svartvit kemi kan det vara en bra idé att överexponera och överframkalla. Då blir det förhoppningsvis någonting på filmen. Om du vill ha positiva bilder måste du bleka filmen i något steg. Om du använder E6-kemin finns det nog stor risk att den blir förstörd ihop med svartvit kemi. Smällar man får ta? :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar