Annons

Kockumskranen i Malmö

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
...kommer att tas ner på Måndag 29:e vid middagstid.
Om inte vädret skjuter upp det någon dag.

Jag (Kermodei) och Orelle har beslutat att vi skall ta några sista bilder av Kockumskranen på Söndag 28 med start kl 18.00

Är det någon som vill hänga på?
Vi har 3 platser kvar i bilen, om det är så att du som är intresserad inte har egen bil.

Vill du hänga med ?
Vi tar lite bilder,pratar,dricker kaffe (ta med egen termos) och sörjer att kranen skall ned.

Anmälan sker till:

[email protected]

Ha det gött !!!

Jag kan tänkas hänga på en liten stund..... Ska på grillfest men kan nog avvara en liten stund för landmärket *snyft*

Undrar om det finns någon Malmöbo som inte berörs av detta?

Men jag har själv bil :)

Förresten varför bil, det ligger ju på gångavstånd :)

Själv var jag med när Udevallakranen fälldes och känner igen argumenten om ”unikt landmärke, symbol för staden, borde bli restaurang/kårhus/utsiktsplats, synd, en epok går i graven” med mera.

En vecka efter fällningen var det inte nånn som brydde sig om kranen. (Som var snäppet större än Kockumskranen.)

Men det blev fräcka bilder när kranen gick i backen.

Ha det bra på gamla varvsområdet.

Mitt hjärta kommer med. En sån fin ide ni har. Gör nu fotojobbet väl. Stora kranar min passion. Kanske något barnsligt jag har med mecano från förr. Men symboler för dådkraft sysselsättning och många jobb är dom också. Skall dom göra som med kranen i Uddevalla. De sprängde det sista och drog i lina från sidan. Den föll med stillsamt brak på högar av ditlagd sprängsten. Kommer sakna Kockums kranen. Det sista man såg av Malmö på motorvägen till Göteborg. Ja också det första man såg på väg till Lycka till nu hoppas på 100% mvh /paa

*Darn* Har några bekanta som skall komma på grill precis då! :-( Nåväl. Jag var dit i våras och tog några bilder då.

Men, jag tror det är som de skrev i sydsvenskan; Att det inte är någon proteststorm beror på att ingen bryr sig. Egentligen. För det symbolvärde den ev. har ligger i Malmö som stor industristad med tung industri. Och det är inte Malmö längre. Med undantag för de som har en personlig koppling till de företag som en gång var deras arbetsgivare, förståss.

/Fredrik

Tja, att det inte är någon proteststorm beror nog på att det är ingen som är villig att betala för underhåll.

Jag vet ingen som inte tycker det är synd och hoppades på dom olika projekt som har presenterat under årens lopp. Men hellre att den gör nytta i ett annat land än att vi spränger den i bitar.

Sunt förnuft helt enkelt, därför inga protester!

Eftersom jag tillbringat en del tid i den typen av kranar, sommarjobbade på U-A-varvet runt 1980-81, så vet jag hur det ser ut i en sådan kran. Tro mig, de flesta idéer som dykt upp är ganska dödfödda.

Men det är synd när tydliga landmärken försvinner, Malmö får väl hoppas på Turning...

Se ni en kille med stor svart hund och barnvagn kan ni väl hojta till, det är jag.

Senast ändrad:
Möte i morgon

Jag föreslår att vi möts "bakom" Kockumskranen ute vid Militärbunkern.
Dvs så långt ut mot Piren/inloppet som det går.
Jag och Orelle kommer vara där i vår fula SAAB 9000 klockan 18.00

Problem att hitta ?
Ring oss på nallen 070-218 05 88 så möter vi upp.

Tar med mig mina kameror och ev en Hasselbladare.

Ser jag en skallig fan med barnvagn så kör vi över honom ; )

Skulle vara kul om det var ett par som kom. Det är inte många gånger som man får chansen till detta.
Typ bara denna gången........

Dessutom så kan det bli skoj att träffa mig, jag som e "snuskfotograf" på fotosidan ; )

Väl mött i morgon !!!!!

Mitt hemnummer; 040-511 564
Min mobil: 070-218 05 88

Ser jag en skallig fan med barnvagn så kör vi över honom ; )

Många har försökt, men om ni skulle lyckas så rekommenderar jag kraftiga handskar och skyddsväst om ni närmar er liket för att plocka klocka och modelladressbok, hunden är inte nådig mot dem som närmare sig barnvagnen utan husses tillstånd.

Förresten, handskar och väst bara förlänger ert lidande, bättre att bara gå fram med blottad strupe.

Vill bara göra ett litet tillägg, just nu ser det ut som om en jättespindel varit och dragit sina nät runt kranen. Plus en massa grejor längst upp som inte tillhör den ursprungliga bockakranen.
Hade gärna hängt med er, men jobbet kallar.
/ Lars

Ja, jag bor inte i Malmö men tycker ändå att det är synd att kranen säljs, jag tycker det är synd att vi säljer industrisverige, det som gjorde att vi blev et i-land.

ABB, Volvo, SAAB, alla de företag som har betytt mycket för Sverige försvinner, en stor del av det man är stolt över säljs ut. Det går taskigt för Ericsson... *snyft* vart är vi på väg???

Uppslutningen av fotograf

...till dagens plåtning blev noll.
Bara jag och Orelle kom !!!
Det är bara att inse att folk e rädda för mig . . . . . . .

Ledsen..hann inte hem i tid från min familjeutflykt...

Men träffas gärna någon annan gång..

Fotomaraton i Malmö under Malmöfestivalen??

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar