Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Knivigt prisproblem till Hollywood-produktion

Produkter
(logga in för att koppla)

MathiasT

Aktiv medlem
Jag har en liten knivig fråga som lyder så här:

Min far lämnade Budapest 1956 och fick med sig ett antal diabilder från revolutionen. Nu finns det intresse att använda ett antal av dessa bilder i en dokumentär om revolutionen som för närvarande produceras i Los Angeles. De två inblandade fotograferna är min fars klasskamrater Vilmos Zsigmond och László Kovács - relativt tunga namn. Samtidigt är det en independent-produktion med begränsade resurser.

Vad ska man ta betalt? BLF rekommenderar ett pris för "Enstaka bild i film/video/DVD, på CD eller i annan multimedia-produktion" (tabell 10, s 22 i prislistan 2004). Är detta relevant?

Är det nåt särskilt man bör tänka på rent avtalsmässigt?

Dokumentären heter Torn from the Flag.
 
Min första fråga är varför din far har bilderna, och varför de egentliga fotograferna (eller deras efterlevande) inte blir tillfrågade.

Tycker nog att ni gör det krångligare än det behöver vara. Varför skulle din far inte ta skäligt betalt även om det är en så kallad independent-produktion? Om jag vore producent för dokumentären skulle jag ställa bildernas dokumentära och journalistiska/berättande vårde mot att inte ha dem med alls. Är bilderna för mig som producent något man kan hänga upp hela dokumentären på, eller är de en hörnsten i berättelsen på något annat sätt? Ja, då ska bilderna vara med och då är det heller inget problem att betala ett rimligt pris.

Men okej, är det verkligen så att producenten har en budget som är begränsande för externt material (och inte bara är ett svepskäl för att vara snål) då kan ni väl komma överens om procent på intäkterna eller något.
 
Det är ju naturligtvis så att det är pappa som är fotografen...

Jag lutar också lite år att man får betala vad det kostar. Oavsett om det är en independetproduktion eller inte.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.