** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Knepigt färgbrus med D300 och ACR/CS3

Produkter
(logga in för att koppla)

OSkar000

Aktiv medlem
Idag råkade jag ut för något väldigt, för att inte säga extremt konstigt med ett par bilder som jag tog med min D300. Öppnar jag dem i ACR (4.3.1) så blir ett par av dem fyllda med ett väldigt konstigt färgbrus i alla mörkare partier. Men öppnar jag samma bild i Capture NX så finns det inte minsta spår av det trots att brusreduseringen är avstängd.

Min misstanke är att det är Photoshop och/eller ACR som gör något konstigt med bilderna. Tyvärr har jag inte lyckats återskapa fenomenet mer än på ett par bilder som jag tog ute tidigare idag. Bilderna är tagna på iso 6400/hi1.

Lustighet nummer två i det hela är att den översta tiondelen av bilden inte är drabbad utan ser okej ut i Photoshop. (se bilder längre ner)

Bilden närmast här är kommer från Capture NX

Bilagor

• cptnx.jpg
    cptnx.jpg
    81.6 KB · Visningar: 321
och så "skarven" som blir i Photoshop mellan området som ser okej ut och det blir helt galet.

Bilagor

• cs3skarv.jpg
    cs3skarv.jpg
    86.4 KB · Visningar: 320
Det där ser ju helknasigt ut. Jag har inte stött på något liknande med D3 och Lightroom (som ju är samma "motor" som ACR).

Det är nog inte helt omöjligt att Adobes hantering av NEF från D300/D3 ännu inte är helt "klar". De har även tidigare haft lite problem med hantering av råfiler från nya kameror enligt min erfarenhet.

Jag kan få liknande effekter i LR med D200, redan vid ISO 1600. Fast det blir inte färgbrus, utan som en hel "stjärnhimmel" med vita prickar. Bara ibland dessutom, så det är knappast fel på sensorn. Skitmysko.

Jo, men det där är påtalat på åtskilliga ställen här på siten. Inget ont i CS3, men har du tagit bilder på 800 ISO eller högre så öppna bilden i NX. Fixa de grundläggande vad gäller färgbalans, brus och kanske även skärpan. Sedan kan du jobba vidare i CS3. Men du måste spara bilden i JPG eller TIF, annars följer inte dina korrigeringar med. NX kan förvisso vara lite trögt att jobba med, men om du går in på fliken längst ned, nytt steg, så arbetar programmet snabbare. Lycka till
Mvh
JB

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar